HAKİM el-Müstedrek |
NEBİ VE RESULLER’İN TARİHİ |
1550- İdris A.S. "ilk Cahiliyeninki Gibi Açılıp
Saçılarak Salınıp Yürümeyin'' (Ahzab, 33) Buyruğunun Açıklaması |
4067- * ... Bize İlba b.
Ahmer, İkrime’den tahdis etti. O İbn Abbas (r.a.)’dan rivayet ettiğine göre şu:
"İlk cahiliyeninki gibi açılıp saçılarak salınıp yürümeyin." (Ahzab,
33) ayetini okuyup dedi ki: Nuh ile İdris arasında bin yıl bir süre geçmişti.
Adem'in çocuklarından iki batından birisi düzlük ovada, diğeri ise dağda
yaşıyordu. Dağda yaşayanların erkekleri güzel, kadınlarında bir derece
çirkinlik vardı. Buna karşılık ovada yaşayanların kadınları güzel, erkekleri
çirkindi. İblis ovada yaşayanlardan bir adamın yanına çobanların çocuğu
suretinde geldi. O da insanların benzerini duymadıkları bir ses ile geldi. Bu
sebeple yılda toplanıp bir araya geldikleri bir bayram edindiler. Dağdakilerden
bir adam onlar bu bayramlarında iken üzerlerine hücum etti. Kadınları ve
güzelliklerini görünce arkadaşlarının yanına giderek onlara bunu haber verince,
o erkekler de o kadınların yanlarına göçüp onlarla birlikte indiler. Böylelikle
o kadınlar arasında hayasızlık ortaya çıktı. İşte aziz ve celil olan Allah'ın:
"İlk cahiliyenin ki gibi açılıp saçılarak salınıp yürümeyin." (Ahzab,
33) buyruğu bunu anlatmaktadır.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, V, 374'te belirtildiği üzere İbn Cerir, İbnu'l-Münzir, İbn
Ebi Hatim, İbn Merduye ve Şuabu'l-iman'da Beyhaki rivayet etmiş bulunmaktadır.
Ravileri sika olmakla birlikte Hakim hadisin sahih olduğunu söylememektedir.
4068- * ... Vehb b.
Münebbih'ten rivayete göre ona İdris'e dair o kimdir ve o hangi zaman
yaşamıştır diye soruldu. O şöyle dedi: O (İdris) Hanuh denilen Nuh'un dedEsidir
ve o cennette diridir. Muhammed b. İshak b. Yesar da dedi ki: İdris Ademoğulları
arasında kendisine nübüvvet verilen ilk kişidir. O Yezid'in oğludur, Yezid
Ehlali'nin oğlu, o Fina'nın oğlu, o Naşir'in, o Şis'in, o da Adem'in oğludur.
Bu mudal yahut mürsel
bir rivayettir. Diğer taraftan Zehebi'nin Telhis'inde zayıf olduğuna dikkat
çektiği gibi Abdulmun'im sebebiyle zayıftır. Zehebi: Ahmed onun
(Abdulmun'im'in) yalancı olduğunu söylemiştir demektedir. (Hakim'in)
"Muhammed b. İshak b. Yesar dedi ki" sözüne gelince, muhtemelen bu
bir önceki senet ile bitişiktir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
4069- * ... Bize Mudrik
b. Abdurrahman el-Anezi tahdis etti. Bize elnuseyn b. Zekvan, el-Hasen
el-Basri’den tahdis etti. O Semura b. Cundub'tan şöyle dediğini nakletti: Sonra
Allah'ın nebisi İdris beyaz tenli, uzun boylu, göbeği büyük, göğsü geniş,
vücudundaki saçları az, başındaki saçları çok bir adam idi. İki gözünden biri
diğerinden daha büyüktü. Göğsünde baras hastalığından dolayı olmamak üzere üç
beyazlık vardı. Allah yeryüzündekilerin Allah'ın emri hususunda zulüm ve
haksızlıklarını görünce onu altıncı semaya kaldırdı. İşte o yüce Allah'ın:
"Biz onu yüce bir makama yükselttik." (Meryem, 57) buyruğunda işaret
ettiği yerdedir.
Diğer Tahric: Suyuti,
ed-Durru'l-Mensur, IV, 493'te yalnızca Hakim'i kaynak olarak göstermiştir.
Ancak Zehebi bu hususta Hakim'i: Bu karanlık bir isnad olup, bununla delil
gösterilemez demektedir.
Derim ki: Hakim
hadisin senedinin durumunu bildiğinden ötürü hakkında bir şey söylememiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1551- Nebiler
Arasındaki Nesillerin Beyanı