HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1747- Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın insanlar
Arasında En Çok Sevdiği Kimseler Ebu Bekr Sonra Ömer Sonra Ebu Ubeyde'dir |
4502- ... Bize Abdullah
b. idris, Muhammed b. Amr’dan tahdis etti. O Yahya b. Abdurrahman b. Hatıb’dan
şöyle dediğini nakletti: Aişe (r.anha) dedi ki: Hatice
(r.anha) vefat edince Hakim kızı Havle Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'a gelerek:
Evlenmeyecek misin? dedi. Allah Rasulü: "Kim(in ile)?" buyurdu. Havle:
Dilersen bakire birisi ile dilersen dul birisi ile (evlenebilirsin) dedi. Allah
Rasulü:
"Bakire kim, dul
kim?" diye sordu. Havle: Bakire Allah'ın yarattıkları arasında senin en
çok sevdiğin kişinin kızı olan Ebu Bekr (r.a)'ın kızı Aişe, dul ise Zem'a kızı
Sevde dedi.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Taberani, XXIII, 57, XXIV, 80 Muhammed b. Amr yoluyla. Mecmau'z-Zevaid, IX,
225'te ravileri Muhammed b. Amr dışında Sahih'in ravileridir, o da rivayet
ettiği hadisleri hasen olan birisidir demiştir.
4503- ... Bize Müsedded
tahdis etti, bize Kehmes, Abdullah b. Şakik’den şöyle dediğini tahdis etti:
Aişe (r.anha)'a Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) insanlar arasında en
çok kimi severdi? diye sordum. Aişe: (En çok) Ebu Bekir'i sonra Ömer'i sonra
Ebu Ubeyde b. el-Cerrah'ı (severdi) dedi.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3657; Nesai, Fedail, s. 97; İbn Mace, 102; Ebu Ya'la, Müsned, VIII, 178 sahih
bir hadistir.
4504- * ... Bize Asım b.
Ömer Suheyl b. Ebi Salih'ten tahdis etti. O Muhammed b. İbrahim b.
el-Haris'den, o Ebu Seleme b. Abdurrahman'dan, o Ebu Erva ed-Devsi’den şöyle
dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yanında oturuyordum.
Derken Ebu Bekr ve Ömer (r.a) geldi. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
da: "İkinizle beni güçlendiren Allah'a hamdolsun" buyurdu.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
4505- * ... Bize Hafs b.
Ömer tahdis etti, bize Mis'ar b. Kidam, Abdulmelik b. Umeyr'den tahdis etti. O
Rib'i b. Hiraş'dan, o Huzeyfe b. el-Yeman (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim:
"Meryem oğlu
İsa'nın havarileri gönderdiği gibi ben de dört bir yana insanlara sünnetleri ve
farzlan öğretecek adamlar göndermek istedim." Ebu Bekr ve Ömersiz ne
yapacaksın? denilince, o: "Ben onlarsız yapamam. Onlara ihtiyacım var. Çünkü
her ikisinin de dindeki durumu (insan için) kulak ve göz(ün bedendeki durumu)
gibidir."
Bu Hafs b. Ömer
el-Adeni'nin Mis'ar’dan münferid olarak rivayet etmiş olduğu bir hadistir.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, IX, 53'te belirtildiği üzere bunu Taberani Evsat'ta rivayet
etmiştir. Heysemi: Senedinde Hafs b. Ömer el-Eyli vardır ki o zayıfbir ravidir
demiştir. Derim ki: Bu hadisi Hafs münferiden rivayet etmiştir. Bundan dolayı
Zehebi Telhis'inde: Vahidir demiştir.
4506- * ... Bize Mincab
b. el- Haris tahdis etti, bize Husayn b. Ömer elAhnesi tahdis etti. Bize
Muharik, Tarık’dan, o Ebu Bekr (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın üzerine: "Muhakkak ki Rasulullahın
huzurunda seslerini alçaltanlar Allah'ın kalplerini takva için seçtiği
kimselerdir." (Hucmat, 3) buyruğu nazil olunca Ebu Bekr (r.a) şöyle dedi:
Ben de kendi nefsime Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile ancak sırdaş
iki kardeşin (birbirleriyle) konuştukları gibi konuşacağıma dair and verdim.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
el-Bahru'z-Zehhaf ve Keşfu'l-Estar, 2257'de belirtildiği üzere hadisi Bezzar,
Müsned, 56, s. 200'de tahriç etmiştir. Bezzar bu hadisi Husayn b. Ömer'in bu
şekilde rivayet ettiği bir hadis olarak tahriç ettikten sonra: Biz bu hadisin
muttasıl olarak ancak bu yoldan rivayet edildiğini biliyoruz. Husayn ise
kendisine mutabaatın bulunmadığı birtakım hadisler tahdis etmiş birisidir
demektedir. Heysemi de bu hadisi Mecmau'z-Zevaid, VII, 108'de kaydettikten
sonra sözü geçen Husayn dolayısıyla illetli olduğunu belirterek: O metruk bir
ravidir. Bununla birlikte el-İcli onun sika olduğunu belirtmiştir demektedir.
İşte bundan dolayı Zehebi Telhis'inde de: Husayn vahi bir ravidir demektedir.
İbn Adiyy hadisi II, 396'da sözü geçen Husayn'ın biyografisini zikrederken
kaydetmiş ve onun zayıf olduğunu söyleyenlerden bir grup kişinin ismini
vermiştir. el-Metalibu'l-Aliye, 3887'de belirtildiği üzere bu hadisi elHaris b_
Ebi Usame de Husayn yolundan tahriç etmiş bulunmaktadır. el-Busiri: Husayn'ın
zayıflığı sebebiyle zayıftır demektedir. ed-Durru'l-Mensur, VI, 86'da hadisi
İbn Adiyy, Bezzar, Hakim ve İbn Merduye'nin rivayet etmiş olduğunu
belirtmektedir. Daha önce Tefsir bölümünde Ebu Hureyre'nin rivayet ettiği bir
hadis olarak bunun bir şahidi II, 462'de (3772 numaralı hadis olarak) geçmiş
bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: