BAKARA 176 |
ذَلِكَ
بِأَنَّ
اللّهَ
نَزَّلَ
الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ
الَّذِينَ
اخْتَلَفُواْ
فِي الْكِتَابِ
لَفِي
شِقَاقٍ
بَعِيدٍ |
176. Bunun sebebi:
Allah'ın, kitabı hak ile indirmesidir. Muhakkak. ki kitapta anlaşmazlığa
düşenler elbette uzak bir ayrılık içindedirler.
Bu buyruktaki: (...)
kelimesi ref' mahallindedir ve hükme işaret etmektedir. Şöyle demiş gibidir: Haklarında
verilen cehennemliklerden olmak hükmünün sebebi Allah'ın kitabı hakla
indirmesidir.
ez-Zeccac der ki: Bunun
takdiri şöyledir: İş böyle olacaktır veya işte bu iş ya da onların bu azabı
Allah'ın kitabı hakla indirmesinden dolayıdır, şeklindedir.
el-Ahfeş der ki:
Buradaki "bu" kelimesinin haberi zikredilmemiştir. Bunun anlamı ise:
Onlar bunu biliyorlar.
Bunun sebebi ise ..
şeklindedir. Bunun nasb mahallinde olup: Bizim onlara bunu yapmamızın sebebi ..
anlamına geldiği de söylenmiştir.
"Bunun sebebi
Allah'ın, kitab'ı" burada Kur'an-ı Kerim demektir. "HakIa" yani
doğrulukla bir görüşe göre de açık ve kesin delil ile "indirmesidir.
Muhakkak ki kitap'ta" burada da Tevrat anlamındadır; "anlaşmazlığa
düşenler, elbette uzak bir ayrılık içindedirler." Hıristiyanlar Tevrat'ta
Hz. İsa'nın niteliklerinin bulunduğunu ileri sürdüler, yahudiler ise onun
niteliklerini reddedip inkar ettiler.
Bir görüşe göre ise
onlar Tevrat'a yapışmak hususunda atalarına ve geçmişlerine muhalefet ettiler.
Bir diğer açıklamaya göre: Tevrat'ta bulunan Muhammed (s.a.v.)'ın niteliklerine
aykırı davranışlarda bulundular ve Tevrat hakkında anlaşmazlığa düştüler.
Burada da
"kitap" ile Kur'an'ın kastedildiği söylenmiştir. Anlaşmazlığa
düşenler ise Kureyş kafirleridir. Onların kimisi Kur'an bir büyüdür, kimisi
geçmişlerin efsanesidir, kimisi uydurulup iftira edilmiştir ve buna benzer
şeyler söylemektedir.
"Ayrılık içinde
olmanın" ne anlama geldiğine dair açıklamalar ise daha önceden (137. ayette)
geçmiş bulunmaktadır. Allah'a hamdolsun.
SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E
TIKLAYIN