HAKİM el-Müstedrek |
FİTEN VE MELAHİM |
3543- Ehil Olmayanların Eline Düştüğü Takdirde Din için
Ağlayınız |
8618- ". Bize Ebu
Amir Abdulmelik b. Ömer el-Akadi tahdis etti. Bize Kesir b. Zeyd, Davud b. Ebi
Salih'ten şöyle dediğini tahdis etti: Mervan bir gün geldiği sırada bir adamın
yüzünü kabre koymuş olduğunu gördü. Onu boynundan tutup: Ne yaptığını biliyor
musun dedi. O, evet dedi. Adam kendisine dönünce onun Ebu Eyyub el-En sari
(r.a.) olduğunu gördü. Ebu Eyyub dedi ki: Ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ın yanına geldim, taşların yanına gelmedim. Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: "Din ona ehil olanların
elinde bulunuyor ise onun için ağlamayın ama din ona ehil olmayanların eline
geçerse onun için ağlayın."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, V, 422'de Abdulmelik yoluyla böylece rivayet ettiği gibi
Taberani, Kebir, 3999'da başka bir yoldan. Mecmau'l-Bahreyn'de belirtildiği
üzere de Evsat, 2566'da Kesir, el-Muttalib b. Hantab yoluyla böylece rivayet
etmiştir. İşte bundan Kesir b. Zeyd'in hadisi rivayette ızdıraba düştüğü ortaya
çıkmaktadır. Heysemi ise Mecma, V, 245'te Kesir b. Zeyd'in sika olduğunu İmam
Ahmed, Müsned'de ve başkaları da söylemiş, Nesai ve başkaları ise zayıf
olduğunu belirtmişlerdir. Diğer taraftan Davud bir parça meçhul bir ravidir.
el-Muttalib tedlis yapan birisidir ve açıkça sema lafzını zikretmemiştir. O
halde haber zayıftır demiştir.
8619- * ... Bize Cafer
b. Süleyman tahdis etti. Bize Ferkad es-Sebahi, Asım b. Amr’dan tahdis etti. O
Ebu Umame (r.a)’den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’den şöyle buyurduğunu
nakletti: "Bu ümmetten bir topluluk yiyip, içip eğlendikten sonra geceyi
geçirecekler. Sabaha da domuzlara dönüştürülmüş halde ulaşacaklar. Bu ümmetten
birtakım kabileler ve bu ümmet arasında birtakım evler sabaha ulaşıncaya kadar
yerin dibine geçirilecekler. (Geriye kalanlar): Bu gece filan oğulları yerin
dibine geçirildi, bu gece filan oğullarının evi yerin dibine geçirildi. Onların
üzerlerine Lut kavminin üzerine gönderildiği gibi küçük taşlar salındı, onların
üzerlerine kısır rüzgar gönderilip, kendilerinden öncekilerinin içkiyi
içmeleri, faizi yemeleri, ipeği giyinmeleri, şarkıcı kadınlar tutmaları ve
akrabalık bağlarını kesmeleri sebebiyle kökten savruldukları gibi onları
savurdu diyecekler." (Ravi) dedi ki: Bunlar arasında bir hususu daha
zikretmişti ama ben onu unuttum.
Bu Cafer dolayısıyla
Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir. Ferkad'a gelince Buhari ve Müslim
onun rivayet ettiği hadisi tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, V, 259; Taberani, Kebir, 7997. Her ikisi de Ferkad'dan böylece
rivayet etmişlerdir. Hadis Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned, 2161'de yer almıştır.
Ferkad zayıf bir ravidir. Buhari, et-Tarih, IVIL, l3r de bir şey değildir
demiştir ama bu hadisin Ebu Malik el-Eş'ari'den gelen ve onunla hasen kabul
edilebilecek bir şahidi bulunmaktadır. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
8620- ... Bize Şube,
Simak b. Harb’den şöyle dediğini tahdis etti: Cabir b. Semura (r.a)'yi şöyle
derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken
dinledim: "Beyaz Kisra'nın -yahut beyazda bulunan Kisra'nın- hazinelerini
size Müslümanlardan bir topluluk andalsun ki fethedecektir."
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç
etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Müslim,
29ı9. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır çünkü hadis
Müslim'de vardır.
8621 - ... Bize İmran
el-Kattan, Katade’den tahdis etti. O Abdullah b. Rebah'tan, o Ebu Hureyre
(r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Şu altı şey gelmeden önce (salih) amelleri işlemekte elinizi
çabuk tutunuz: Güneş battığı yerden doğmadan, duman gelmeden, Deccal ve
Dabbetu'l-Arz çıkmadan, bir de her birinizin özel (ölüm) vakti ve herkes için
gerçekleşecek olan (kıyamet) kopmadan."
Müslim, Abdullah b.
Rebah'ın rivayetini delil göstermiştir.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Müslim,
2947. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: