HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1759- ibrişim ve ipek Giyinmenin, Altın ve Gümüş
Kaplarda içmenin Yasak Olduğu |
4538- * ... Bize Müslim
el-A'ver, Ebu Vail’den şöyle dediğini tahdis etti: Ömer (r.a) ile birlikte Şam
gazasında bulunduk. Bir yerde konakladık. İranlı bir toprak ağası (ihkan)
gelerek müminlerin emirinin kendisine gösterilmesini istedi. Nihayet onun
yanına geldi. Toprak ağası Ömer'i görünce secde etti. Ömer hemen: Bu secde
etmek de ne oluyor? dedi. Toprak ağası:
Biz krallara böyle
davranırız deyince, Ömer: Seni yaratan Rabbine secde et dedi. Dihkan: Ey
müminlerin emiri! ben senin için bir yemek hazırladım yanıma gel dedi. (Ebu
Vail) dedi ki: Ömer: Senin evinde Acemlerin suretlerinden var mıdır? dedi.
Dihkan evet deyince, Ömer: Evine gelme ihtiyacımız yok. Fakat git ve bize
sadece bir çeşit yemek gönder, fazlasını bize gönderme dedi. (Ebu Vail) dedi
ki: Toprak ağası gidip ona bir yemek gönderdi, ondan yedikten sonra Ömer kölesine:
Mataranda o nebizden bir şey var mı (kaldı mı) dedi. Kölesi evet dedi. Ömer de:
O halde (ondan) bize gönder dedi. Ona getirip bir kaba boşalttı sonra (Ömer)
onu koklayınca, kokusunun alışılmadık bir halde olduğunu gördü. Üzerine bir
miktar su döktü sonra tekrar kokladı. Yine kokusunu olmadık bir şekilde bulunca
üzerine üç defaya kadar su döktü. Sonra da içti ve bunları söyledi:
İçeceğinizden şüpheye düşecek olursanız bu şekilde ona uygulama yapınız sonra
dedi ki:
Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: "İbrişim ve ipek
giyinmeyin. Altın ve gümüş kaplardan içmeyin. Çünkü bunlar dünyada onlara
aittir, ahirette de bize ait olacaktır."
Bu senedi sahih
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
4539- * ... Bize
el-Mubarek b. Fedale, Ubeydullah b. Ömer’den tahdis etti. O Nafi" den, o
İbn Ömer (r.a)’den rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Allah'ım! Bu dini Ömer b. el-Hattab ile güçlendir" buyurdu.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3685'te farklı bir lafızIa; İbn Sad, III, 267, 270; İmam Ahmed, Müsned, i, 95;
Beyhaki, Delailu'n-Nubuvve, II, 3; Abd b. Humeyd, 102/b; el-İsabe, II, 519'da
Ömer'den bu lafızia yer almıştır. Bir sonrakine de bakınız.
4540- * ... Bize
el-Mubarek b. Fedale, Ubeydullah b. Ömer’den tahdis etti. O Nafi" den, o
İbn Ömer (r.a)’den, o İbn Abbas (r.a)’dan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)’den: "Allah'ım! İslam'ı Ömer ile aziz kıl (güçlendir)"
buyurduğunu nakletmektedir.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Bu hadisin bir şahidi
Ebu Bekr es-Sıddik'ın kızı Aişe (r.anha)’den sahih olarak gelmiş bulunmaktadır:
Diğer Tahric: Tirmizi,
3684 bu ifadelerle; İbn Sad, III, 267'de mevsul ve mürselolarak; Beyhaki,
Delailu'n-Nubuvve, II, 3; İmam Ahmed, Müsned, II, 95; Taberani, Kebir, 11657
sonrakine de bakınız.
4541- Bunu bize Abdullah
b. Cafer el-Farisi tahdis etti ... Bize el-Macişun b. Ebi Seleme, Hişam b.
