ENFAL 64 |
يَا
أَيُّهَا
النَّبِيُّ
حَسْبُكَ اللّهُ
وَمَنِ
اتَّبَعَكَ
مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ |
64. Ey Peygamber, sana
da sana uyan mü'minlere de Allah yeter.
Burada tekrar yoktur.
Çünkü bir önceki ayet-i kerimede; "Eğer seni aldatmak isterlerse muhakkak
Allah sana yeter" diye buyurulmuştur. Bu ayet-i kerimede ise, özel olarak
Allah'ın yettiği sözkonusu edilmektedir. "Ey Peygamber sana da ... Allah
yeter" buyruğunda genellik kastedilmiştir. Her halükarda Allah sana yeter,
demektir.
İbn Abbas der ki: Bu
ayet-i kerime Ömer (r.a)'ın müslüman olması hakkında inmiştir. Peygamber
(s.a.v.) ile birlikte otuzüç erkek ve altı kadın İslama girmişti. Ömer (r.a)
müslüman olmakla kırk kişi oldular. Ayet-i kerime Mekke'de inmiştir, Rasülullah
(s.a.v.)'ın emriyle Medine'de inmiş bir sürede yazılmıştır. Bu rivayeti
el-Kuşeyri: zikretmektedir.
Derim ki: İbn Abbas'ın,
Ömer (r.a)'ın müslüman oluşu ile ilgili olarak söyledikleri ile Sırette
nakledilenler arasında fark vardır. Abdullah b. Mes'ud'dan şöyle dediği
nakledilmektedir. Ömer müslüman oluncaya kadar Ka'be'nin yakınında namaz
kılamıyorduk: Ömer İslam'a girince, o da onunla birlikte biz de Ka'be'nin
yakınında namaz kılıncaya kadar, Kureyşle çarpışıp durdu. Ömer'in İslam'a
girişi ise, Rasülullah (s.a.v.)'ın ashabından bir grubun Habeşistan'a hicret
etmek üzere Mekke'den çıkışından sonra olmuştur. İbn İshak der ki: Müslümanlar
arasından Habeşistan'a hicret edip oraya ulaşanların toplam sayısı -küçük yaşta
beraberlerinde aldıkları ve orada doğan çocukları müstes na- seksenüç erkek
idiler. -Ammar b. Yasir onlardan sayılırsa bu rakamı bulurlar. Çünkü onun
Habeşistan'a hicret edenler arasında olup olmadığı hususunda onun (İbn
İshak'ın) şüphesi vardır.
el-Kelbı de der ki:
Ayet-i kerime Bedir gazvesinde savaştan önce el-Beyda denilen yerde inmiştir.
Yüce Allah'ın:
"Sana da sana uyan mü'minlere de" buyruğu ile ilgili olarak şöyle
denilmiştir: Yani, Allah sana yeter. Ve aynı zamanda Muhacirlerle Ensar sana
yeter. Bir diğer görüşe göre mana şudur: Allah hem sana yeter, hem de sana
uyanlara yeter. Bu açıklamayı da eş-Şabı ve İbn Zeyd yapmıştır. Birinci
açıklama el-Hasen'den nakledilmiştir, en-Nehhas ve başkaları da bunu tercih
etmişlerdir. Buna göre "..onlar." Birinci görüşe göre Yüce Allah'ın
ismine atfedilerek ref' mahallindedir. Yani, Allah ve sana uyan mü'minler sana
yeter demektir.
İkinci görüşe göre ise
takdir vardır. (Yani, O sana uyanlara da yeter, anlamına gelecek şekilde
"yeter", kelimesini karşılayan bir takdire gidilir). Hz. Peygamber'in
şu ifadesi de buna benzemektedir: "Ona karşı Allah bana yeter ve
Kayleoğullarına da (Allah yeter)."
Şöyle de denilmiştir:
Buyruğun: "Sana uyan mü'minlere" gelince Allah onlara yeter şeklinde
de olabilir. Bu durumda "Allah onlara yeter" anlamındaki haber takdir
edilir. Diğer taraftan (...)'in nasb mahallinde ve: "Allah sana da yeter,
sana uyanlara da yeter" anlamında olması da mümkündür.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN