HAKİM el-Müstedrek |
MA’RİFETU’S-SAHABE |
1742- insanların Halifeliğe Dair Soru Sormaları ve
Efendimizin (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Cevabı |
4491- *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize el-Hasen b. Ali b. Affan tahdis etti.
Bana Muhammed b.
Abdullah el-Cevheri de haber verdi. Bize Muhammed b. İshak b. Huzeyme tahdis
etti. Bize el-Hasen b. Ali b. Affan el-Amiri tahdis etti, bize Zeyd b. el-Hubab
tahdis etti, bize Fudayl b. Merzuk er-Ruasi tahdis etti, bize Ebu İshak, Zeyd
b. Yusey’den tahdis etti. O Ali (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Eğer Ebu Bekr'i başınıza
yönetici olarak getirecek olursanız onun dünya hakkında zühd sahibi. ahiret
hakkında da rağbeti çok birisi olduğunu göreceksiniz. Eğer Ömer'i başınıza
yönetici yaparsanız onun güçlü, güvenilir, Allah yolunda. kınayanın kınamasının
etkisi altına almadığı bir kimse olduğunu göreceksiniz.. Şayet Ali'yi yönetici
yapacak olursanız onun hidayete ileten, kendisi de hidayete ermiş birisi
olduğunu ve sizinle birlikte (doğru) yolu izlediğini göreceksiniz."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahri etmemiştir. Bunun şahidi ise
Huzeyfe b. el-Yeman yoluyla gelen şu hadis-: şeriftir:
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, L 109; Abdullah (b. Ahmed b. Hanbel) es-Sünne, s. 189; İbn
Hibban, el-Mecuhin, II, 209; Ebu Nuaym, Hilyetu'l-Evliya, L 64; Zehebi
ravilerinden birisinin -ki ismi düşmüştür- zayıf olduğunu belirtmiş ve: "
... Zayıf olduğunu İbn Main ... Müslim onun rivayetini tahriç etmiş olmakla
birlikte bu haber münkerdir" demektedir. Derim ki: Sözkonusu olan kişi
Fudayl b. Merzuk'tur. Çünkü Müslim'in rivayetini tahriç ettiği kişi odur. İbn
Main de onun hakkında: "Hadisi salih (uygun) birisidir ama aşırı derecede
şii birisidir." Tehzibu'l-Kemal, XXIII, 307'de belirtildiği üzere. Darimi
ve Nesai ile başkaları da zayıf olduğunu söylerken, bir topluluk sika olduğunu
belirtmiştir. İbn Hibban ise el-Meczuhin, II, 209'da bunun hakkında etraflı bir
bilgi vermiş bulunmaktadır. Muhtemelen hakkında kendisine mutabaat olunan ile
mutabaat olunmayan arasında böyle bir ayırım gözetmek doğrunun kendisidir. Ebu
Nuaym'deki rivayet ile ona mutabaatta bulunulmuştur. Ayrıca bir sonrakine ve
el-İlelu'l-Mütenahiye, no: 405'e de bakınız.
4492- * ... Bize Şerik
b. Abdullah, Osman b. Umeyr’den tahdis etti. O Şakik b. Seleme’den, o Huzeyfe
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: (Ashab) ey Allah'ın Rasulü! Bize (senden
sonra bizi yönetmek üzere) birisini halife seçsen dediler. Allah Rasulü şöyle
buyurdu: "Şayet ben size (sizi yönetmek üzere) yerime bir halife tayin
edecek olursam siz de ona isyan ederseniz size azap iner" buyurdu. Ashab:
Üzerimize Ebu Bekir'i halife tayin etsen keşke. Allah Rasulü: "Ben onu
başınıza halife diye seçecek olursam Allah'ın emri hususunda güçlü, kendi
bedeni hususunda ise zayıf olduğunu göreceksiniz." Ashab: Keşke başımıza
Ömer'i halife tayin etsen deyince de şöyle buyurdu:
"Onu başınıza (sizi
yönetmek üzere) halife seçecek olursam Allah yolunda hiçbir kınamanın kendisini
etkisi altına almadığı güçlü ve güvenilir birisi olduğunu göreceksiniz"
buyurdu. Bu sefer: Keşke üzerimize (bizi yönetmek üzere) Ali'yi halife tayin
etsen deyince, Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Siz bunu yapmazsınız, yapacak
olursanız onu hidayete götüren, hidayete erdirilmiş ve sizi dosdoğru yoldan
yürüten bir kişi olduğunu göreceksiniz."
Burada adı geçen Osman
b. Umeyr, Ebu'l-Yakzan'ın kendisidir.
4493- * ... Bize Said b.
Ebi Meryem tahdis etti, bize Süfyan b. Uyeyne Amr b. Dinar’dan bildirdi. O İbn
Abbas (r.a.)’dan aziz ve celil olan Allah'ın:
"İş hususunda
onlarla istişare et." (Al-i İmran, 159) buyruğu hakkında (kasıt) Ebu Bekr
ve Ömer (r.a.)'dır demiştir.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, X, 109; ed-Durru'l-Mensur, II, ı59'da yalnızca Hakim'i
kaynak olarak göstermektedir. Senedi Buhari ve Müs!im'in şartına göre sahihtir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1743- Mizanın
indirildiğinin ve Halifelerin Tartıldığının Görüldüğü Rüya
1744- Nübüvvet Hilafeti Otuz Yıldır
Sonra da Mülke (Meliklik, Hükümdarlık)'a Dönüşecektir