A’RAF 60 / 62 |
قَالَ
الْمَلأُ
مِن
قَوْمِهِ
إِنَّا
لَنَرَاكَ
فِي ضَلاَلٍ
مُّبِينٍ {60}
قَالَ يَا
قَوْمِ
لَيْسَ بِي
ضَلاَلَةٌ
وَلَكِنِّي
رَسُولٌ
مِّن رَّبِّ
الْعَالَمِينَ
{61} أُبَلِّغُكُمْ
رِسَالاَتِ
رَبِّي
وَأَنصَحُ
لَكُمْ
وَأَعْلَمُ
مِنَ اللّهِ مَا
لاَ
تَعْلَمُونَ
{62} |
60.
Kavminden ileri gelenler de: "Şüphesiz biz seni apaçık bir sapıklık içinde
görüyoruz" dediler.
61.
Dedi ki: "Ey kavmim, bende hiç bir sapıklık yoktur. Fakat ben alemlerin
Rabbi tarafından gönderilmiş bir peygamberim.
62.
"Rabbimin vahyettiklerini size tebliğ ediyorum. Sizin iyiliğinizi
istiyorum ve ben Allah'tan sizin bilmediğinizi de biliyorum. "
"İleri gelenler:
Mele'" kavmin eşrafı ve elebaşılarıdır. Buna dair açıklamalar, daha önce
el-Bakara Suresi'nde (2/246. ayetin tefsirinde) geçmiş bulunmaktadır.
(Dalalet: Sapıklık) ise,
hak yoldan ayrılmak ve hak yoldan uzaklaşmak demektir. Biz, senin bizi bir tek
ilaha ibadete çağırmanı haktan bir sapma olarak görüyoruz, demek istemişlerdi.
"Size tebliğ
ediyorum" kelimesi, "lam" harfi şeddeli olarak okunursa
"tebliğ"den gelir. Şeddesiz okunursa da "iblağ:
ulaştırmak"dan gelir. Her iki kıraatin aynı anlama gelen iki farklı
söyleyiş olup; "Ona ikramda bulundu," kelimeleri gibi olduğu da
söylenmiştir.
"Sizin iyiliğinizi
istiyorum" buyruğundaki: Nush: Aldatmanın (ğışş'in) hilafına, karşılıklı
ilişkide niyetin her türlü fesad şaibesinden arınmış olması demektir. Bu fiilin,
"lam" ile geçiş yapması daha fasihtir. Nitekim Yüce Allah'ın bu
buyruğunda da böyledir. Bunun ismi ise "nasihat" şeklinde gelir.
"Nasih" ise, nasihat veren anlamındadır. Çoğulu da "nusaha"
gelir. (...) ise, kalbi temiz adam anlamında bir deyimdir. el-Esmai der ki:
Nasıh, bal ve benzeri saf katıksız şeyler demektir. "Nası'" gibi.
Halis olan her şeyaynı zamanda "nasıh"tır. (...) ise, filan kişi
nasihata yöneldi, anlamındadır. "Benim nasihatımı kabul et. Çünkü ben sana
samimi olarak öğüt verenim," denilir. Nasıh, aynı zamanda terzi
anlamındadır. Nisah ise, dikişte kullanılan ince tel (biz) demektir. Nisahat da
deriler anlamına gelir. el-A'şa da şöyle demektedir: "O içki içenlerin
hepsinin sarhoş olduğunu görürsün. Tıpkı, deve yavrularının ipleri (yahut da avlanmak
istenen kuşların ağları) uzatıldığı gibi."
Şairin kullandığı (...)
kelimesi, (...)'ın bir başka söylenişidir. Bu ise, süt emen deve yavrusu
demektir. Yine bu kelime bir kuşun da adıdır. Bu kelimenin (nasihatın) anlamına
dair daha geniş açıklamalar, Yüce Allah'ın izniyle et-Tevbe Suresi'nde (91-92.
ayet, 1 ve 2. başlıklarında) gelecektir.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN