HAKİM el-Müstedrek |
TEFSİR-2 Sened Sahih Olduğu
halde NEBİ (s.a.v.)'in Buhari ve Müslimde Olmayan Kraatleri |
1242- Muhabere Akdinin Verilmesi ve Selefin (Selem
Akdinin) Caiz Oluşu |
3183- [...] İbn Huseyn,
Ebu'z-Zubeyr’den, o Cabir (r.a)’den şöyle dediğini nakletti: "Faiz
yiyenler ancak şeytanın çarpmaktan dolayı kendilerini saraya düşürdüğü kimse
gibi kabirlerinden kalkarlar." (Bakara, 275) ayeti nazil olunca Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Her kim muhabere akdini terk
etmeyecek olursa Allah ve Rasulü tarafından ona bir savaş açılmış olduğunu
bilsin."
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Hadis bu
şekilde nmaiLik olarak zikredilmiştir. Muhtemelen senedi de düşmüştür. Ebu
Davud, 3406 ve başka kaynaklarda yer almaktadır. Zehebi Muhtasar'ında şöyle
diyor; Bunu Abdullah b. Reca el-Mekki, Abdullah b. Osman b. Huseyn'den, o
Ebu'z-Zubeyr'den, o Cabir'den diye rivayet etmiştir.
Derim ki: Bu, bu
hadisteki Ebu Davud'un senedidir. Hadis Ebu'z-Zubeyr'in, Cabir'den hadis
dinlediği sahih olarak sabit olsa dahi Müslim'in şartına uygundur.
3184- * ... Bize İbrahim
b. Beşşar tahdis etti. Bize Süfyan, Eyyub’dan tahdis etti. O Katade’den, o Ebu
Hassan’dan şöyle dediğini nakletti: İbn Abbas (r.a) dedi ki: Belli bir vadeye
kadar teminat altındaki selefin (selemin) Allah'ın kitabında onu helal
kıldığına ve ona izin verdiğine şahitlik ederim. (Çünkü) aziz ve celil olan
Allah: "Ey iman edenler belirlenmiş bir süreye kadar borçlandığınız zaman
onu yazın." (el-Bakara, 282) buyurmuştur.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Abdurrezzak, Musannef, 14064; Beyhaki, es-5ünenu'I-Kübra, VI, 18. Ayrıca
ed-Durru'l-Mensur, r, 654'te aralarında Buhari'nin de bulunduğu bir topluluğa
nispet etmektedir. Ancak ben bu hadisi Buhari'de tespit edemedim, bakılsın.
Zehebi Telhis'inde: İbrahim, İbn Uyeyne'den zaid birtakım rivayetler nakleden
birisidir demiştir.
3185- * ... Bize
Muhammed b. Sevr, İbn Cureyc’den tahdis etti. O Abdullah b. Ebi Muleyke’den
şöyle dediğini nakletti: İbn Abbas (r.a)'a çocukların şahitliğine dair soru
sormak üzere birisini gönderdi. O şu cevabı verdi: "Aziz ve edi! olan
Allah: Razı olacağınız şahitlerden" (el- Bakara, 282) diye buyurmaktadır.
Çocuklar ise bizim razı olacağımız kimselerden değildir. (İbn Ebi Muleyke) dedi
ki: Bunun üzerine (aynı soruyu) kendisine sormak üzere İbn Ebi'z-Zubeyr'e birisini
gönderdim. O şöyle dedi: Kendilerine sorulduğu takdirde tasdik edilmeleri
uygundur dedi. (İbn Ebi Muleyke devamla) dedi ki: Ben mahkeme kararının ancak
İbn Ebi'z-Zubeyr'in dediği doğrultuda verildiğinden başkasını görmedim.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Said b.
Mansur, 455; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, X, 161; Şafii, el-Umm, VII, 44;
Abdurrezzak, Musannef, 15494; İbn Ebi Şeybe, Musannef, 1075; İbn Ebi Hatim, I,
222/a. Sahih bir hadistir. Said'in senedinde Buhari ve Müslim'in şartına
uygunluk vardır. Bu senette ise İbn Cureyc'in ananesi (an lafzını kullanarak
rivayeti) sözkonusudur.
3186- ... Bize Süfyan,
Adem b. Süleyman’dan şöyle dediğini tahdis etti: Ben Said b. Cubeyr'i, İbn
Abbas (r.a)’dan şöyle dedi diye tahdis ederken dinledim: "İçinizdekini
açıklasanız da, gizleseniz de Allah onunla sizi hesaba çeker." (el-Bakara,
284) ayeti nazil olunca, onlara benzeri hiçbir şeyin ağır gelmediği kadar ağır
geldi. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara:
"İşittik ve itaat ettik deyiniz" buyurdu. Allah da imanı kalplerine
bıraktı. Onlar da: İşittik ve itaat ettik dediler. Aziz ve celil olan Allah da
bu sefer: "Allah hiçbir kimseye gücünün yeteceğinden başkasını yüklemez.
(Herkesin) kazandığı (iyilik) kendisine, yaptığı (kötülük) de onun
aleyhinedir" ayet-i kerimesini "Rabbimiz unuttuk yahut yanıldıysak
bizi sorguya çekme" (el-Bakara, 286) buyruğuna kadar olan kısmı indirdi.
(Onlar dua ettikçe yüce Allah) evet yaptım diye buyurur. Bakara suresinin
sonuna kadar (bu böyledir).
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Müslim,
116; Tirmizi, 2992. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim yanılmıştır.
Hadis Müslim'de buradakinden daha uzun olarak yer almıştır.
3187- * ... Bize Süfyan
b. Huseyn, ez-Zühri’den tahdis etti. O Salim’den rivayet . ettiğine göre
babası: "İçinizdekini açıklasanız da, gizleseniz de Allah sizi onunla
hesaba çeker. Kimi dilerse bağışlar, kimi dilerse azaplandırır." (el -
Bakara, 285) buyruğunu okuyunca gözlerinden yaş aktı. Onun bu hali İbn Abbas'a
ulaşınca şöyle dedi: Allah Abdurrahman'ın babasına rahmetini ihsan buyursun.
Andolsun o Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın ashabının bu ayet nazil
olunca yaptığının aynısını yaptı. Sonra bu ayetten sonra gelen:
"(Herkesin) kazandığı (iyilik) kendisine, yaptığı (kötülük) da onun
aleyhinedir." (el-Bakara, 286) ayeti onu nesh etti.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, l, 661'de belirtildiği gibi bunu İbn Ebi Şeybe,
Musannefinde, İbn Cerir, en-Nasih ve'l-Mensuh'da, İbnu'n-Nessah tahriç
etmiştir. Senedin ravileri sikadırlar. Ancak İbn Huseyn özelolarak Zühri'den
rivayetinde zayıftır.
3188- ... Bize Ebu Akil,
Yahya b. Ebi Kesir’den tahdis etti. O Enes (r.a)’den şöyle dediğini nakletti:
Şu: "O peygamber kendisine Rabbinden indirilene iman etti."
(el-Bakara, 285) ayeti nazil olunca Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Onun iman etmesi elbette onun bir hakkıdır" buyurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
ed-Durru'l-Mensur, l, 665'te belirtildiği üzere hadisi Şuabu'l-İman'da Beyhaki
tahriç etmiş ve akabinde Zehebi'nin: (Hadis) munkatıdır dediğini zikretmiş,
ınkıtam da Yahya ile Enes'in arasında olduğunu açıkça ifade etmiş
bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
1243- AI-i imran
Suresi VE Kur'an (Yedi Harf Üzere) inmiştir