HAKİM el-Müstedrek |
BUYU’ |
900- Bir adam Allah Yolunda Öldürülse Sonra Tekrar
Üzerinde Borç Bulunduğu Halde Yaşasa Borcu Ödenmedikçe Cennete Girmeyecektir |
2259- Bize Ali b. Hamşaz
tahdis etti ... Bize el-Ala b. Abdurrahman tahdis etti:
Bana Ebu Bekr b. Ebi
Nasr da haber verdi. .. Bize el-Ala b. Abdurrahman, Muhammed b. Cahş'ın
azatlısı Ebu Kesir'den tahdis etti. O Muhammed b. Cahş'tan şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) cenazelerin konulduğu yerde
oturuyordu. Başını semaya doğru kaldırdı sonra aşağıya baktı, elini alnına
koyarak: "Subhanallah subhanallah Allah ne kadar da ağır şeyler
indirdi" dedi. (Muhammed) dedi ki: Biz anladık ve sesimizi çıkarmayıp
sustuk. Ertesi gün olunca ben Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'a: Ey
Allah'ın Rasulü o inen ağır şeyler neydi? dedim. O şöyle buyurdu: "Borç
hakkında idi. Muhammed'in canı elinde olana yemin ederim ki, bir adam Allah
yolunda öldürülse sonra üzerinde borç bulunduğu halde yaşayacak olsa, borcu
ödenmedikçe cennete girmeyecektir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, IV, 127'de İmam Ahmed, Müsned tarafından tahriç edildiği
belirtilmekte Ebu Kesir'in mestur (ravi olarak durumunun bilinmediği) olduğunu
söylemektedir. Daha önce de bu hadisin Nesal'nin Sünen'inde bulunduğuna dikkat
çekmiştik. Hadis böyledir ancak onun rivayetlerinden birisini zikretmeyi terk
etmesi gerekir. Bk. Nesai, VII, 314
2260- *Bize adaletli
Ebu'l-Fadl el-Hasen b. Yakub tahdis etti. .. Bize İsmail b. Ebi Halid bildirdi.
Bize Fakih Ebu Bekr b.
İshak da haber verdi. .. Bize İshak el-Fezari, İsmail b. Ebi Halid'den tahdis
etti.
Bize Ebu Abdullah b.
Yakub da haber verdi. .. bize Yahya b. Said, İsmail b. Ebi Halid'den tahdis
etti. Bana Amir eş-Şabi, Semura b. Cundub'tan şöyle dediğini tahdis etti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir gün namazı kıl(dır)dI. Bize
dönünce: "Burada filan oğullarından kimse var mı?" buyurdu. Cemaat
sustu. Onlardan bir şey sorup istedi mi susarlardI. Sonra: "Burada filan
oğullarından kimse var mı?" diye tekrar sordu. Bir adam: İşte bu filan
kimsedir deyince, Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Sizin arkadaşınız cennetin
kapısında üzerindeki bir borçtan dolayı alıkonuldu (cennete alınmadı)" buyurdu.
Bir adam: Borcunu ben üzerime alıyorum deyip, borcunu ödedi.
Hadisi Firas da
eş-Şabi'den böylece rivayet etmiş bulunmaktadır:
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevilid, IV, 129'da: Taberani, Evsilt'ta tahriç etmiştir deyip:
Senedinde Eslem b. Sehl el-Vasıti yardır. Zehebi dedi ki: Darakutni onun leyyin
(bir raYi) olduğunu söylemiştir. Bu ise rayinin zayıf olduğunu belirtmekte
kolay (pek ağır olmayan) bir ibaredir. Ravilerinin geri kalan kısmı ise
sikadırlar demektedir.
Derim ki: Hakim'in
eserinde ona mutabaatta bulunulmuştur. Geri kalan rayilerine ye onlarla ilgili
illet açıklamalarına da bakınız.
2261- *Onu bize
Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti ... Bize Ebu Avane, Firas'tan tahdis
etti.
Bize Ali b. Hamşaz da
tahdis etti ... Yezid ed-Dalani'den, o Firas'tan. Bize Ebu Bekr b. İshak da
haber verdi ... Bize Şube, Firas'tan tahdis etti. O eş-Şabi'den, o Semura b.
Cundub'tan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bir gün namaz kıl(dır)dı. "Burada filan oğullarından kimse var mı?"
buyurdu. Üç defa seslendiği halde kimse ona cevap vermedi. Sonra şöyle buyurdu:
"Aranızda ölmüş
olan o adam üzerindeki bir borçtan dolayı cennette girmekten alıkonuldu. Arzu
ederseniz fidye vererek (borcunu ödeyerek) onu kurtarınız, dilerseniz de onu
Allah'ın azabına teslim ediniz."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olmakla hadiste Said b. Mesruk'tan gelen bir
ihtilaftan dolayı tahriç etmemişlerdir.
2262- *Bunu bize Ebu
Bekr b. İshak haber verdi ... Bize Ebu'l-Ahvas, Said b. Mesruk'tan tahdis etti.
O eş-Şa'bi'den, o Sem'an b. Muşennec'den.
Bana Ebu Bekr b.
Abdullah el-Verrak da haber verdi. .. eş-Şabi'den, o Sem'an b. Muşennec'den, o
Semura b. Cundub'tan, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den hadisi buna
yakın olarak zikretti. Bir kimsenin mazeret olarak (2260 numaralı) İsmail b.
Ebi Halid'in ve (2261 numaralı) Firas b. Yahya'nın rivayetlerini sağlam
imamların kendilerinden nakletmiş olduğu bu gibi rivayetleri ileri sürerek
illetli gösterebilir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
2263- *Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize er-Rabi b. Süleyman tahdis etti, bize
Abdullah b. Vehb tahdis edip dedi ki: Hayve b. Şureyh'i, Bekr b. Amr
el-Meafiri'den tahdis ederken dinledim. O Şuayb b. Zur'a’dan, o Ukbe b. Amir
el-Cuheni'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'ı ashabına: "Kendi kendinizi helake sürüklemeyiniz"
buyururken dinledim. Ey Allah'ın Rasulü kendi kendimizi helake sürüklemenin
mahiyeti nedir? diye sorulunca: "Borç ile" buyurdu.
Bu sahih bir senet
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, 17322, 17412; Taberan!, el-Kebir, XVII, 906; Ebu Ya'la, Müsned,
695; Mecmau'z-Zevaid,
IV, 127'de olduğu gibi ravileri sikadırlar. Bu söylenen sözler İmam Ahmed'in
Müsned'deki senedi ile ilgilidir. Kaynaklarda kullanılan lafız "helake
sürüklemeyiniz" anlamı verilen kelimenin aslının "ha" harfi
"hı" ile "la tuhifu: korkutmayınız" şeklindedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: