HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1410- Kim Bir Başkasını Bir Şeye çağıracak Olursa
Kıyamet Gününde Onunla Birlikte Durdurulacaktır |
3663- ... Bize
el-Mu'temir b. Süleyman babasından tahdis etti. O Enes b. Malik (r.a.)’den
şöyle dediğini nakletti: RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle
buyururken dinledim: "Bir kimse bir başkasını herhangi bir şeye çağıracak
olursa, mutlaka kıyamet gününde onunla birlikte durdurulur, onun yanından
ayrılmaz, onunla beraber götürülür." Sonra şu: "Ve durdurun onları
çünkü onlar sorgulanacaklardır." (es-Saffat, 24) ayetini okudu.
Bu hadisi böylece
el-Hasen b. Ahmed et-Tüsteri de UbeyduIlah b.
Muaz'dan, o ondan
(el-Mu'temir'den) tahdis etmiş bulunmaktadır. Eğer bizim bu hadisi ondan kabul
etmemiz caiz (mümkün) olsaydı Buhari ve Müslim'in şartına göre sahih olduğunu
söyleyecektik ama bizler doğrusunun Ebu Zekeriya el-Anberi'nin bize haber
verdiği şu rivayet olduğunu söylüyoruz: Bize Muhammed b. Abdusselam tahdis
etti, bize İshak b. İbrahim tahdis etti. el-Mu'temir b. Süleyman bildirip dedi
ki: Ben Leys b. Ebi Suleym'i, Bişr’den (şunu) tahdis ederken dinledim: Enes b.
Malik (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ı şöyle buyururken dinledim: "Kim Müslüman kardeşini bir şeye
çağıracak olur ve eğer bir adam bir başkasını çağıracak olursa kıyamet gününde
onunla birlikte durdurulur, onun yanından ayrılmaz, onun yanından
götürülür." Sonra RasuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ve
durdurun onları çünkü onlar sorgulanacaklardır." (es-Saffat, 24) buyruğunu
okudu.
Hakim dedi ki:
Böylelikle çağının imamı olan Ebu Yakub el-Hanzali'nin rivayeti ile hadisin
herhangi bir isnadla da olsa bir esasının olduğu açıkça ortaya çıkmış
olmaktadır.
Diğer Tahric: Tirmizi,
3226 garib bir hadistir diyerek; Darimi, Sünen, IS22; ed-Durru'l-Mensur, V,
Sl4'te belirtildiği üzere et-Tarihu'l-Kebir'de Buhari, İbn Cerir,
İbnu'l-Münzir, İbn Ebi Hatim ve İbn Merduye rivayet etmiştir. Leys her ne kadar
Müslim'in ravilerinden ise de hakkında bazı eleştiriler vardır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1411- ismail (A.S.)'ın
Boğazlanma Kıssası