TEVBE 83 |
فَإِن
رَّجَعَكَ
اللّهُ
إِلَى
طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ
فَاسْتَأْذَنُوكَ
لِلْخُرُوجِ
فَقُل لَّن
تَخْرُجُواْ
مَعِيَ
أَبَداً
وَلَن تُقَاتِلُواْ
مَعِيَ
عَدُوّاً
إِنَّكُمْ رَضِيتُم
بِالْقُعُودِ
أَوَّلَ
مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ
الْخَالِفِينَ |
83. Eğer Allah seni
onlardan bir topluluğun yanına döndürür de çıkmak için senden izin isterlerse
De ki: "Siz, ebediyyen benimle beraber asla çıkmayacaksınız. Ve benimle beraber
hiçbir düşmanla asla savaşmayacaksınız. Çünkü siz ilkinden oturmaya razı
oldunuz. Artık siz geri kalanlarla beraber oturun. "
Yüce Allah'ın:
"Eğer Allah seni onlardan" yani münafıklardan "bir topluluğun
yanına döndürür de ... " buyruğunda; "bir topluluğun (taife)"
diye buyurması, Medine'de kalıp çıkmayanların tamamının münafık olmayışlarından
dolayıdır. Aksine, aralarında mazereti uygun görülenler de vardı, hiçbir
mazereti bulunmadığı halde daha sonra affa mazhar olan ve tevbeleri kabul olunan
kimseler de vardı. Geride kalan üç kişi gibi. İleride buna dair açıklamalar
gelecektir. "Çıkmak için senden izin isterlerse de ki: Siz ebediyyen
benimle beraber asla çıkmayacaksınız." Yani, senin ebediyyen onlarla
birlikte olmaman suretiyle Allah onları cezalandırdı. Bu da Fetih Süresi'nde
Yüce Allah'ın: ''De ki: Biz aslapeşimizdengelemezsiniz" (el-Feth, 15)
buyruğuna benzemektedir.
"Geri
kalanlar" kelimesi (...)'in çoğuludur. Adeta çıkanların yerine geride kalıp
onlara halef olanlarmış gibi değerlendirilmiş görülüyorlar.
İbn Abbas der ki:
"Geri kalanlar" münafıklardan geri kalan kimseler demektir. el-Hasen
der ki: Kadın ve güçsüz erkeklerle beraber kalınız, demektir. Tağlib yoluyla
müzekker çoğul yapılmıştır. Fesad çıkartanlarla birlikte oturun, anlamında
olduğu da söylenmiştir ki, bu da Arapların, ailesi hakkında kötü uygulamaları
bulunan kimse hakkında: "Filan kişi aile halkına kötülük yapan bir
kimsedir" şeklindeki ifadelerinden alınmıştır. Burada da bu kelime;
"Oruçlunun ağız kokusunun değişmesi" tabirinden ve kabında uzun süre
kaldığından dolayı bozulan süt için kullanılan; "Süt bozuldu,
kesildi" ifadesinden alınmadır.
Buna göre bu buyruk, siz
fesat çıkartanlarla beraber oturun, anlamına gelir. Bu da gazalara savaşçıların
maneviyatını bozan kimselerin götürülmesinin caiz olmadığına delildir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN