ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BAKARA

257

اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

 

257. Allah iman edenlerin velisidir. Onları karanlıklardan nura çıkarır. İnkar edenlerin velileri ise tağuttur. Onları nurdan karanlıklara çıkarırlar. İşte onlar ateşliklerdir. Onlar orada ebedi kalıcıdırlar.

 

"Allah iman edenlerin velisidir." Veli kelimesi fail anlamını veren "fell" vezninde bir kelimedir. el-Hattabi der ki: el-Veli, mü'min kullarına yardımcı olan (Allah)dır. Yüce Allah: "Allah iman edenlerin velisidir. Onları karanlıklardan nura çıkarır" diye buyurmaktadır. Bir başka yerde de şöyle buyurmaktadır: "Bunun sebebi şudur: Allah iman edenlerin velisidir" kafirlerin ise velisi yoktur. "(Muhammed, 11)

 

Katade der ki: Karanlıklar'dan kasıt dalalet, nurdan kasıt ise hidayettir. edDahhak ve er-Rabi' de bu anlamda açıklamalarda bulunmuşlardır. Mücahid ve Abde b. Ebi Lübabe der ki: Yüce Allah'ın: "Allah iman edenlerin velisidir" buyruğu, Hz. İsa'ya iman eden fakat Muhammed (s.a.v.) Peygamber olarak gelince onu inkar eden bir topluluk hakkında nazil olmuştur. İşte onların nurdan karanlıklara çıkartılmaları böyle oldu.

 

İbn Atiyye der ki: Sanki bu şekilde inanan bir kimse, itikadı vasıtasıyla itikad hususunda önce bir nur elde etmiş iken, daha sonra onu bırakıp karanlıklara çıkmış gibi olur. Şu kadar var ki bu ayet-i kerımenin lafzı böyle bir tahsise ihtiyaç bırakmamaktadır. Aksine -Araplar gibi- bir kısmı iman eden kafir her bir ümmet hakkında sözkonusudur. Şöyle ki: Allah onlardan iman edenlerin velisidir. Bu iman edeni Allah küfrün karanlığından imanın nuruna çıkartmıştır. Davet edici, Allah tarafından peygamber olarak gönderilmiş, nebi Muhammed (s.a.v.)'ın gelişinden sonra onu inkar eden kimseyi de şeytanı aldatmış olur. Şeytanı böyle bir kimseyi adeta imandan çıkartmış gibidir. Çünkü şeytanı onunla birlikte hazırdır ve küfre girmeye ehil hale gelmiş bir kimsedir. Küfürleri sebebiyle de Allah Teala'nın adaletinin bir tecellisi olarak cehenneme girmek de haklarında hüküm verilmiştir. Allah yaptığından sorumlu tutulmaz.

 

el-Hasen: "Velileri ise tağutlardır" yani şeytanlardır, diye okumuştur. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Bakara 258

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR