HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1832- Aynı Temizlik Döneminde Tek Bir Kadın ile ilişki
Kuran Üç Kişi Hakkında Ali (r.a)'ın Verdiği Hüküm |
4715- ... Bize el-Eclah,
eş-Şa'bi’den tahdis etti. O Abdullah b. el-Halil’den, o Zeyd b. Erkam’dan şöyle
dediğini nakletti: Ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın huzurunda
iken Yemenlilerden bir adam onun yanına geldi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile konuşmaya ve ona bazı şeyleri haber vermeye koyuldu ve şöyle dedi:
Ey Allah'ın Rasulü! Aynı temizlik döneminde ilişki kurdukları bir kadının
çocuğu hususunda davalaşan üç kişi Ali (r.a)'a geldi. Ali iki kişiye: Bu adama
çocuğu gönül hoşluğu ile verin dedi. Sonra şöyle dedi: Sizler birbirleriyle
geçinmeyen (huysuzluk eden) ortaklarsınız. Ben aranızda kura çekeceğim. Kura
kime çıkarsa çocuk onun olacak ve diğer iki arkadaşına tam bir diyetin üçte
ikisini verecek. Sonra aralarında kura çekti, kura onlardan birisine çıktı.
çocuğu o şahısa verdi. (Zeyd b. Erkam) dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) küçük azı dişleri -yahut büyük azı dişleri dedi- görününceye kadar
güldü.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, ıv, 273'te bu yoldan; Aynı şekilde Ebu Davud, 2269 bu rivayet
yolundan. el-Eclah el-Kindi'nin zayıflığı dolayısıyla hadis zayıftır. Zaten Ebu
Hatim, Nesai, elUkayli, İbnu'l-Kattan, İbn Adiyyve başkaları -ed-Duafa
el-Kebir, I, 122'de belirtildiği üzere- zayıf olduğunu söylemişlerdir.
(ed-Duafa'da) bu haberdeki ızdırabı da sözkonusu ettiği gibi. Ebu Davud da
2270, 2271'de hadisteki ızdırabı bir başka yoldan tahriç ederek sözkonusu
etmiş, aynı şekilde İbn Kesir de Camiu'l-Mesanid, IV, 592-593'te hadisteki
ihtilafa dikkat çekmiş bulunmaktadır. Hakim'in zikrettiği üzere Ebu İshak'ın
mutabaatına gelince, ona da bakılmalıdır. Hadisi ayrıca Nesai, VI, 182;
Taberani, Kebir, 4909; İmam Ahmed, Müsned, 785; İbn Ebi Şeybe, Musannef, VII,
352; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, X, 267 ve başkaları da rivayet etmiştir.
Camiu'l-Mesanid'de Müslim'de kaynak olarak gösterilmiş olmakla birlikte bu
doğru değildir. Muhtemelen bu kaynağın gösterilmesinden sonra İbn Kesir'in
gelen ibaresinin de gerektirdiği gibi müstensihlerin bir tahrifidir. Doğrusunu
en iyi bilen Allah'tır.
Bunu bize Ali b.
Hamşaz tahdis etti, bize Bişr b. Musa tahdis etti. Bize el-Humeydi tahdis etti,
bize Süfyan tahdis etti. Bize el-Eclah bunu tahdis etti ve ayrıca Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bu hususta ben de Ali'nin dediğinden
başkasını bilmiyorum" dediğini ekledi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Ayrıca İbn
Uyeyne'nin rivayeti de hadisi daha da pekiştirmiştir. Diğer taraftan Ebu İshak
es-Sebii de rivayeti hususunda el-Eclah'a mutabaatta bulunmuştur:
4716- ... Bize Zaide
tahdis etti, bize Abdullah b. Muhammed b. Akil, Cabir b. Abdullah (r.a)'tan
şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte bizim
için bir koyun kesmiş bir kadının (evine) gittik. Rasulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Andolsun cennet ehlinden bir adam (gelip) girecektir"
buyurdu. Ebu Bekr (r.a) gelip, girdi. Sonra: "Andolsun cennet ehlinden bir
adam (gelip) girecektir" buyurdu. Sonra Ömer (r.a) (gelip) girdi. Sonra
yine: "Andolsun cennet ehlinden bir adam (gelip) girecektir. Allah'ım
dilersen onu Ali kıl" buyurdu. Cabir (r.a) dedi ki: Gerçekten de Ali (r.a)
(gelip) girdi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, IX, 116-117'de belirtildiği üzere bunu İmam Ahmed de tahriç
etmiş ve senedinin sahih olduğunu belirtmiştir. Derim ki: Abdullah b. Muhammed
b. Akil'in rivayet ettiği hadislerde bir parça leyyinlik vardır ve son
dönemlerinde (hıfzı) değişikliğe uğramıştır. Şu kadar var ki hadisin çok sayıda
şahidi bulunmaktadır ki çoklukları sebebiyle bunları sıralamak zordur. İşte
bunlar sebebiyle bu hadis hasendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1833- Havz'da Aranızda
Yanıma ilk Gelecek Kişi Aranızdan ilk Müslüman Olan Kişidir