HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1743- Mizanın indirildiğinin ve Halifelerin
Tartıldığının Görüldüğü Rüya 1744- Nübüvvet Hilafeti Otuz Yıldır Sonra da Mülke
(Meliklik, Hükümdarlık)'a Dönüşecektir |
4494- ... Bize Eş'as b. Abdulmelik
el-Hummani, el-Hasen'den tahdis etti. O Ebu Bekre (r.a.)’dan rivayet ettiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Sizden kim bir rüya gördü?"
diye sordu. Bir adam şöyle dedi: Ben şöyle bir rüya gördüm. Sanki bir terazi
gökten indi. Sen ve Ebu Bekir o terazide tartıldınız. Sen Ebu Bekir’den daha
ağır bastın. Ömer ve Ebu Bekir tartıldı, Ebu Bekir daha ağır bastı. Ömer ve
Osman tartıldı, Osman daha ağır bastı. Sonra o terazi kaldırıldı. Biz de
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yüzünde hoşlanmadığının ifadesini
gördük.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Bunun
şahidi ise Said b. Cum'a'nın Sefine’den diye naklettiği şu hadistir ki:
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 4634, 4635; Tirmizi, 2288 hasen, sahihtir diyerek. Zehebi adı geçen bu
Eş'as sika bir ravidir. Ancak Buhari ve Müslim rivayetlerini delil
göstermemişlerdir demiştir. Derim ki: Bu hadise Ebu Davud'daki bir rivayette
zayıfbir ravinin de bulunduğu bir başka yoldan mutabaatta bulunulmuştur.
el-Hasen'in Ebu Bekre'den hadis dinlediğinde ihtilaf vardır. Buhari dinlemiş
olduğunu tercih etmiş ve bunu Sahih'inde tahriç etmiş bulunmaktadır. Bu durumda
haber hasen mertebesinden aşağıya inmez. Hadisin birtakım şahitleri de vardır
ki bunlardan birisi de gelecek olan hadistir.
4495- *Bunu bize
Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti. Bize Humeyd b. Ayyaş er-Ramli tahdis
etti, bize el-Müemmel b. İsmail tahdis etti, bize Hammad b. Seleme, Said b.
Cumhan’dan tahdis etti. O Ümmü Seleme (r.anha)'nın azatlısı Sefine’den şöyle
dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını
kıldıktan sonra ashabına yüzünü çevirdiği vakit: "Bu gece hanginiz rüya
gördü?" diye sordu. (Sefine) dedi ki: Bir gün namaz kıldı ve: "Hanginiz
bugün rüya gördü?" diye sordu. Bir adam: Ben ey Allah'ın Rasulü rüya
gördüm dedi (ve şöyle devam etti): Sanki semadan bir terazi sarkıtıldı. Sen bir
kefeye konuldun, Ebu Bekir de diğer kefeye konuldu. Sen Ebu Bekir'e ağır
bastın. Sen kaldırıldıktan sonra Ebu Bekir yerinde kaldı. Sonra Ömer b.
elHattab getirildi, o da diğer kefeye konuldu. Bu sefer Ebu Bekir ona ağır
bastı. Ebu Bekir kaldırıldı, Osman getirildi ve o da diğer kefeye konuldu.
Ömer, Osman'a ağır geldi. Sonra Ömer ve Osman da kaldırıldı, terazi de
kaldırıldı. (Sefine) dedi ki: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yüzü
değişti sonra şöyle buyurdu: "Nübüvvet halifeliği otuz yıldır sonra bir
meliklik / saltanat dönemi olacaktır." Said b. Cumhan dedi ki: Sefine bana
şöyle dedi: Şimdi Ebu Bekir'in (halifelik süresi olan iki yıl)ını, Ömer'ın on
yılını, Osman'ın on iki yılını, Ali'nin -Allah hepsinden razı olsun- altı
yılını topla.
Bu rivayetler sahih ve
merfu bir senet ile Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a (muttası!) senet ile
rivayet edilmiştir.
4496- Bunu bize Ebu
Abdullah Muhammed b. Abdullah es-Saffar haber verdi. .. Bize Muhammed b. Harb
tahdis etti, bana ez-Zübeydi ez-Zühri’den tahdis etti. O Amr b. Eban b. Osman
b. Affan’dan, o Cabir b. Abdullah (r.a)'tan rivayet ettiğine göre Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bu gece salih bir adama
şöyle bir rüya gösterildi: Ebu Bekr (r.a) Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'a asıldı. Ömer de Ebu Bekr'e asıldı. Osman da Ömer'e asıldı."
Cabir dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yanından kalk(ıp
gittiğimiz)de şöyle dedi: O Salih kişi Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'dır.
Birbirlerine asılmalarına dair söylediklerine gelince, bunlar da Allah'ın
nebisi ile göndermiş olduğu bu işin başına geçecek olan yöneticilerdir.
Bu hadisin son
taraflarının Ebu Hureyre’den gelen sahih bir isnadı vardır. Bununla birlikte
Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 4636; İbn Hibban, Sahih; Bu haber hakkında ihtilaf edilmiştir. Ebu
Davud:
Bunu Yunus ve Şuayb
rivayet etti. Ancak bunlar senetlerinde Amr'ı zikretmemişlerdir demiştir.
el-Munziri dedi ki: Buna göre isnad (senet) munkatıdır. Çünkü Zühri Cabir'den
hadis dinlememiştir demektedir. Derim ki: Onun senette sabit olduğunu varsaysak
dahi İbn Hibban şöyle demiştir: Onun -yani Amr'ın- Cabir’den hadis dinleyip,
dinlemediğini bilmiyorum. Tek başına onun sika olduğunu söylemiştir. İleride
Hakim'in dönerek sika ravinin ziyadesini kabul hususundaki adetinin hilafına,
mürseloluşuna meylettiğini göreceğiz. Bk. III, 102 (4607 numaralı hadis).
Ayrıca hadiste başka bir illet daha vardır. O da burada sözü edilen Amr'ın
aslında Osman b. Eban'ın oğlu olan Amr olmadığıdır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1745- Halifelik
Medine'de Mülk (Krallık) Şam'da Olacaktır