HAKİM el-Müstedrek |
FİTEN VE MELAHİM |
3576- Kur'an-ı Kerim'i Mümin, Münafık ve Facir Olmak
Üzere Üç Türlü Kişi Okur |
8687- ... Bize Hayve b.
Şureyh tahdis etti, bana Beşir b. Ebi Amr e,Havlani'nin tahdis ettiğine göre
el-Velid b. Kays et-Tucibi kendisine şunu tahdis etti. O Ebu Said el-Hudri
(r.a)'ı şöyle derken dinlemiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Altmış yıl sonra birtakım kimseler (şimdikilerin
yeringelecekler ki bunlar "namazı terk eden, arzularına uyan bir kavim
olup, işte onlar gayy (cehennem) ile karşılaşacaklar." (Meryem, 59) Sonra
altmış yıl sonra bunların yerine Kur'an'ı okuyan fakat (okudukları)
gırtlaklarından aşağıya inmeyen kimseler gelecektir. Kur'an'ı üç türlü insan
okur: Mümin, münafık ve facir (günahkar)" Beşir dedi ki: Ben de
el-Velid'e: Bu üç kişinin mahiyeti nedir? dedim. Şöyle dedi: Münafık kişi onu
inkar eden kişidir, facir (günahkar) kişi ise onu okuyarak kazanç sağlayan
kimsedir, mümin ise ona inanan kimsedir.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, III, 38 Hayve yoluyla böylece rivayet etmiştir. Ravileri
sikadır.
8688- * ... Bize İsmail
b. Ebi Uveys tahdis etti. Bana Zafer b. Abdurrahman b. Edrek, Muhammed b.
Süleyman b. Valibe’den tahdis etti. O Said b. Cubeyr’den, o Ebu Hureyre
(r.a)’den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Muhammed'in nefsi elinde olana yemin ederim ki fuhuş, cimrilik
üstünlük sağlamadıkça güvenilir kimse hain görülüp, hain kimse de güvenilir
kabul edilmedikçe, dağ keçileri helak olup, alttakiler üstün konuma çıkmadıkça
kıyamet kopmayacaktır." Ashab: Ey Allah'ın Rasulü dağ keçileri ne
demektir, alttakiler ne demektir? diye sordu. Şöyle buyurdu: "Dağ
keçilerinden maksat insanların önde gelenleri ve şereflileridir. Alttakilerden
maksat ise insanların ayaklarının altında bulunan ve var oldukları dahi
bilinmeyen kimselerdir."
Bu hepsi Medineli ve
hiçbiri cerh edilmemiş ravilerce rivayet edilmiş bir hadistir.
Diğer Tahric: İbn
Hibban, Sahih, 6844; Buhari, et-Tarihu'l-Kebir, 1, 98 bu yoldan rivayet
etmişlerdir. İsmail leyyindir (gevşektir), İbn Hibban dışında da Muhammed'in
sika olduğunu söyleyen olmamıştır.
8689- * ... Bize Cafer
b. Avn el-Umeri tahdis etti, bize Ebu Hayyan e-Teymi, Ebu Zur'a b. Amr b.
Cerir’den şöyle dediğini bildirdi: Medine'de kişi Mervan'ın yanında oturdu.
Onun birincileri Deccal'in çıkışı olan (kıyamet) alametlerinden söz ettiğini
duydular. Orada bulunanlar Mervan'ın yanından kalkıp Abdullah b. Amr'ın
meclisine oturdular. Ona Mervan'ın söylediklerini naklettiler. Abdullah şöyle
dedi: Mervan'ın söylediğinin bir kıymeti yok. Ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: "Şüphesiz (kıyamet)
alametlerin(in) ilk çıkacak olanı güneşin batıdan doğması yahut Dabbe'nin
ortaya çıkışı olacaktır. Bunların hangisi daha erken çıkarsa öbürü de hemen
arkasından kısa bir süre sonra çıkacaktır." Sonra hadisi nakletmeye devam
ederek dedi ki: "Çünkü güneş battıktan sonra arşın altına gider, secde
eder ve dönmek için izin ister. (Sonuncusunda) ona hiçbir şekilde karşılık
verilmeyecek." (Amr devamla) dedi ki: "Sonra dönüp tekrar dönmek için
(yeniden doğmak üzere) izin ister yine ona hiçbir şekilde cevap verilmez.
Diyecek ki: Rabbim doğu pek uzaktır, ben insanlara ne yapabilirim? Nihayet gece
olunca tekrar gelecek, izin isteyecek, ona: Olduğun yerden doğ buyuracak."
(Ebu Zur'a) dedi ki: Abdullah (b. Amr) diğer kitapları da okurdu. Sonra: İşte
bu "Rabbinin ayetlerinden biri geldiği gün daha önce iman etmemiş yahut
imanında bir hayır kazanmamış olan kimseye imanı fayda vermez" (En'am,
158) buyruğunda anlatılan durumdur.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Müslim,
2941; Ebu Davud, 4310; İbn Mace, 4069. "Şöyle ki güneş batınca ...
"dan itibaren zikredilmeksizin hadis bu anlatımıyla Ebu Hayyan'dan bu
şekilde Camiu'l-Mesanid ve's-Sünen, xxvı, 424'te belirtildiği üzere İmam
Ahmed'in Müsned'inde yer almıştır. Benim kuvvetli gördüğüm kanaate göre
hadisteki: "Çünkü güneş ... " ifadesini Abdullah Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den bizzat dinlememiştir. Çünkü ravi: "Ve o kitapları
okurdu" bunu gerektirmektedir. Bu ibare ise İmam Ahmed'in Müsned'inde
"çünkü güneş ... " ibaresinden hemen önce zikredilmiştir. Diğer
taraftan güneşin geri dönüp doğmak üzere izin istemesi hususunda Buharl ve
başka kaynaklarda hadis sabit olmuş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: