HAKİM

el-Müstedrek

EDEB

 

3214- Nebi (s.a.v.)'in isimler ile Tefe'ül Etmesi (Onları Hayra Yorması)

 

7799- * ... Bize Abdullah b. el-Haris b. Ebza el-Mekki tahdis etti. Bana Müslim kızı Rayta'nın babasından tahdis ettiğine göre o Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Huneyn'de bulunmuştu. Ona: "Senin adın ne?" diye sormuş, o ğurab (karga) dedi. Allah Rasulü: "Senin adın Müslim olsun" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, 4956; Buhari, el-Edebu'l-Müfred, 824; et-Tarihu'l-Kebir, IV, 1, 252; Taberani, Kebir, XIX, 1050; Bezzar, Müsned, 1985; Heysemi, Mecma, VIII, 52'de hadisi zikredip, aynı şekilde Ebu Ya'la tarafından da rivayet edildiğini belirtmektedir. Ayrıca: Kimse Rayta'nın sika olduğunu söylemediği gibi, zayıf olduğunu söyleyen de yoktur demiştir. Hadis el-Metalibu'l-Aliye, 2800'de Ebu Ya'la tarafından da rivayet edildiği belirtilmektedir. Busiri hadis hakkında bir değerlendirmede bulunmamıştır.

 

 

 

7800- ... Bana Kadı Abdurrahman b. el-Hasen haber verdi ... Bize Şube tahdis etti.

Bana adaletli Ebu Ömer b. Matar tahdis etti. .. Bize Şube tahdis edip dedi ki: Ben Ebu İshak'ı Hayseme’den şunu tahdis ederken dinledim: Dedesi babasına Uzeys adını vermişti. O bunu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e söyleyince, ona Abdurrahman adını verdi.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, 4956. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'yin değiştirdiği daha başka isimler topluluğu ile birlikte muallak olarak rivayet etmiş ve: O Aziz adını da değiştirdi demektedir. Abdurrahman zannederim. İbn Ebi Sebre olmalıdır. Senedin ravileri sikadırlar. (Ayrıca bk. 5383, 5386, 5387 numaralı rivayetler -Çeviren-)

 

 

 

7801- ... Bize Beşir b. Meymun amcası Usame b. Ahderi'den tahdis ettiğine göre Şakira oğullarından Asram denilen bir adam Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelen heyet arasında idi. Ona Habeşistan’dan satın almış olduğu Habeşli bir kölesi ile birlikte gelmişti. Ey Allah'ın Rasulü ben bunu satın almıştım, buna senin isim vermeni ve ona bereketli olması için dua etmeni arzu ediyorum dedi. Allah Rasulü: "Senin adın ne?" diye sordu. O Asram deyince, Allah Rasulü: "Senin adın Zur'a olsun ne istiyorsun?" buyurdu. O bu köleye isim deyince, Allah Rasulü: "Onun adı da Asım olsun" buyurdu ve avucunu kapattı.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Ebu Davud, 4954'de muhtasar olarak kaydetmiştir. Hadisi tamamen Heysemi, Mecma, VIII, 54'de kaydederek hadis Ebu Davud'da muhtasar olarak yer almaktadır. Habeşli kölenin kıssasını da Taberani rivayet etmiş olup, ravileri de sikadırlar demektedir.

 

 

 

7802- * ... Bize Hamel b. Beşir b. Ebi Hadred tahdis etti. Bana amcam Ebu Hadred (r.a)’dan tahdis ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bizim bu develerimizi kim sürecek?" buyurdu. Bir adam ayağa kalktı ve ben dedi. Allah Rasulü: ''Adın ne?" diye sordu. O: Filan dedi. Allah Rasulü: "Otur" buyurdu. Sonra bir başkası kalktı. O: Ben, dedi. Allah Rasulü: "Adın ne?" dedi. O da filan dedi (ve bir isim söyledi). Allah Rasulü: "Otur" buyurdu. Sonra bir başkası kalktı, o da ben deyince, Allah Rasulü: "Adın ne?" diye sordu. O: Naciye (kurtulan) dedi. Allah Rasulü: "Evet, bu iş senindir. Develeri sürebilirsin" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Taberani, Kebir, XXII, 886'da Müslim b. Kuteybe yoluyla böylece rivayet etmiştir. Yine bu yoldan Buhari, el-Edebu'l-Müfred, 812'de tahriç etmiştir. Heysemi de bu hadisi Mecma, VIII, 47'de zikrettikten sonra Hamel b. Beşir ye amcası hakkında herhangi bir cerh ye tadil edici ifade görmedim demektedir. Derim ki: İbn Hibban Hamel'in sika olduğunu söylemiştir. Ancak amcasını tanımıyorum.

