HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1509- Kıyame Suresi VE
"Cennetliklerin En Alt Mertebedekileri ile En Üstün Mertebede
Olanları |
3932- * ... Bize Cerir,
Muğire’den bildirdi. O Temim ed-Dabbi’den, o Said b. Cubeyr’den şöyle dediğini
nakletti: Bir sene boyunca İbn Abbas (r.a.)'ın yanına gidip geldim. Ben de
onunla konuşmadım, o da beni tanımıyordu. (Temim dedi ki): Said b. Cubeyr'i
şöyle derken dinledim: İbn Abbas bana: Bu adam kim (sen kimsin?) dedi. Ben
Iraklılardanım dedim. o:
Hangilerinden? dedi,
ben: Esed oğullarındanım diye cevap verdim. O onların Haruralılarından mı yoksa
Allah'ın kendisine nimet verdiği kimselerden mi? dedi. Ben: Allah'ın kendisine
nimet verdiği kimselerden dedim. O: Sor, dedi. Ben: "Hayır, kıyamet gününe
yemin ederim." (el-Kıyame, 1) dedim. O şu cevabı verdi: Rabbim
yarattıklarından dilediği şeye yemin eder. Ben: "Yine hayır, kendisini
kınayan nefse yemin ederim" (el-Kıyame, 2) buyruğu (ne demektir) dedim. o:
Kınanan nefse yemin ediyor dedi. Ben: "İnsan biz onun kemiklerini asla
toplayıp bir araya getiremeyeceğimizi mi zanneder? Evet, biz parmak uçlarını
bile toplayıp düzenlemeye kadiriz." (el-Kıyame, 3-4) (buyrukları ne
demektir?) dedim. Şöyle buyurdu: (Allah) dileseydi onu (insanın parmak
uçlarını) bir küçükbaş yahut büyük baş hayvan ayağı gibi kılabilirdi dedi. Ben:
"Kimi bir karar yerindedir, kimi bir emanet yerindedir" (En'am, 98)
(buyruğu ne demektir?) dedim. o: Karar kılınan yer rahimdir, emanet bırakılan
yer de (erkeklerin) sulbündedir dedi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, vı, 462'de belirtildiği üzere İbn Cerir ve İbnu'l-Münzir
tarafından rivayet edilmiştir. Ayrıca bk. İbn Kesir, Tefsir, IV, 448. Bu
haberin bir kısmı daha önceden ilgili yerinde (En'am suresinin tefsirinde 3286
numaralı hadiste) geçmiş bulunmaktadır.
3933 - * ... Bize
İsrail, Ebu İshak'tan tahdis etti. O Said b. Cubeyr’den, o İbn Abbas (r.a)’dan:
"Fakat insan önündekini (kıyamet i) yalanlamak ister." (el-Kıyame, 5)
ileride tövbe ederim, der. "Kıyamet de ne zamanmış diye sorar."
(el-Kıyame, 6) buyruğu hakkında da: Artık göz kamaştığı vakit her şeyonun için
açıkça belli olur demektir dediğini nakletmektedir.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, VI, 465'te belirtildiği Üzere el-Piryabi, Abd b. Humeyd, İbn
Cerir, İbnu'l-Münzir, İbn Ebi Hatim ve Şuabu'l-İman'da Beyhaki rivayet
etmişlerdir. Ravileri sikadır. Ebu İshak(ın hafızası son zamanlarında)
değişikliğe uğramıştır. tedlis de yapan bir ravidir.
3934- * ...
Ebu'd-Duha’dan, o Mesruk'tan, o Abdullah (r.a)'tan aziz ve celil olan Allah'ın:
"Rabbinin ayetlerinden biri geldiği gün daha önce iman etmemiş .. , olan
kimseye imanı fayda vermez." (En'am, 158) buyruğu hakkında şöyle dediğini
nakletmektedir: (Maksat) güneşin battığı yerden doğmasıdır. Sonra şu:
"Güneş ve ay bir araya getirildiği zaman o günde insan kaçış nereye
der?" (el-Kıyame, 9-10) ayetini okudu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, II, 113'te belirtildiği üzere Musannef'inde İbn Ebi Şeybe ve
Abd b.
Humeyd rivayet
etmiştir. Sahih bir hadistir.
**********************************************************************************
"Cennetliklerin En
Alt Mertebedekileri ile En Üstün Mertebede Olanları
**********************************************************************************
3935- ... Bize
Abdulmelik b. Ebcer, Suveyr b. Ebi Fahite’den tahdis etti.
O İbn Ömer (r.a)’den
şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu:
"Muhakkak cennet
ehlinin en alt mertebede olanları mülküne iki bin yıllık bir süre kadar bakar,
onun en yakın noktasını nasıl görüyorsa en uzak yerini de öyle görür.
Zevcelerine, hizmetçilerine ve tahtlarına bakar. Cennet ehlinin mevki
itibariyle en üstün olanları da her günde iki defa yüce Allah'ın yüzüne bakan
kimsedir." Ona (Abdulmelik'e) İsrail b. Yunus da Suveyr’den, o İbn Ömer
(r.a)’den şöyle dedi diyerek mutabaatta bulunmuştur: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Şüphesiz ki cennet ehli arasında mevki
itibariyle en alt mertebede olanları mülkünde iki bin yıl süre(lik bir mesafe)
gören kimsedir. Mevki itibariyle aralarında en üstün olanları ise yüce Allah'ın
yüzüne her gün iki defa bakan kimsedir." Sonra da: "O günde yüzler
var ki apaydınlıktır." (el-Kıyame, 22) buyruğunu okudu ve: Aklık ve arı ve
duruluk diye açıkladı. "Rablerine bakıcıdırlar." (el-Kıyame, 23)
buyruğu hakkında da: "Her gün Aziz ve Celil Allah'ın yüzüne bakar"
diye açıklamıştır.
Bu bid'atçilere red
hususunda müfesser bir hadistir. Suveyr b. Ebi Fahite ise her ne kadar Buhari
ve Müslim tarafından rivayetleri tahriç edilmemiş ise de Şiilik eğilimi dışında
hakkında olumsuz bir tenkitte bulunulmamıştır.
Diğer Tahric: Tirmizi,
2556, 3327. Hadis İbn Ömer’den de rivayet edilmiş olmakla birlikte merfu olarak
zikredilmemiştir ve o garib bir hadistir. Zehebi Hakim'i eleştirerek şöyle
demiştir: Aksine o -yani Suveyr- hadisi vahi birisidir. ed-Durru'l-Mensur, vı,
470'te de hadisin Musannefinde İbn Ebi Şeybe, Abd b. Humeyd, İbn Cerir ve
başkaları tarafından rivayet edildiği belirtilmektedir.
3936- *Bana adaletli Ali
b. Hamşaz tahdis etti, bize Arim tahdis etti, bize Ebu Avane, Musa b. Ebi
Aişe’den tahdis etti. O Said b. Cubeyr’den şöyle dediğini nakletti: İbn Abbas
(r.a.)'a: "Sana layıktır evet sana layıktır." (el-Kıyame, 34): Bu
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın söylediği (ve onun sözü olarak
ayrıca indirdiği) bir şey midir yoksa Allah'ın (dolaysız olarak) indirdiği bir
şey midir? dedim. o: Bunu (önce) Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
söyledi sonra Allah da bunu indirdi,
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Nesai,
es-Sünenu'l-Kübra, 11638; Mecmau'z-Zevaid, VII, 132'de Taberani tarafından da
rivayet edildiğini belirtmekte, ravilerinin sika olduklarını da söylemektedir.
ed-Durru'l-Mensur, VI, 479'da ise ayrıca Abd b. Humeyd, İbnu'l-Münzir, İbn
Merduye ve başkaları tarafından da rivayet edildiğini belirtmiştir.
3937- ... Bize Yezid b.
Iyad, İsmail b. Umeyye’den bildirdi. O Ebu'lYesar’dan, o Ebu Hureyre (r.a.)’den
rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bunları yapanın
ölüleri diriltmeye gücü yetmez mi?" (el-Kıyame, 40) buyruğunu okudu mu
"Elbette yeter" derdi: "Allah hakimlerin hakimi değil mi?"
(Tin, 8) buyruğunu da okudu mu: "Evet, öyledir" derdi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3344; Ebu Davud, 887. Ayrıca ed-Durru'l-Mensur, VI, 479'da gösterilen
kaynaklar. Tirmizi bu hadisi Süfyan yoluyla nakletti. (İsmail) dedi ki: Ben
bedevi ve çöl Araplarından bir adamı şöyle derken dinledim: Ebu Hureyre'yi. ..
dinledim deyip, hadisi zikretti. Tirmizi dedi ki: Bu hadis ancak bu isnatla bu
bedevi zattan, o Ebu Hureyre’den diye rivayet edilmiş olup Bedevinin adı
verilmemiştir. Fethu'I-Vedud adlı eserde de böyle denilmiş olup, bunu da
Avnu'l-Mabud, III, ıoO'de böylece nakletmiştir. Bu hususta ise kendisine
görünen kişi Süfyan'dır. Yezid b. Iyad'ın söylediği değildir. Çünkü imamlardan
birden çok kişi onu yalanlamıştır. Dolasıyla onun isim vermesi kabul edilmez.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1510- Sema da
Allah'a Secde Eden Bir Meleğin Bulunmadığı Dört Parmak Kadar Bir Yer Dahi
Yoktur