Drve’den tahdis etti. O babasından, o Aişe (r.anha)’den Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ın şöyle buyurduğunu nakletmektedir: "Allah'ım! İslam'ı
bilhassa Ömer b. el-Hattab ile aziz kıl (güçlendir),"
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Bu
hadis eş-Şa'bi'nin, Mesruk'tan, onun Abdullah'tan:
"Allah'ım!
İslam'ı senin daha çok sevdiğin iki adamdan birisiyle aziz kıl
(güçlendir)" diye rivayet ettiği hadisidir.
Diğer Tahric: İbn
Mace, ıo5; İbn Hibban, 6882; Hatib, Tarih-u Bağdat, IV, 54; İbn Seyyidinnas,
Uyunu'l-Eser, I, 141. Hakim'in senedinde Hişam'dan rivayeti nakleden ez-Zinci
düşmüştür. ez-Zinci, İbn Hibban'ın rivayetinde yer almaktadır. Abdullah b. İsa
ile birlikte bu haberin afeti odur. Her ikisi de zayıf ravidirler.
4542- *Bunu bize Ebu
Bekr b. İshak tahdis etti ... Bize Yahya b. Zekeriya b. Ebi Zaide, Mücalid’den
tahdis etti. O eş-Şa'bi’den, o Mesruk’dan, o İbn Mesud (r.a.)’dan şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Allah'ım! İslam'ı ya Ömer b. el-Hattab ile yahutta Ebu Cehil b. Hişam ile
aziz kıl (güçlendir)." Allah da Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ın bu duasını Ömer (r.a.) için kabul etti ve onun ile İslam mülkünü
inşa etti, onun vasıtasıyla da putları yıktı.
Diğer Tahric:
Tuhfetu'l-Ahvezi, X, 116'da belirtildiği üzere bunu Hayseme, Fedailu's-Sahabe
adlı eserinde muhtasar olarak rivayet etmiştir. Bir öncekine de bakınız.
4543- * ... Bize el-Me
sudi, el-Kasım b. Abdurrahman'dan tahdis etti. O babasından, o Abdullah
(r.a)'tan şöyle dediğini nakletti: Allah'a yemin olsun ki Ömer Müslüman
oluncaya kadar Kabe'nin yanında açıktan namaz kılacak gücü bulamadık.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Taberani, IX, 8820 değişik rivayet yollarından ve buradakine yakın lafızlar
ile; el- Mesudi'nin hafızası karışmıştır. Taberani'nin senetlerinden birisinde
de el-Kasım'ın babası zikredilmemiştir. Ayrıca lafzında da farklılık vardır. Bu
hususta ise Mis'ar ona mutabaatta bulunmuş olmakla birlikte o da buradaki
rivayetin aynısıdır. İbn Sad, III, 270'de ise o rivayetine muvafakat etmiştir
ama hadis her durumda munkatıdır. Ne Abdurrahman, ne de Kasım Abdullah'tan
hadis dinlemiştir. Taberani bu hadisin bir kısmını bir başka yoldan 8814 numara
ile Asım'dan, o Zirr'den, o Abdullah'tan diye rivayet etmiştir. Hadis çeşitli
rivayet yolları sebebiyle hasen mertebesinden aşağıya düşmez. Hadis ayrıca bu
şekilde İbn Sad, III, 269'da da Suhayb'in rivayet ettiği bir hadis olarak yer
almış bulunmaktadır.
4544- * ... Bize Süfyan,
Mansur’dan tahdis etti. O Rib'i b. Hiraş’dan, o Huzeyfe (r.a)’dan şöyle
dediğini nakletti: Ömer zamanında İslam ancak gittikçe yaklaşan karşıdan gelen
bir adam gibi idi. Ömer öldürülünce bu sefer gittikçe uzaklaşan, arkasını dönüp
giden bir adama benzedi,
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn Sad,
III, 373'de Mansur'dan, o Rib'i'den yahutta -şüpheli ifade ile- Ebu Vail'den
gelen yolla tahriç etmiştir. Hangisinden gelirse gelsin senet illeti bulunmayan
sahih bir senettir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1760- Kıyamet
Gününde Hakkın Boynuna Sarılacağı ilk Kişi Ömer Olacaktır