ANA SAYFA             SURELER    KONULAR

 

BAKARA

108

 

أَمْ تُرِيدُونَ أَن تَسْأَلُواْ رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِن قَبْلُ وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ

 

108. Yoksa siz de daha önce Musa'dan istendiği gibi peygamberinizden istemeye mi kalkışacaksınız? Kim imanı küfre değişirse doğru yoldan sapmış olur.

 

"Yoksa " anlamına gelen (...) kelimesi (...): Hayır, anlamınadır. Yani: Hayır, siz   istemeye mi kalkışacaksınız, anlamına gelir. Bundan kasıt da muhatapları azarlamaktır.

"Yoksa siz de daha önce Musa'dan" açıkça Allah'ı kendilerine göstermelerini "istedikleri gibi peygamberinizden istemeye mi kalkışacaksınız?" Onlar da Muhammed (s.a.v.)'den Allah'ı ve melekleri kafile halinde getirmesini istemişlerdi. İbn Abbas ve Mücahid'den gelen rivayete göre onlar Hz. Peygamber'den Safa tepesini altına dönüştürmesini istemişlerdi.

el-Hasen "istendiği gibi" anlamı verilen buyruğu (...) şeklinde okumuştur. Bu okuyuş, bu fiil (...) şeklinde kullananlara göre uygundur. Kıyasa aykırı olarak, hemze'nin sakin ya harfine değiştirilmesi sonucu ondan önceki sin harfinin de meksür okunması olarak da açıklanabilir. en-Nehhas ise, hemze'nin değiştirilmiş olması uzak bir ihtimaldir.

 

Seva (doğru); herşeyin ortasını ifade eder. Bu anlamı Ebu Ubeyde ve Ma'mer b. el-Müsenna vermiştir. Yüce Allah'ın: "Onu cehennemin ortasında (seva') gördü.'' (es-Saffat, 55) buyruğu da bu anlamdadır. Hassan b. Sabit de Rasülullah (s.a.v.) için söylediği mersiyesinde şöyle demektedir:

 

"Vay peygamberin ashabına ve onun adamlarına Lahdin ortasında üzeri örtüldükten sonra."

 

el-Ferra'dan bu kelimenin orta ve itidal anlamına geldiği de nakledilmiştir. Yani yolun ortasından ve izlenmesi gereken bölümünden uzak kalmıştır, demek olur. Bunun anlamı; Allah'a itaat etme yolunun dışına çıkmaktır.

 

Yine İbn Abbas'tan gelen rivayete göre bu ayet-i kerime: Rafi' b. Huzeyme ile Vehb b. Zeyd'in, Peygamber (s.a.v.)'e: Bize semadan okuyacağımız bir kitap getir ve bizim için nehirler fışkırt ki, sana uyalım, demeleri üzerine nazil olmuştur.

 

SONRAKİ SAYFA İÇİN AŞAĞIDAKİ LİNK’E TIKLAYIN

 

Bakara 109-110

 

 

 

ANA SAYFA             SURELER    KONULAR