HAKİM el-Müstedrek |
NEBİ VE RESULLER’İN TARİHİ |
1559- ismail (a.s)'ın Kesilmek istendiği Yer Hususundaki
Görüş Ayrılığının Beyanı |
4094- * ... Bize Ebu
Abdullah el-Vakidi tahdis edip dedi ki: İbrahim'in İsmail'i mi yoksa İshak'ı mı
kesmek istediği, onu Mina'da mı yoksa Beytu'l-Makdis'de mi nerede kesmek
istediği hususunu ihtilaflı gördü. Bundan dolayı ben bu hususta hadis
haberlerinden işittiğim her şeyi yazdım. Bana İbn Ebi Sebre, Maliku'd-Dar'ın
çocuklarından Ebu Malik'ten -ki Osman b. Affan'ın azatlısı idi - tahdis etti. O
Ata b. Yesar’dan şöyle dediğini nakletti:
Ben Havvad b. Cubeyr
el-Ensari'ye Allah'ın kesilmesini emir buyurduğu ikisinden hangisi idi? diye
sordum. O İsmail'dir dedi. İsmail yedi yaşına varınca İbrahim Şam (Suriye)'daki
evinde İsmail'i kestiğini gördü. Burak'a binip yanına gitti. Nihayet onun
yanına vardığında İsmail'in annesinin yanında olduğunu gördü. Elinden tutup
hakkında kendisine verilen emri yerine getirmek üzere gitti. Şeytan ona
tanıdığı bir adam kılığında geldi ve:
İbrahim nereye gitmek
istiyorsun dedi. İbrahim: İşimi görmek üzere gidiyorum deyince, adam: İsmail'i
mi kesmek istiyorsun? dedi. İbrahim: Sen bir babanın çocuğunu kestiğini gördün
mü? dedi. O evet seni dedi. İbrahim peki neden? dedi. O: Allah'ın bunu sana
emrettiğini düşünüyorsun. dedi. İbrahim: Eğer Allah bana emretti ise Allah'a
itaat etmiş oluruz, ben de iyi bir iş yapmış olurum deyince, onu bırakıp gitti.
İblis Hacer'in yanına gelerek: İbrahim oğlunu nereye götürdü? dedi. Hacer: Onu
bir işini görmek üzere gitti dedi. İblis: O, onu kesmek istiyor dedi. Hacer:
Hiçbir babanın oğlunu kestiğini gördün mü? dedi. O Allah'ın bunu kendisine
emrettiğini düşünüyor dedi. Hacer: Allah'a itaat edeceği için güzel bir iş
yapıyor dedi. Sonra İsmail'e yetişti. Ona: İsmail baban seni nereye götürüyor?
dedi. O:
İşi var onun için dedi.
İblis: O seni kesmek için götürüyor dedi. İsmail: Sen hiçbir babanın oğlunu
kestiğini gördün mü? dedi. İblis: Evet, işte o (senin baban) dedi. İsmail: Peki
neden? deyince, iblis: Allah'ın kendisine bunu emrettiğini düşünüyor dedi.
İsmail: Rabbine itaat edeceği için güzel bir iş yapıyor dedi. (Havvad devamla)
dedi ki: İsmail'i alıp onunla emrolunduğu yer olan Mina'ya kadar gitti. Sonra
bugün develerin kesildiği yere gitti. Şöyle dedi: Oğulcuğum şüphesiz Allah bana
seni kesmemi emretti dedi. İsmail: O halde itaat et çünkü Rabbine itaat etmek
tamamen bir hayırdır dedi. Sonra İsmail şunları söyledi: Anneme bu durumu
bildirdin mi? İbrahim hayır deyince, İsmail: İsabet ettin çünkü ben
üzüleceğinden korkuyorum ama bıçağı boğazıma yaklaştırdığın vakit yüzünü benden
başka tarafa çeyiL Çünkü böylelikle daha çok sabreder ve beni görmemiş olursun
dedi. İbrahim de böyle yaptı ve bıçağı boğazı üzerinde götürüp getirmeye
başladı. Bir de ne görsün bıçak bakır üzerinde (gibi) gidip geliyor sanki.
Bıçak bir türlü kesmiyordu. Onu iki ya da üç defa taşla biledi. Hiçbir
defasında kesemiyordu. İbrahim: Şüphesiz bu iş Allah'tandır deyip, başını
kaldırınca önünde bir dağ keçisi duruyordu. Bu sefer İbrahim: Kalk, oğlum senin
yerine fidye olarak kesilecek (gökten) inmiş oldu dedi ve o dağ keçisini orada
Mina'da kesti.
Vakidi dedi ki: Bana
Rabia b. Osman da Hilal b. Usame’den tahdis etti.
O Ata b. Yesar’dan, o
Abdullah b. Sellam’dan, onun: "Kesilmek istenen kişi İsmail'dir"
dediğini nakletti.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, V, 529'da kaynak olarak yalnızca Hakim'i göstermiş ve:
Vakidi'nin bulunduğu bir senet ile demiştir. Derim ki: İlim adamları Vakidi hakkında
görüş ayrılığı içerisindedir. Cumhur onun zayıf olduğunu kabul etmekle birlikte
bazıları naklettiği rivayetin Meğazi'ye dair olmasıyla başka hususa dair olması
arasında fark gözetir ve Meğazi ile ilgili rivayetindeki durumunun hasen
olduğunu söylerler. Buna dair açıklamalar daha önceden geçtiğinden ötürü burada
bunu tekrar etmeye ihtiyaç kalmamıştır.
Zehebi de bu haberin
akabinde: Vakidi'nin sahih rivayetlerle ilgisi nedir ki demektedir. Derim ki:
Hakim zaten sahih olduğunu söylememiştir. O bir istinas (pekiştirici bir delil)
olmak üzere bunu zikretmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1560- İshak A.S.
VE ishak (a.s)’ın Hilyesi (Görünüşü, Nitelikleri) 0