HAKİM el-Müstedrek |
AHKAM |
2948- Her Bir Hurma Ağacının Dallarının Uzandığı Yer
Onun Koruma Alanıdır |
7122- ... Bize Fudayl b.
Süleyman, Musa b. Ukbe’den tahdis etti. O İshak b. Yahya’dan, o Ubade b.
es-Samit (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bir, iki ve üç hurma ağacının haklarının ne olduğu hususunda ihtilaf
edenler ile ilgili olarak her bir hurma ağacının dallarının uzandığı yer kadar
onun harimi (koruma bölgesi / ağacın sınırları) olduğuna hüküm verdi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn
Mdce, 2488; Busiri, Zevaid, 883'de zayıf ve munkatıdır çünkü İshak b. Yahya,
Ubade’den rivayette bulunmaktadır ki ona yetişmemiştir demektedir.
7123- *". Bize
Süfyan, İsmail b. Ümeyye’den bildirdi. O ez-Zühri’den, o Said b.
el-Museyyeb'den Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e ulaştırarak şöyle dediğini
nakletti: "Ad kavmi zamanından kalma kuyunun harimi (koruma bölgesi) elli
zira'dır. Nedve kuyusunun harimi ise yirmibeş zira'dır."
Bunu mevsul ve müsned
olarak Ömer b. Kays, ez-Zühri’den, o Said b.
Müseyyeb’den, o Ebu
Hureyre (r.a)’den diye rivayet etmiştir. Buna göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: "Ad döneminden kalma kuyunun harimi (koruma alanı)
elli zira'dır. Nedve kuyusunun harimi ise yirmi beş zira'dır."
Diğer Tahric:
[Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, Hindistan, 1344, VI, lSS'de hadisin ikinci bölümü
yani Nedve dönemi kuyusu ... cümlesi: "Harimu'l-bi'ri'l-bedi: Yeni yakın
dönemde açılmış kuyunun harimi. .. " şeklindedir. Bu lafzın anlamı daha
açıktır. -Çeviren-] Hadisi Mecma, IV, 12S'de zikretmiş, senedinde ismi
verilmemiş bir ravi bulunmaktadır demektedir. Evet, Hakim bunu mevsul olarak
zikretmiş fakat bunu mevkuf olarak rivayet edenler daha sağlamdır. Doğru olma
ihtimali de daha yüksektir. Bu hadiste sahih olan mevkuf olduğudur. Doğrusunu
en iyi bilen Allah'tır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
2949- Yalan
Şahitliğin Görülmesi Kıyametin Alametlerindendir