ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BAKARA

274

الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ

رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

 

274. Mallarını gece gündüz, gizli açık infak edenlerin Rableri nezdinde mükafatları vardır. Onlar için korku yoktur. Onlar üzülmezlerde.

 

Bu buyruğa dair açıklamalarımızı tek bir başlık halinde sunuyoruz:

 

Gece-gündüz, Gizli-açık infak Edenlerin Ecri.

 

İbn Abbas, Ebu Zer, Ebu Umame, Ebu'd-Derda, Abdullah b. Bişr el Gafikı ve el-Evzal'den rivayet edildiğine göre bu ayet-i kerime, Allah yolunda bağlanıp beslenen atların yemleri (nin karşılanması) hakkında nazil olmuştur.

 

İbn Sa'd, Tabakat'ta şunu zikreder ve der ki: Bana Muhammed b. Şuayb b. Şabur'dan haber verildiğine göre o şöyle demiş: Bize Said b. Sinan, Yezid b. Abdullah b. Arib'den naklederek haber verdi, o babasından, o dedesi Arıb'den Rasülullah (s.a.v.)'dan, Yüce Allah'ın: "Mallarını gece gündüz, gizli açık infak edenlerin Rableri nezdinde mükafatları vardır. Onlar için korku yoktur. Onlar üzülmezler de" buyruğu hakkında: "Burada sözü geçenler atları olan kimselerdir" diye buyurduğunu nakletmektedir. Yine aynı isnadla dedi ki: Rasülullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Atın ihtiyaçlarına harcama yapan kimse, sadaka vererek elini açan ve hiçbir şekilde onu kapatmayan kimse gibidir. Atların sidikleri ve pislikleri Allah nezdinde Kıyamet gününde miskin kokusu gibidir."

 

İbn Abbas'tan da şöyle dediği rivayet edilmektedir: Bu ayet-i kerime Ali b. Ebi Talib (r.a) hakkında nazil olmuştur. Onun dört tane dirhemi vardı. Bir dirhemini geceleyin, birisini gündüzün, birisini gizlice, diğerini de açıkça sadaka olarak verdi. Bunu Abdurrezzak zikredip şöyle der: "Bize Abdulvehhab b. Mücahid babasından o İbn Abbbas'tan naklederek dedi ki: İbn Cüreyc der ki: Bu ayet-i kerime bu şekilde hareket eden bir kimse hakkında nazil olmuştur" der ve ne Hz. Ali'nin ne de başkasının adını verir.

 

Katade de dedi ki: Bu ayet-i kerime savurganlığa da kaçmadan cimrilik de yapmadan infak eden kimseler hakkında nazil olmuştur.

 

"Gece gündüz" buyruğunun anlamı, geceleyin ve gündüzün demektir. "Onlar için" anlamına gelen (...) buyruğunun başına "fe" harfinin gelmesi, ifadede bir çeşit (şart ve) cevap anlamı olduğundan dolayıdır. Buna dair açıklamalar da önceden geçmiştir. "Zeyd gitmektedir" derken "gitmektedir" kelimesinin başına "fe" getirmek ise doğru olmaz.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Bakara 275 - 279

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR