HAKİM el-Müstedrek |
İÇECEKLER |
3012- Hamrın (içkinin) Haram Kılınışına Dair Hadisler |
7301- ... Bize Rabia b.
Külsum b. Cebr, babası Külsum b. Cebr’den tahdis etti. O Said b. Cubeyr’den, o
İbn Abbas (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti:
Hamrın (içkinin) haram
kılın ış hükmü içki içen ensar kabilelerinden iki kabile hakkında indi. Bunlar
içki içip sarhoş olunca birbirlerine karşı kötü davranışlarda bulundular,
yanlış işler yaptılar. Kendilerine gelip, ayılınca kişi yüzünde, başında, sakalında
izler, etkiler görüyor ve: Bunu bana kardeşim filan yaptı. Allah'a yemin olsun
ki eğer bana karşı şefkatli ve merhametli birisi olsaydı bana bunu yapmazdı
demeye koyuldu. (İbn Abbas) dedi ki: Halbuki bunlar birbirlerine karşı
kalplerinde kin olmayan kardeşlerdi. Bunun sonucunda kalplerine karşılıklı kin
yerleşti. Aziz ve celil olan Allah da: "Şarap, kumar ... " buyruğu:
''Artık vazgeçtiniz değil mi?" (Maide, 5/90-91) buyruğuna kadar indirdi.
Bu sefer işi olmadık şekilde ileriye götüren bazı kimseler:
Bu bir pisliktir filan
kişinin midesinde olduğu halde o Bedir günü öldürüldü, filan kişi de Uhud günü
öldürüldü dediler. Bunun üzerine aziz ve celil olan Allah: "İman edip,
salih amel işleyenlere ... tattıklarından dolayı bir vebal yoktur" buyruğu
"Allah ihsan edenleri sever" (Maide, 5/93) buyruğuna kadar indirdi.
7302- Bize Hafız Ebu
Abdullah Muhammed b. Yakub tahdis etti. .. Bize Süfyan tahdis etti.
Bize Ebu Zekeriya, Yahya
b. Muhammed el-Anberi de tahdis etti. Bize Süfyan, Ata b. es-Saib'den tahdis etti.
O Ebu Abdurrahman es-Sülemi'den, o Ali (r.a.)’den şöyle dediğini nakletti: İçki
haram kılınmadan önce ensardan bir adam bizi (bir ziyafete) davet etti.
Abdurrahman b. Avf öne geçerek onlara akşam namazını kıldırdı ve: "Deki ey
kafirler" (diye başlayan kafirun suresini) okudu. Ancak bu sureyi doğru
okuyamadı. Bunun üzerine: "Sarhoş iken namaza yaklaşmayınız" (Nisa,
4/43) buyruğu nazil oldu.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Bu hadisin
rivayetinde Ata b. es-Saib'e üç bakımdan muhalefet edilmiştir. Birincisi ve en
sahih olanı budur.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 3671 Müsedded'den, o Yahya'dan, o Süfyan'dan böylece rivayet etmiş
bulunmaktadır, Tirmizi, 2517 Süfyan yolundan hasen, sahihtir diyerek;
Tuhfetu'l-Eşraf, VII, 402'de belirtildiği üzere Nesai bunu hem Sünen'de, hem de
es-Sünenu'l-Kübra'da aynı şekilde Süfyan yoluyla rivayet etmiştir. Hakim'in
-Allah'ın rahmeti üzerine olsun- ifade ettiği bu mevsul rivayetin başkalarına
tercih edileceği hususunun isabetli olduğunu, bu yolu rivayet edenlerin bunu
tercih etmeleri desteklemektedir.
7303- İkinci yolu bize
Ebu Zekeriya el-Anberi tahdis etti ... Bize Süfyan, Ata b. es-Saib’den tahdis
etti. O Ebu Abdurrahman’dan, o Ali (r.a.)’den rivayet ettiğine göre kendisi,
Abdurrahman ve bir başka adam birlikte içki içiyorIardı. Abdurrahman b. Avf
kendilerine namaz kıldırdı ve: "Kul ya eyyuhe'lkafirun: Deki ey
kafirler" (diye başlayan Kafirun suresin)i okudu, sureyi karıştırdı. Bunun
üzerine: "Sarhoşken namaza yaklaşmayınız" (Nisa, 43) ayeti nazil
oldu.
7304- Üçüncü rivayet
yolunu bize Ebu Zekeriya el-Anberi tahdis etti. .. Bize Halid b. Abdullah, Ata
b. es-Saib’den bildirdi. O Ebu Abdurrahman’dan rivayet ettiğine göre
Abdurrahman bir yemek yapmıştı. (Ebu Abdurrahman) dedi ki: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in ashabından aralarında Ebu Talib (r.a)'ın da bulunduğu
birkaç kişi de davet etmişti. "Deki ey kafirler sizin ibadet ettiğinize
ibadet etmem" buyruğunu: "Biz sizin ibadet ettiğinize ibadet edenleriz"
diye okudu. Bunun üzerine de aziz ve celil olan Allah: "Ey iman edenler ne
söylediğinizi bilinceye kadar sarhoş olduğunuz halde namaza yaklaşmayınız"
(Nisa, 43) buyruğunu indirdi.
Bütün bu senetler
sahihtir. Hüküm ise Süfyan es-Sevri'nin rivayet ettiği hadisindir (muteber olan
budur). Çünkü o bunu Ata b. es-Saib’den rivayet eden herkesten daha iyi hıfz
etmiş birisidir.
7305- ... Bize İsraiL,
Ebu İshak'tan bildirdi. O Ebu Meysere’den, o Ömer (r.a)’den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın müezzini namaz için kamet
getirdiği vakit: "Sarhoş olduğunuz halde namaza yaklaşmayınız" derdi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
7306- .. , Bize Hamza
ez-Zeyyad, Ebu İshak'tan tahdis etti. O Harise b. Mudarrib’den şöyle dediğini
nakletti: Ömer (r.a): Allah'ım bize hamr (içki) hususunda açık seçik beyanda
bulundu dedi. Bunun üzerine: "Ey iman edenler ne söylediğinizi bilinceye
kadar sarhoşken namaza yaklaşmayınız." (Nisa, 43) ayeti sonuna kadar nazil
oldu. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem), Ömer (r.a)'ı çağırarak bu ayeti ona
okudu. Sanki Ömer'in istediğine uygun gelmemişti (daha açık olmasını
istemişti). Bunun için: Allah'ım içki hususunda bize açık bir beyanda bulun
dedi. Bunun üzerine: "Sana içkiyi ve kumarı sorarlar. Deki: İkisinde de
hem büyük bir günah, hem de insanlar için bazı faydalar vardır ama günahları
faydalarından daha büyüktür." (el-Bakara, 219) buyruğu indi. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ömer (r.a)'ı çağırarak ona bu ayeti okudu. Sanki
bu da Ömer'in tam istediğine uygun değildi. Bunun için: Allah'ım bize içki
hususunda açık seçik beyanda bulun dedi. Bu sefer de: "Ey iman edenler
şarap, kumar, putlar ve falokları ancak şeytanın pis işlerindendir. Artık
bunlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz" (Maide, 5/90) buyruğunu:
"Artık vazgeçtiniz değil mi?" (Maide, 91) buyruğuna varıncaya kadar
indirdi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Ömer'i çağırarak ona bu ayeti
okuyunca, Ömer: Vazgeçtik Rabbim dedi.694
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: