HAKİM

el-Müstedrek

TEFSİR-2

Sened Sahih Olduğu halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri

 

1506- Kafirin Dili ile Allah'ın Kelamının Övülmesi

 

3926- * ... Bize Abdurrezzak, Ma'mer’den bildirdi. O Eyyub esSahtiyani’den, o İkrime’den, o İbn Abbas (r.a)’dan rivayet ettiğine göre elVelid b. el-Muğire Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yanına geldi. Allah Rasulü kendisine Kur’an-ı Kerim'i okudu. Sanki Kur’an’dan etkilenip kalbi yumuşamış gibiydi. Bu durum Ebu Cehil'e ulaşınca Velid'in yanına geldi. Ey amca! Senin kavmin senin için bir mal toplamayı düşünüyor dedi. el-Velid: Neden? diye sordu. Ebu Cehil onu sana vermek için çünkü sen Muhammed'e onun yanındakilerden yararlanmak için gittiğini düşünüyorlar dedi. el-Velid: Kureyş benim aralarında malı en çok olan birisi olduğumu biliyor dedi. Ebu Cehil: O halde onun hakkında öyle bir söz söylemelisin ki bu senin kavmine onu inkar ettiğini yahutta senin ondan hoşlanmadığını anlatsın dedi. el-Velid: Ben ne diyeyim Allah'a yemin olsun ki aranızda şiirleri benden daha iyi bileniniz, şiiri ve cezimi, kasidesini, cinlerin şiirini benden daha iyi anlayıp ayırt edeniniz yoktur. Allah'a yemin ederim onun söylediği sözler bunların hiçbirisine benzemiyor. Allah'a yemin olsun ki onun söylediği sözlerin bir tatlılığı vardır. Onun üzerinde bir göz kamaştırıcılığı vardır, onun üst tarafı meyve verir, alt tarafı oldukça sulaktır. Şüphesiz ki o en üste çıkar, onun üstüne çıkılmaz ve o karşısına çıkanı paramparça eder dedi. Ebu Cehil: Kavmin onun hakkında (olumsuz bir şey) söylemedikçe senden hoşnut olmayacak dedi. el-Velid: Beni bırak da düşüneyim dedi. el-Velid düşününce şunları söyledi: Bu onun başkasından naklede geldiği bir büyüden başka bir şey değildir. Bunun üzerine:

"Baş başa bırak beni tek başına yarattığım kimse ile" (el-Müddessir, 11) buyruğu nazil oldu.

 

Bu Buhari'nin şartına göre senedi sahih bir hadis olmakla birlikte Müslim ile bunu tahriç etmemişlerdir.

 

Diğer Tahric: Beyhaki, Delailu'n-Nubuvve'de Hakim’den buradaki gibi mevsul olarak rivayet etmiştir. İbn Cerir ise Abbad b. Mansur yoluyla İkrime'den diye mürselolarak rivayet etmiştir. Nitekim İbn Kesir, Tefsir, IV, 443'te olduğu gibi orada bunun birtakım şahitlerini de zikretmektedir. Derim ki: Eyyub, Abbad’dan daha sika ve daha değerli bir ravidir. Bu yalnızca Buhari'nin şartına göre sahih ve muttasıl bir senettir. Çünkü Müslim, İkrime'den hiçbir rivayet nakletmemiştir. Ayrıca bk. ed-Durru'l-Mensur, VI, 454

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

1507- "Veyl" Cehennemde Bir Vadidir