HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1416- Zümer Suresi VE Cennetliklerin Şükrü ve Cehennemliklerin Hasreti |
3677- * ... Bize Hammad
b. Zeyd tahdis etti, bana Ebu Lubabe tahdis edip dedi ki: Aişe (r.anha)'yı
şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) (ramazan
dışında) o kadar oruç tutardı ki bir daha oruç açmayacak diyorduk. (Arka
arkaya) o kadar oruç tutmazdı ki oruç tutmak istemiyor derdik. Her gece de Beni
İsrail (el-İsra) ve Zümer surelerini okurdu.
Diğer Tahric: Hadisin
baş tarafları: Buhari, 1868; Müslim, 1156; İmam Malik, Muvatta, I, 330; Ebu
Davud, 2431,2434; Tirmizi, 736; Nesai, IV, 199; İbn Mace, 1649. "Her gece
... okurdu" bölümünü ise tespit edemedim. Tetkike ihtiyacı vardır.
Hakim'in senedi ceyyiddir.
3678- ... Yahya b.
Abdurrahman b. Hatıb’dan, o Abdullah b. ezZubeyr’den, o ez-Zubeyr b. el-Avvam
(r.a)’dan şöyle dediğini nakletti: Şu: "Muhakkak sen de öleceksin, hiç
şüphesiz onlar da öleceklerdir. Sonra muhakkak sizler kıyamet gününde
Rabbinizin huzurunda muhakeme olacaksınız." (Zümer, 30-31) ayeti
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a nazil olunca şöyle dedi: Dünyada
aramızda meydana gelmiş olan özel günahlar bizim aleyhimize tekrar edilecek
dedim. Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Evet, her hak sahibine hakkı tamamen
verilinceye kadar bu sizin aleyhinize (dahi olsa) tekrar edilecektir."
ez-Zubeyr: Allah'a yemin ederim ki şüphesiz iş çok ağırdır dedi.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3236 hasen, sahihtir diyerek; İbn Ebi Davud, el-Ba's, no: 29, Hasen bir
hadistir. Bir sonrakine bakınız,
3679- *Bunu bize
Abdurrahman b. Ebi'z-Zubeyr haber verdi. .. Yahya b. Abdurrahman b. Hatıb’dan,
o Abdullah b. ez-Zubeyr’den şöyle dediğini nakletti: Şu ayet-i kerime nazil
olunca deyip, hadisin geri kalan kısmını zikretmekle birlikte senedinde
ez-Zubeyr b. el-Avvam'ı zikretmemektedir.
Müslim'in şartına göre
sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Önceki hadisin
aynısıdır. Şu kadar var ki (ez-Zubeyr'in) oğlu Abdullah'a kadar senet
ulaşmaktadır. Mecmau'z-Zevaid, VII, ıOO'de yer aldığı gibi bu şekliyle
Taberani'de yer almıştır. Heysemi ravilerinin sika olduklarını belirtmektedir.
3680- *Bana Ebu İshak,
İbrahim b. İsmail el-Kari tahdis etti ... Bana Muhammed b. İshak tahdis edip
dedi ki: Bana Nafi de Abdullah b. Ömer’den haber verdi. O Ömer’den şöyle
dediğini nakletti: Biz fitneye maruz kalmış (büyük günahlar işlemiş) bir
kimsenin tövbesinin kabulolmayacağını ve Allah'ın ondan hiçbir şeyi kabul
etmeyeceğini söylüyorduk. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Medine'ye
gelince, bu gibileri hakkında: ''Ey nefisleri aleyhine ileri giden kullarımı
Allah'ın rahmetinden ümit kesmeyin, çünkü Allah bütün günahları bağışlar.
Muhakkak o çok çok mağfiret edendir, rahmet edendir." (Zümer, 53) ayeti ve
ondan sonraki ayetler bunlar hakkında nazil oldu. Ömer (devamla) dedi ki: Ben
bu ayetleri yazdım ve deveme bindikten sonra Medine'yi dolaştım. Sonra Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'de Allah'ın kendisine ve muhacir ashabına
izin vermesini beklemek üzere ikamet etti. Ebu Bekr (r.a) da Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a izin verilip de onunla birlikte (hicret etmek
üzere) çıkmayı bekledi.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Taberani, el-Kebir, XXII, 462. Bundan başka bir yoldan İbn Ömer'in rivayet
ettiği bir hadis olarak kaydetmiştir. Taberani'deki senedinde Abdurrahman b.
Beşir vardır ki Mecmau'zZevaid, VI, 61'de belirtildiği gibi Ebu Hatim onun
zayıf olduğunu belirtmiştir. Fakat bu hadisin rivayetinde Abdullah b. İdris
sözü geçen Abdurrahman'a muhalefet etmiş bulunmaktadır. Oradaki (el-Kebir'deki)
anlatımı ise daha mükemmeldir. ed-Durru'l-Mensur, ıv, 619'da hadisin Hakim,
Taberani, İbnu'l-Münzir, İbn Cerir ve başkaları tarafından Ömer'den değil de
İbn Ömer'den rivayet edildiği belirtilmektedir. Orada olayın önemli bir bölümü
kendisine işaret edildiği üzere nüshadaki kusur dolayısıyla düşmüş
bulunmaktadır. Olay Taberani'de Ömer'in değil Hişam'ın olarak anlatılmıştır.
Ancak Hakim'deki rivayet bana göre bütün bunların en sahih alanıdır.
**********************************************************
Cennetliklerin Şükrü ve
Cehennemliklerin Hasreti
**********************************************************
3681- " ... Bize
Ebu Bekr b. Ayyaş, el-A'meş'ten tahdis etti. O Ebu Salih'ten, o Ebu Hureyre
(r.a.)’den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Bütün cehennemlikler (itaat etmiş olsalardı) cennetteki
kalacağı yeri görecek ve: Keşke Allah bana hidayet vermiş olsaydı diyecek ve bu
onun bir hasret sebebi olacaktır. Bütün cennetlikler de (hidayet bulmamış
olsaydı) cehennemde kalacağı yeri görecek ve: Ya Allah bana hidayet vermemiş
olsaydı diyecek bu da onun şükrü olacaktır." Sonra Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Öyle ki kimse: Allah'a karşı işlediğim kusurlardan
dolayı vay benim halime demesin." (Zümer, 56) buyruğunu okudu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
el-Fethu'r-Rabbani, xxıV, ı61'de belirtildiği üzere Müsned'inde İmam Ahmed
rivayet etmiş Mecmau'z-Zevaid, X, 399'da da ravileri Sahih'in ravileridir
demiştir,
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1417- Cehennemin
Genişliği ve Köprüsü