HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1527- "Vedduha" Suresinin Nüzul Sebebi |
4000- * ... Bize
Ubeydullah b. Musa tahdis etti, bize İsrail Ebu İshak'tan bildirdi. O Zeyd b. Erkam
(r.a.)’dan şöyle dediğini nakletti: "Kurusun Ebu Leheb'in iki eli (kendisi
de) helak oldu zaten." (Tebbet, 1) buyruğu "Karısı da odun taşıyıcısı
olarak hem de boynunda hurma lifinden bükülmüş bir ip bulunduğu halde."
(Tebbet, 3-4) buyruğuna kadar nazil olunca Ebu Leheb'in karısına: Muhammed seni
hicvetti denildi. O da kalkıp Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın
yanına geldi. Allah Rasulü bir topluluk arasında oturuyordu. Ebu Leheb'in
karısı: Ey Muhammed! Beni ne diye hicvediyorsun? dedi. (Zeyd) dedi ki: Allah
Rasulü: "Gerçek şu ki Allah'a yemin ederek söylüyorum, ben seni
hicvetmedim. Seni hicveden ancak Allah'tır" buyurdu. (Zeyd) dedi ki: Bu
sefer Ebu Leheb'in karısı:
Peki, sen benim odun
taşıdığımı yahutta boynuna hurma lifinden bükülmüş bir ipin bulunduğunu hiç
gördün mü dedi. Sonra çekip gitti. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
kendisine herhangi bir vahiy inmeksizin birkaç gün geçti. Ebu Leheb'in karısı
ona gelip: Ey Muhammed! Gördüğüm şu ki senin sahibin (Allah) senden vedalaşmış ve
seni terk etmiş görünüyor dedi. Bunun üzerine aziz ve celil olan Allah da:
"Andolsun kuşluk vaktine, örtüp bürüdüğünde geceye ki Rabbin seni terk de
etmedi, sana darılmadı da." (Duha, 1-3) buyruklarını indirdi.
Hakim'in bu hadiste
kendisinin kuralına nasıl muhalefet ettiğini ve onun "sika tarafından
yapılmış olan ziyade makbuldür" şeklindeki sözünde kesin bir ifadeyle
ortaya koymuş olduğu kuralına muhalefet ederek mürsel rivayet ile muttasıl bir
hadisin illetli olduğunu söylemiş olmasına hayret doğrusu! Hatta bu aynı
şekilde reddedilmesini gerektiren hususlardan birisi olan raviye muhalefet etme
illeti kapsamına da girmektedir. Diğer taraftan Ebu İshak'ın hafızasının
değişmiş olduğu da söylenmiştir ve o tedlis yapan bir ravidir.
Bu, bu şeyhin (yani
İshak b. Muhammed el-Haşimi'nin) bize tahdis ettiği gibi sahih bir senettir.
Ancak ben bunun bir illetinin bulunduğunu gördüm: Bunu bize Ebu Abdullah
es-Saffar tahdis etti, bize Ahmed b. Mihran el-Asbahani tahdis etti, bize
Ubeydullah b. Musa tahdis etti. Bize İsrail, Ebu İshak'tan bildirdi. O Yezid b.
Zeyd’den şöyle dediğini nakletti: "Kurusun Ebu Leheb'in iki eli"
(Mesed, 1) buyruğu nazil olunca deyip, hadisi harfi harfine aynen zikretti.
Aziz ve celil olan Allah'ın: "Bununla beraber Rabbinin nimetini
anlat" (ed-Duha, 11) buyruğuna gelince, ben buna dair ne müsned bir
rivayet buldum, ne de sahabeye ait bir söz tespit edebildim. Bundan ötürü de bu
hususta tabiine ait iki rivayeti zikrettim.
4001- * ... Bize Humeyd
b. Abdurrahman er-Ruasi, Ebu'l-Ahvas'tan şöyle dediğini tahdis etti: Ebu İshak
dedi ki: Ey gençler topluluğu! (Şunu) ganimet biliniz: Ben bin tane ayet
okumadan bir geceyi az geçirmişimdir. Ben Bakara suresini bir rekatta okurum.
Haram aylar ile birlikte her aydan üç gün ve pazartesi ve Perşembe günlerini de
oruç tutarım. Sonra da: "Bununla beraber Rabbinin nimetini (durmadan)
anlat," (ed-Duha, 11) buyruğunu okudu.
4002- * ... Bize Ebu
Belc, Amr b. Meymun'dan şöyle dediğini bildirdi: Bir kimse kardeşlerinden
birisiyle karşılaşır ve şöyle derdi: Allah dün bana şu kadar namaz kılmayı, şu
hayırları yapmayı rızık olarak ihsan etti derdi. Allah Amr b. Ubeydullah
es-Sebii ile Amr b. Meymun el-Evdi'ye rahmetini ihsan eylesin. Andolsun ki
onlar gençlerin ibadete rağbetlerini arttıracak şeylere dikkat çekmişlerdi.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1528- Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın Göğsünün Yarılması Olayı