HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1499- Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın Ahlakı
Kur'an idi |
3895- ... Bize Ma'mer,
Katade’den bildirdi. O Zurare b. Evfa’dan, o Sa'd b. Hişam b. Amir'den aziz ve
celil olan Allah'ın: "Ve şüphe yok ki sen çok büyük bir ahlaka
sahipsin." (el-Kalem, 4) buyruğu hakkında şöyle dediğini nakletmektedir:
Aişe (r.anha)'ya ey müminlerin annesi bana Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ın ahlakına dair bilgi ver dedim. o: Kur'an okuyar musun? dedi. Ben
evet deyince, Aişe: Şüphesiz Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın ahlakı
Kur'an idi dedi.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn Sad,
1/2, 89; Nesai, es-Sünenu'l-Kübra, ı 1350 bundan farklı bir anlatımla; İmam
Ahmed, Müsned, VI, 136; Buhari, el-Edebu'l-Müfred, 38; Müslim, 746. Ayrıca bk.
İbn Kesir, Tefsir, IV, 402. Hadis hakkındaki değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır
çünkü hadis Müslim'de vardır. Daha önce de geçmiş bulunmaktadır.
3896- * ... Bize Ebu
İshak, Said b. Cubeyr’den tahdis etti. O İbn Abbas (r.a.)’dan Aziz ve Celil
Allah'ın: "Cahil ve kaba üstelik kulağı kesik." (Kalem, 13) buyruğu
hakkında şöyle dediğini nakletmektedir: Koyun kesik kulağı ile tanınıp ayırt
edildiği gibi o da şer ile tanınan birisidiL
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'I-Mensur, VI, 393'te belirtildiği üzere İbn Cerir ve İbn Merduye
tarafından rivayet edilmiştir. Buhari bunu 4633'te "Kureyş'ten bir adamın
koyunun kesilip sarkan kulağını andıran bir kesik kulağı vardı" lafzıyla
rivayet etmiştir. Hakim'in senedindeki raviler Sahih'in ravileridir.
3897- *Bize el-Huseyn b.
el-Hasan b. Eyyub haber verdi. Bize Abdullah b. Rebah tahdis etti, bize Musa b.
Ali tahdis edip dedi ki: Babamı Abdullah b. Amr b. el-As’dan diye tahdis
ederken dinledim. Onun rivayetine göre şu: "Hayra durmadan engelolan,
haddi aşan ve çok günahkar olan, cahil ve kaba üstelik kulağı kesik olan."
(Kalem, 12-13) buyruğunu okuyarak dedi ki: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı
şöyle buyururken dinledim: "Cehennem ehli mütekebbir, kaba saba, çok mal
toplayıp ondan kimseye bir şey koklatmayan, müstekbir ve mal yığıp biriktiren
her kişidir. Cennet ehli ise zayıf ve yenik düşürülmüş (çaresiz kalmış)
kimselerdir."
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte bu lafızlarla tahriç etmemişlerdir. Onlar
bu hadisin Şu'be ve es-Sevri'nin, Ma'bed b. Halid'den, onun Harise b. Vehb'den,
oRasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'tan diye muhtasar bir hadis olarak
tahriç etmişlerdir.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, X, 393; Tevazu, 220. Daha önce Hakim, Müstedrek, l, 61'de (209
numaralı hadis olarak) geçmiş bulunmaktadır.
3898- * ... Bize Usame
b. Zeyd, İkrime’den bildirdi. O İbn Abbas (r.a)’dan naklettiğine göre İbn
Abbas'a aziz ve celil olan Allah'ın: "Baldırın açılacağı o günde"
(el-Kalem, 42) buyruğu hakkında soru soruldu şu cevabı verdi:
Kur'an-ı Kerim’den
herhangi bir husus size kapalı gelecek olursa onu (açıklamasını) şiirde
arayınız. Çünkü şiir Arapların divanıdır. Şairin şu sözlerini duymadınız mı?:
Sabret ey Alak çünkü o
kalıcı bir şerdir
Senin kavmin boyunlara
vurmayı yol edinmiştir
Ve savaş bizi baldır
üzere kaldırdı
İbn Abbas dedi ki: Bu
sıkıntı ve zorluk günüdür.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte İbn Mesud’dan sahih bir isnat ile rivayet edilmiş bir
hadisten daha önceliklidir. Ben onun bu yerde rivayetini uygun görmüyorum.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, VI, 397'de belirtildiği Üzere Abd b. Humeyd, İbnu'I-MÜnzir,
İbn Ebi
Hatim, el-Esma
ve's-Sıfat'ta Beyhaki rivayet etmiştir. İbn Kesir, IV, 407-408'de de böyledir.
Ravileri sikadırlar.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: