HAKİM el-Müstedrek |
EDEB |
3215- Nebi (s.a.v.): "Benim Adımı Alınız Ama Benim
Künyem ile Künyelenmeyiniz" Buyurdu |
7807- ... Bize en-Nadr
b. Şumeyl tahdis etti. Bize Şube, Katade, Mansur, Süleyman ve Husayn b.
Abdurrahman’dan tahdis etti. Onlar dedi ki: Biz Salim b. Ebi'l-Cadd'ı, Cabir b.
Abdullah (r.a)’dan şöyle dedi diye tahdis ederken dinledik: Ensardan birinin
bir oğlu oldu. Ona Muhammed adını vermek istediler. Onu Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'a getirdiler, o da şöyle buyurdu: "Ensar güzel bir iş
yaptı. Benim adımı veriniz ama benim künyemi (Ebu'l-Kasım) kullanmayınız. Çünkü
ben Kasım (paylaştırıcı) olarak gönderildim. Aranızda paylaştırırım."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadistir. Her ikisi de bu hususta Cerir'in, Mansur’dan
diye naklettiği bundan farklı lafızIada gelmiş bir hadisi ittifakla rivayet
etmişlerdir.
Bişr b. Ömer
ez-Zehrani ve Ebu'l-Velid et-Tayalisi, Şube’den yoluyla tıpkı en-Nadr b.
Şumeyl'in bu dört kişiden bir arada rivayet ettiği gibi bir arada onlardan
rivayette bulunmuştur:
Bize Abdullah b.
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize İbrahim b. Abdullah es-Sadi tahdis etti,
bize Bişr b. Ömer ez-Zehrani tahdis edip dedi ki:
Bize Yahya b. Muhammed
b. Yahya da tahdis etti, bize Ebu'l-Velid tahdis etti. (İbrahim ile birlikte)
dediler ki: Bize Şube, Süleyman, Huseyn, Mansur ve Katade’den tahdis ettiğine
göre onlar Salim b. Ebi'l-Cadd'ı Cabir b. Abdullah (r.a)’dan diye tahdis
ederken dinlediler. O Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)’den diye hadisi aynen
nakletti.
Diğer Tahric: Buhari,
5832; Müslim, 2133; Tirmizi, 2845; Ebu Davud, 4965 ve başka kaynaklar
7808- ... Bize Fıtr b.
Halife tahdis etti, bana Münzir es-Sevri tahdis edip dedi ki: Muhammed b.
el-Hanefiyye'yi şöyle derken dinledim: Babamı şöyle derken dinledim: Ey
Allah'ın Rasulü benim senden sonra bir oğlum olursa ona senin adını ve senin
künyeni vereyim mi dedim. Allah Rasulü: "Evet" buyurdu. Ali (r.a):
(Bu) özelolarak bana verilmiş bir ruhsattı dedi.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Bir
kişi yanılarak Buhari ve Müslim'in bu hadisi Fıtr’dan diye tahriç etmediklerini
düşünebilir. Aynı şekilde onlar tek senette onu başkasıyla birlikte zikretmiş
bulunmaktadırlar. Burada bizim imamlarımızdan bazıları erkeğin hanımını kendi
adı ile çağırmasının mubah olduğuna dair geniş bir başlık açmışlardır. Onların
bu yaptıkları ise avamın söylediği bunun caiz olmadığı şeklindeki kanaatlerine
muhaliftir. Bu imamımız bu hususta çok sayıda haberler kaydederek Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: "Ey Aişe, ey Aiş, ey Ümmü Seleme"
diye hitap ettiğini zikretmektedir.
Buhari ve Müslim
bunların çoğunluğunu ittifakla rivayet etmiş olduklarından ötürü ben de bu tür
hadisleri (burada) kaydetmedim.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 4967; Tirmizi, 2846. Hasen, sahih bir hadistir diyerek.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
3216- Erkeğin Hanımını
Adıyla çağırmasının Caiz Oluşu