HAKİM

el-Müstedrek

MA’RİFETU’S-SAHABE

 

1833- Havz'da Aranızda Yanıma ilk Gelecek Kişi Aranızdan ilk Müslüman Olan Kişidir

 

4717- ... Bize Seyfb. Muhammed tahdis etti, bize Süfyan es-Sevri, Seleme b. Kuheyl'den tahdis etti. O Ebu Sadık'tan, o el-Ağar’dan, o Selman (r.a)'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Havza yanıma aranızdan ilk gelecek kişi aranızda Müslüman olan ilk kişi olan Ali b. Ebi Talib olacaktır."

 

Diğer Tahric: Hatib, Tarih-u Bağdat, II, 8ı bu yoldan; Seyfb. Muhammed'in yalancı olduğunu söylemişlerdir. Ona el-İlelu'I-Mütenahiye, I, 211'de belirtildiği üzere İbn Merduye'de Muhammed b. el-Mehbubi mutabaatta bulunmuştur. İbnu'I-Cevzi'nin dediği üzere Muhammed ise rivayet ettiği hadisleri münker olan birisidir. Bununla birlikte İbn Hibban ve Darakutni sika olduğunu söylemişlerdir. Ayrıca bu hadisi İbn Ebi Asım, es-Sünne'de Selman'dan mevkuf olarak rivayet etmiştir. Senedinde İbn Hibban'ın sika olduğunu söylediği meçhul bir ravi vardır. Ayrıca bk. Suyuti, el-Leali, I, 326; el-Metalibu'l-Aliye, 3952'de belirtildiği üzere bunu el-Haris b. Usame de -el-Busiri'nin dediği gibi- bir parça zayıf olan bir senetle tahriç etmiştir. Ayrıca bk. el-Mevzua, I, 346 vd.

 

 

 

4718- * ... Bize Şu'be, Amr b. Murre’den tahdis etti. O Ebu Hamza’dan, o Zeyd b. Erkam (r.a)'dan şöyle dediğini nakletti: Şüphesiz Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Müslüman olan ilk kişi Ali b. Ebi Talib (r.a)'dır.

 

Bu senedi sahih bir hadistiL Ancak ihtilaf şu husustadır: Ebu Bekr esSıddik (r.a) ergenlik yaşını geçmiş erkekler arasında Müslüman olan ilk kişidir. Ali b. Ebi Talib ise buluğa ermeden önce Müslüman olmuştur. 

 

 

 

4719- * ... Bize Kesir b. Yahya tahdis etti, bize Ebu Avane Davud b. Ebi Avf, Abdurrahman b. Ebi Ziyad'dan tahdis ettiğine göre o Abdullah b. el-Haris b. Nevfel'i şöyle derken dinlemiştir: Bize Ebu Said el-Hudri (r.a)'ın tahdis ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Fatıma (r.anha)'ın yanına girerek şöyle dedi: "Şüphesiz ki ben, sen ve -Ali'yi kastederek- şu uyuyan kişi ile -el-Hasan ve el-Hüseyin'i kastederek- şu ikisi kıyamet gününde aynı yerde olacağız."

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Taberani, Kebir, ıol6'da Kesir'den: Bize Said b. Abdulkerim b. Salid ile Ebu Avane, Da-

vud b. Ebi Avf Ebu'l-Cihaf'dan bu senediyle rivayet etmiştir ki doğrusu da budur çünkü Davud'un künyesi daha önce III, 124'te geçtiği üzere Ebu'l-Cihaf'dır. Aynı şekilde ric'al kitaplarında da böyledir. Ondan rivayeti nakleden kişi ise Ebu Avane'dir. Hadisin Taberani'deki rivayeti buraya göre daha eksiksizdir. Heysemi bu hadisi Mecmau'z-Zevaid, IX, 171'de kaydedip: Senedinde Kesir b. Yahya vardır, o zayıf bir ravidir. İbn Hibban ise sika olduğunu söylemiştir demektedir. Derim ki: O şii birisi olup, Ali'nin faziletleri hususunda bir hadisi uydurmakla itham etmişlerdir. Abbas el-Anberi de insanlara ondan hadis öğrenmelerini yasaklamıştır. el-Ezdi: Onda münker rivayetler vardır derken, Ebu Hatim ve Ebu Zür'a onun bulunduğu yer doğruluktur demektedir. Lisan, IV, 485'te böyledir. Ayrıca hadisin Ebu Davud et-Tayalisi'nin Müsned'inde Ali'den yine Ebu Ya'la'nın Müsned'inde, İmam Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde ve Bezzar'ın Müsned'inde -Mecmau'z-Zevaid, IX, 170; el-Metalibu'I-Aliye, 3983-de bir şahidi bulunmaktadır. 

 

 

 

4720- *Bize Ahmed b. Cafer el-Katii haber verdi, bize Abdullah b. Ahmed b. Hanbel tahdis etti. Bana babam tahdis etti. Bize Seyyar b. Hatim tahdis etti, bize Cafer b. Süleyman tahdis etti. Bize Malik b. Dinar tahdis edip dedi ki: Said b. Cubeyr'e sordum: Ey Ebu Abdullah, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın sancağını taşıyan kimdi? dedim. (Malik) dedi ki: Bana bakıp dedi ki: Sen sanki hafızası gevşek birisisin dedi. Buna kızdım ve onu kurra olan kardeşlerime şikayet edip, dedim ki: Said'in yaptığı sizi şaşırtmıyor mu? Ben ona Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın sancağını taşıyan kimdi diye sordum. O bana baktı ve: Sen hafızası gevşek birisisin dedi. Arkadaşları şöyle dedi: O Hacde’dan korktuğu bir halde iken sen ona soru sordun. Artık Beyt'e sığınmış bulunuyor. Ona (git) şimdi sor dediler. Ben de ona sorunca şöyle dedi: Sancağı taşıyan Ali (r.a)'dı. Ben bunu Abdullah b. Abbas'tan böylece dinlemiştim.

 

Bu senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Bu hadisin Zenfel el-Urfi’den gelen bir şahidi de vardır. Hadis bir parça uzun olduğundan onu tahriç etmedim.

 

Diğer Tahric: Taberani, Kebir, 174; Heysemi, Mecmau'z-Zevaid, IX, 125'te hadisin hasen olduğunu belirtmekle birlikte bunun Taberani'de yer alan el-Hasen'den zayıfbir senede gelen bir başka şahidini de kaydetmektedir. Ancak Sahih'te sabit olduğuna göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sancağını Müslümanlar arasında birden fazla kişiye teslim etmiş ve sancağını özel olarak sadece bir kişiye teslim etmemiştir. Seyyar ise doğru sözlü bir ravi olmakla birlikte yanılmaları bulunan birisidir. Cafer'e gelince, doğru olmakla birlikte şii eğilimlidir. Bana göre bu lafzın sahih olma ihtimali uzaktır. Taberani'deki: "Sancağı yirmi yaşında iken Ali'ye verdi" ifadesine gelince, o Hakim'in rivayet yolundan farklı bir yoldan gelmiştir. Ali (r.a)'ın menkıbelerinin baş taraflarında da buna dair açıklamalar geçmiş bulunmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1834- Cennet Şu Üç Kişiyi Özler: Ali'yi, Ammar'ı ve Selman'ı