HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1525- Allah'ın Lanetlediği Altı Kişi ve Her Nebinin
Duası Makbuldür |
3995- *Bize hafız Ebu
Ali el-Huseyn b. Ali tahdis etti. Bize hafız Abdullah b. Muhammed b. Vehb
tahdis etti. Bize Abdullah b. Muhammed b. Yusuf el-Piryabi tahdis etti. Bana
babam tahdis etti. Bize Süfyan, Ubeydullah b. Abdurrahman b. Abdullah b.
Mevheb’den şöyle dediğini nakletti: Ali b. el-Huseyn'i babasından tahdis
ederken dinledim. O dedesi (r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Altı kişiyi ben de
lanetledim, Allah da lanetlemiştir. Her nebinin de duası (ve bedduası)
kabulolunur: Allah'ın kitabına bir şeyler ekleyen, Allah'ın kaderini
yalanlayan, Allah'ın aziz kıldığını zelil etmek, Allah'ın zelil kıldığı
kimseleri de aziz etmek için zorbalıkla elinin altındakilere musallat olan,
benim sünnetimi terk eden, benim itretimden (ehl-i beytimden) Allah'ın haram
kıldıklarını helal belleyen ve Allah'ın Harem bölgesini helal kabul eden
kimse." Süfyan dedi ki: "Andolsun örtüp bürüdüğü zaman geceye ...
Artık kim infak edip verir ve sakınırsa o en güzelolanı (kelime-i tevhidi)
doğrularsa biz de ona kolayolanı kolaylaştırırız ama kim cimrilik eder ve
kendisini müstağni görür, o en güzelolanı da yalanlarsa, biz de ona en zor
olanı kolaylaştırırız." (Leyl, 1-10) suresini okuyunuz.
(Hakim dedi ki): Bunu
Ebu Ali bize böylece tahdis etti. Bunun sahih bir isnadı da vardır ki daha önce
onu zikretmiş olduğumu düşünüyorum.
Diğer Tahric: Tirmizi
bundan sonra gelecek olan Aişe (r.anha)'ın hadisini tahriç ettiğinde buna
işaret etmiş ve bunun Ali b. el-Huseyn'den gelen mürsel bir rivayet olarak
sahih olduğunu belirtmiştir. Hadis aynı şekilde Tahavi, Müşkilu'l-Asar, IV,
367'de burada görüldüğü gibi el-Piryabi yolu ile mürselolarak zikredilmiştir
ama Hakim'deki el-Piryabi'den rivayeti nakleden kişi daha kavidir. Bundan
sonrakine de bakınız.
3996- Bunu bize Abdullah
b. Cafer b. Deresteveyh el-Farisi tahdis etti. Bize Yakub b. Süfyan tahdis
etti. Bize İshak b. Muhammed el-Perevi tahdis etti. Bize Abdurrahman b.
Ebi'r-RicaL, Ubeydullah b. Mevheb'ten tahdis etti. O Amra’dan, o Aişe
(r.anha)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Altı kişiyi hem ben lanetlemişimdir, hem Allah
lanetlemiştir. Her nebinin de duası da, bedduası da makbuldür. (Bu altı kişi
şunlardır): Yüce Allah'ın kitabına bir şeyler ilave eden, Allah'ın kaderlerini
yalanlayan, Allah'ın aziz kıldıklarını zelil etmek, Allah'ın zelil ettiklerini
de aziz etmek için zorbalıkla (elinin altındakilere) tasallut eden yönetici,
Allah'ın Harem bölgesini helal kabul eden, benim itretimden (ehli beytimden)
Allah'ın haram kıldığı şeyleri helal gören ve benim sünnetimi terk eden."
İmam Buhari, İshak b.
Muhammed el-Peravi ile Abdurrahman b. Ebi'rRical'in rivayetlerini
el-Camiu's-Sahih adlı eserinde delil göstermiştir. Bu ise birinci senede göre
doğruya daha yakındır .
Hadis 109, 7094 da
var.
3997- * ... Bana
Muhammed b. Abdullah b. Ebi Atik, Amir b. Abdullah b. ez-Zubeyr’den tahdis
etti. O babasından şöyle dediğini nakletti: Ebu Kuhafe, Ebu Bekir'e: Senin
güçsüz, zayıfbazı köleleri azat ettiğini görüyorum. Sen bu işi yapmış olduğun
vakit eğer güçlü kuvvetli kimseleri hürriyete kavuşturmuş olsaydın, onlar seni
korur, senin yapman gereken birçok işi senin yerine yaparlardı dedi. Ebu Bekr
şu cevabı verdi: Babacığım ben bu hususta şu ayet-i kerime(ler) nazil
olduğundan ötürü bu yaptıklarımı isteyerek yapıyorum:
"Artık kim (infak
edip) verir ve sakınırsa o en güzelolanı da doğrularsa biz de ona kolayolanı
kolaylaştırınz." (Leyl, 5-7) buyruğundan itibaren aziz ve celil olan
Allah'ın: "Üstelik onun üzerinde hiçbir kimsenin karşılığı verilmesi gereken
bir iyiliği de yoktur. Ancak o yüce Rabbinin rızasını arayarak (bunu
yapmıştır). Yakında da elbette razı olacaktır." (Leyl, 19-21) (buyruğuna
kadar sureyi okudu.)
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, VI, 60S'te İbn Cerir ve İbn Asakir tarafından rivayet
edildiğini belirt- mektedir. Derim ki: Bezzar da Zevaid'inin muhtasarında
belirtildiği gibi muhtasar olarak (ıS33 numarada) tahriç etmiştir. Bezzar bu rivayetinde
kendi şeyhinin (hadisi kendisinden aldığı hocasının) adını müphem bırakmıştır.
Bu sebeple Heysemi hadisin zayıf olduğunu belirtmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: