HAKİM

el-Müstedrek

EDEB

 

3230- Hayır Konuşunuz, Ganimet Elde Edersiniz, Şer Konuşmayıp, Susunuz, Esenlik Bulursunuz

 

7844- * ... Amr b. Malik el-Cenebi, Fedale b. Ubeyd'den, o Ubade b. es-Samit (r.a)’den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir gün devesi üzerinde dışarı çıktı. Ashabı da onunla birlikte onun önünde gidiyorlardı. Muaz b. Cebel: Ey Allah'ın Nebisi gönül hoşluğunla senin yanına yaklaşmama izin verir misin dedi. Allah Rasulü: "Evet" buyurdu. Muaz yanına yaklaştı, birlikte yürüdüler sonra Muaz babam sana feda olsun ey Allah'ın Rasulü Allah'tan bizden sonra daha uzun bir ömür yaşamanı dilerim. Ne dersin eğer herhangi bir şeyolursa yüce Allah'ın izniyle bir şey görmeyiz. Senden sonra hangi amelleri işleyelim. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir süre sustuktan sonra: "Allah yolunda cihad (ediniz)" buyurdu. Sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle devam etti: "Cihad ne iyi bir şeydir fakat insanlar için bundan da daha ileri derecede onları tutacak, onlara hakim olacak şeyoruç ve sadakadır." [Allah Rasulü devamla: "Oruç ve sadaka ne iyi şeydir" buyurdu.

Muaz böylece Ademoğlunun işlediği her türlü hayrı zikretti. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) da şöyle dedi: "Ama insanlar için bundan daha hayırlı olanı da vardır." Muaz: Babam anam sana feda olsun! İnsanlar için bundan daha hayırlı olan nedir? dedi. Allah Rasulü ağzına işaret buyurdu ve: "Hayır konuşmak dışında susmak" buyurdu. Muaz: Peki, dillerimizin söylediklerinden ötürü biz sorumlu tutulacak mıyız dedi. (Ubade) dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Muaz'ın uyluğuna vurduktan sonra: "Anan seni kaybedesice ey Muaz" ya da bu türden Allah'ın ona söylemesini dilediği bir söz söyledi (ve şöyle devam etti): "İnsanları cehenneme burunları üzerine dilleriyle konuştuklarından başka ne yıkar ki! Bu sebeple Allah'a ve ahiret gününe iman eden bir kimse ya hayır söylesin yahut şer konuşmayıp sussun. Hayır söyleyin ganimet alırsınız, şer söylemeyip susunuz, esenlik bulursunuz."

 

Bu hadis Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Bu hadisi burada tahriç etmekten maksat ilim öğrenen kimsenin kendisinden ilim öğrendiği alimine Allah'ın kendi ölümünü ilim öğrendiği şahsiyetin ölümünden önce takdir etmesini dua edip, dilemesinin mubah olduğuna işaret etmektir. Bundan önce de insanların Allah beni sana feda etsin (sana feda olayım) demelerinin mubah olduğuna dair sahih haberler zikretmiş idim.

 

Diğer Tahric: Hafız İbn Kesir, Camiu'l-Mesanid ve's-Sünen, VII, 144- 145'te zikrettiği üzere Taberani bunu İbn Vehb yoluyla böylece zikretmiştir. Heysemi de bunu Mecma, X, 299'da kaydedip, bunu Taberani rivayet etmiştir. Ravileri Amr b. Malik el-Cuheni dışında sahihin ravileridir. O da sika birisidir demektedir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

3231- Tek Bir Elbise (Örtü) içinde Erkeğin Teninin Erkeğe, Kadının Teninin Kadına Değmesinin Yasak Oluşu