ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

YUSUF

6

وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ

وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ

إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

 

6. "Rabbin seni böylece beğenip seçecek, sana rüya yorumuna dair bilgi öğretecek, nimetini daha önce ataların İbrahim ve İshak'a tamamladığı gibi sana ve Yakub oğullarına da tamamlayacaktır. Şüphesiz ki Rabbin, herşeyi bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir. "

 

"Rabbin seni böylece beğenip seçecek" buyruğundaki; "Böylece" lafzındaki "kef" harfi nasb mahallindedir. Çünkü hazfedilmiş bir mastarın sıfatıdır. Aynı şekilde "nimetini daha önce atalarına ... tamamladığı gibi" anlamındaki buyrukta yer alan: "Gibi" lafzındaki "kef" de böyledir. (...) ise kaffe (önceki amilin amelini önleyen edat)tır.

"Böylece" nin şu anlama geldiği de söylenmiştir: Allah rüya ile sana lütufta bulunduğu gibi aynı şekilde seni beğenip seçecek ve bu rüyayı gerçekleştirmek suretiyle sana ihsanda bulunacaktır.

 

Mukatil: Sana (kardeşlerinin) secde etmesiyle (seni seçecektir); el-Hasen ise peygamberlikle seçecektir diye açıklamışlardır.

 

"Beğenip, seçmek" seçilen kimse için üstün işleri seçmek demektir. Bu kelimenin aslı bir şeyi tahsil ettim, ele geçirdim anlamına gelen; (...) den gelmektedir. "Suyu havuzda topladım" ifadesi de buradan gelmektedir. Bu açıklamayı en-Nehhas yapmıştır.

 

Bu buyruk Yüce Allah tarafından Yusuf (a.s)a bir övgüdür. Allah'ın kendisine ihsan etmiş olduğu nimetler arasında da bir nimet olarak bunu saymaktadır. Allah'ın kendisine ihsan ettiği nimetler ise yeryüzünde ona imkan ve iktidar vermesi, rüyaların yorumunu öğretmesi gibi hususlardır. Bütün bunların ise gerçekleşen rüyanın kapsamında olduğu da ittifakla kabul edilmiştir.

 

Abdullah b. Şeddad b. el-Had der ki: Yusuf (a.s)ın rüyasının yorumu kırk yıl sonra gerçekleşti. Bu da rüyanın (gerçekleşmesinin) son sınırıdır. Hz. Ya'kub "ehadis" ile insanların rüyada gördükleri şeyleri kastetmiştir. Bu da onun bir mucizesidir. Çünkü onun bu yorumunda hiçbir hata söz konusu olmamıştı.

 

Hz. Yusuf rüya yorumunu insanlar arasında en iyi bilen kişi idi. Bizim Peygamberimiz (s.a.v.) da bu durumda idi. es-Sıddik (Ebu Bekir -r.a-) da insanlar arasında en başarılı rüya tabiri yapan kimse idi. İbn Sirın de rüya yorumunda oldukça ileri gitmiş, hem tabiatı itibariyle bu konuda mesafe almıştı, hem de güzel şekilde rüya yorumunu yapabiliyordu. İlim adamlarının belirttiklerine göre Said b. el-Müseyyeb de ona yakın idi.

 

Yüce Allah'ın: "Sana rüya yorumuna dair bilgi öğretecek" buyruğu, geçmiş ümmetlerin durumları, geçmişteki kitablar ve tevhidin delillerini öğretecek diye de açıklanmıştır. Bu ise peygamberliğe işarettir ve Yüce Allah'ın:

 

"Nimetini ... sana da tamamlayacaktır" buyruğu ile kastedilen de budur; buradaki nimet peygamberliktir. "Bu nimetin tamamlanması"nın kardeşlerinin yanına getirilmesidir, diye açıklandığı gibi; senin hoşa gitmeyen herşeyden kurtarılmandır, diye de açıklanmıştır.

"Nimetini daha önce ataların İbrahim"e dost edinmek ve onu ateşten kurtarmak suretiyle "ve İshak'a" peygamberlik vermek suretiyle "tamamladığı gibi, sana. .. da tamamlayacaktır." Hz. İshak'ın nimetinin boğazlanmaktan kurtarılması olduğu da söylenmiştir. Bu görüş İkrime'ye aittir. Yüce Allah: "Ve Ya'kub oğullarına" buyruğu ile Hz. Ya'kub'un oğullarının tümüne peygamberlik vereceğini de bildirmiştir. Bu açıklamayı da müfessirlerden bir topluluk ifade etmişlerdir.

 

"Şüphesiz ki Rabbin" sana verdiği "herşeyi bilendir." Sana bütün yaptıklarında "hüküm ve hikmet sahibidir."

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Yusuf 7-9

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR