HAKİM

el-Müstedrek

EDEB

 

3220- Salih Meclis Arkadaşı Hoş Koku Satan Kimseye Benzer

 

7820- Bize Ebu Bekr Muhammed b. Abdullah b. Attab el-Abdi tahdis etti. Bize Ebu Kilabe, Abdulmelik b. Muhammed’den tahdis etti. Bize Said b. Amir tahdis etti. Bize Şubeyl b. Azra tahdis edip dedi ki: Katade'yi elinden tutup, Enes'e götürdük. O sırada biz yaşça küçük çocuklardık, Enes'in huzuruna girdik. O bu ne kadar güzel dedi. Sonra onları ilim tahsilinde bulunmaya teşvik eden bazı sözler söyledi. (ŞubeyI) dedi ki: O gün bize şu hadisi nakletti:

Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Salih (iyi) meclis arkadaşının misali hoş koku satan kimseye benzer. O sana kokusundan vermese -ya da- onun kokusundan almasan -dedi.- O kokularının saçtığı koku sana ulaşır."

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

 

 

7821 - ... Bize Muhammed b. Eyyub tahdis etti. Bana Humeyd et-Tav il tahdis edip dedi ki: Enes b. Malik (r.a)'i şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yürürken bir şeye dayanıyor gibi yürürdü.

İbn Ebi Meryem dedi ki: Bize Yahya b. Eyyub da tahdis etti, bana Humeyd et-Tavil tahdis edip dedi ki: Enes b. Malik (r.a)'i şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yürüdü mü yaslanır gibi yürüyordu.

İbn Ebi Meryem dedi ki: Bize İbn Eyyub’dan başkası da bu hadisi haber vererek: (Öne doğru) eğilir gibi (yürüyordu) demiştir.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

 

 

7822- ... Bize Eş'as, el-Hasan'dan tahdis etti. O Semura (r.a)'dan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’den rivayet ettiğine göre ayakkabı bağı olarak kullanılıp, uzunlamasına kesilen ince deri parçalarının iki parmak arasında kesilmesini yasaklamıştır.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir .

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, III, 113'te Kureyş'ten böylece rivayet etmiştir. el-Hasan'ın Semura'dan hadis dinlemesi hususunda farklı görüşler ve kanaatler bulunmaktadır.

 

 

 

7823- ... Bize Süfyan, el-Esved b. Kays'dan tahdis etti. O Nubeyh elAnezi’den, o Cabir b. Abdullah (r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) evinden dışarıya çıktığı vakit, biz onun önünde yürür, arkasını da meleklere bırakırdık.

 

Diğer Tahric: İbn Mace, 246'da bu lafızIa rivayet ettiği gibi hadisi ayrıca Beğavi, Şemail. de 464'te rivayet etmiştir. Hasen, sahih bir hadistir. Sonrakine de bakınız.

 

 

 

7824- * ... Bize Şube, el-Esved b. Kays'tan tahdis etti. O Nubeyh elAnezi’den, o Cabir b. Abdullah (r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Önümde de yürümeyin, arkamda da yürümeyin çünkü buraları meleklerin makamıdır." Cabir dedi ki: Ben Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e adeta bir kıvılcımmışım gibi koşarak geldim.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

 

 

7825- ... Bize Şube, Katade’den tahdis etti. O Ebu Miclez’den şöyle dediğini nakletti: Huzeyfe (r.a) bir halkanın ortasında oturan bir insan gördü. Bunun üzerine: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir halkanın ortasında oturan kimseye lanet etmiştir dedi.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: İmam Ahmed, Müsned, V, 398; Ebu Davud. 4826; Tirmizi, 2754. Hasen, sahihtir diyerek. Nevevi, Riyazu's-Salihin'de hasen olduğunu belirtmekle birlikte bu hadisin bir illeti vardır. Çünkü Şube, Ebu Miclez, Huzeyfe'ye yetişmemiştir demiştir. Ayrıca bk. Camiu'l-Mesanid, 2050 -üçüncü cilt-

 

 

 

7826- ... Bize İsmail b. Uleyye, Davud b. Ebi Hind’den tahdis etti. O eş-Şabi’den nakletti: Bize Ebu Cubeyra b. ed-Dahhak tahdis edip dedi ki: Biz Selime oğulları hakkında: "Birbirinizi lakaplarla çağırmayınız." (Hucurat, 11) buyruğu nazil olmuştur. (Devamla) dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (Medine'ye) geldiği sırada aramızdan bir, iki ya da üç adı olmayan hiçbir adam yoktu. Bundan dolayı bazen bir adam (bu lakaplarından birisiyle) çağırılıyor, oradakiler hayır hayır hayır o bundan dolayı kızıyor deniyordu. Bunun üzerine: "Birbirinizi lakapIada çağırmayın" (el-Hucurat, 49/11) buyruğu nazil oldu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Tirmizi, 3264 hasen, sahihtir diyerek; Ebu Davud, 4962; İbn Mace, 3741. Daha önce II, 463'te (3776 numara ile) geçti.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

3221- insanların Canım Sana Feda Olsun Sözünü ve Benzeri Sözleri Söylemelerinin Mubah Olduğu