 

 

 

7803- ... Bize Yahya b. Yahya tahdis etti. Bize İbrahim b. Sad bildirdi, bana babam kendi babasından tahdis etti. O Abdurrahman b. Avf’dan şöyle dediğini nakletti: Cahiliye döneminde benim adım Abdu Amr idi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana Abdurrahman adını verdi.

 

Bu Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Heysemi, Mecma, VIII, 53'te hadisi kaydederek: Bunu Bezzar, Müsned'inde rivayet etmiş olup, senedinde Yakub b. Muhammed ez-Zühri vardır ve o zayıftır demektedir. Derim ki: Burada ona Yahya b. Yahya mutabaatta bulunmuştur. Hadis Bezzar, el-Bahru'z-Zahhar, 1007'de; Taberani, Kebir, 254'te Bezzar'ın aynı rivayet yolunda yer almıştır. Heysemi ayrıca onu da kaynak göstermeyi ihmal etmiştir. Daha önce de bunu Hakim, Müstedrek, III, 306'da (5787 numara ile) başka hadislerle birlikte rivayet etmiş bulunmaktadır.

 

 

 

7804- * ... Bize İmran el-Kattan, Katade’den tahdis etti. O Zurare b. Evfa’dan, o Sad b. Hişam’dan, o Aişe (r.anha)’den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir adama: "Adın ner" diye sormuş, adam Şihab deyince, Allah Rasulü: "Adın Hişam olsun" buyurdu.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Burada adı değiştirilen adamın Hişam b. Amir el-Ensari olduğunu gördük.

 

Diğer Tahric: Buhari, el-Edebu'I-Müfred, 825; Ebu Davud et-Tayalisi, Müsned, 1501; İbn Hibban, Sahih, 5823; Mecma', VIII, 51'de: Senedinde İmran vardır, İbn Hibban ve başkaları sika olduğunu söylemiştir ama bir parça zayıftır. Senedin geri kalan ravileri sahihin ravileridir demektedir.

 

 

 

7805- * ... Bize el-Mualla b. Raşid tahdis edip dedi ki: Bize Abdulaziz b. el- Muhtar tahdis edip dedi ki: Bize Ali b. Zeyd, el-Hasan’dan tahdis etti. O Hişam b. Amir (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in huzuruna gittim. O: "Adın nd" buyurdu. Ben Şihab deyince, Allah Rasulü: "Hayır, senin adın Hişam olsun" buyurdu.

 

Diğer Tahric: Taberani, XXII, 442 el-Mualla yoluyla böylece rivayet etmiştir, Heysemi, Mecma', VIII, 51'de hadisi kaydederek senedinde Ali b, Zeyd vardır. O hadisi hasen birisidir. Bununla birlikte bir parça zayıftır. Senedin geri kalan ravileri sikadırlar demektedir. Derim ki: Ali zayıftır.

 

 

 

7806- Bize Fakih Ebu Bekr Ahmed b. Selman Bağdat'ta haber verdi. Bize Hilal b. el-Ala er-Rakki tahdis etti, bize babam tahdis etti. Bize Ubeydullah b. Amr, Abdullah b. Muhammed b. Akil’den tahdis etti. O babasından, o Ali (r.a)’den rivayet ettiğine göre büyük oğluna amcası Hamza'nın adını Hüseyin'e amcası Cafer'in adını vermişti. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ali (r.a)'yi çağırarak: "Ben bu ikisinin adını değiştirmekle emrolundum" buyurdu. Ali: Allah ve Rasulü en iyi bilir dedi. Allah Rasulü de onlara Hasan ve Hüseyin isimlerini verdi.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Taberani, Kebir, 2780; İmam Ahmed, Müsned, l, 90; Ebu Ya'la, Müsned, II, 113; Bezzar, Müsned, 1978. Hepsi de bu yoldan rivayet etmişlerdir. Hadisi Heysemi, Mecma', VIII, SO'de kaydettikten sonra bu kaynaklarda yer aldığını belirtmekte ve sonra da: Senedinde Abdullah b. Muhammed b. Aldı vardır. Onun rivayet ettiği hadisler hasendir. Geri kalan ravileri sikadırlar demektedir. Derim ki: Hayır, hadisin zayıf olma ihtimali daha yüksektir. Zehebi de Hakim'in bu senedi hakkında: el-Ala hadisi ınünker birisidir. Bunu da Ebu Hatim ifade etmiştir demektedir. Derim ki: Taberani ye başka kaynaklarda ona Abdullah b. Zurare mutabaatta bulunmuştur.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

3215- Nebi (s.a.v.): "Benim Adımı Alınız Ama Benim Künyem ile Künyelenmeyiniz" Buyurdu