HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
375- Namazda iki Siyahı Yani Yılan ve Akrebi Öldürebilir |
978- Bize Ebu Bekr Ahmed
b. İshak ile Ali b. Hamşaz haber verip dediler ki: Bize Bişr b. Musa tahdis
etti, bize el-Humeydi tahdis etti, bize Süfyan, Ma'mer'den tahdis etti.
Bize Ahmed b. Cafer
el-Katii de haber verdi, bize Abdullah b. Ahmed b.
Hanbel tahdis etti, bana
babam tahdis etti. Bize Abdula'la b. Abdila'la tahdis etti, bize Ma'mer, Yahya
b. Ebi Kesir'den tahdis etti. O Damdan b. Cevs'den tahdis etti, o Ebu
Hureyre'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
namazda iki siyahın yılan ve akrebin öldürülmesini emir buyurdu.
Bu sahih bir hadis
olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahdis etmemişlerdir. Damdan b. Cevs ise
Yemame ahalisinden sika ravilerden birisidir. Ashab-ı Kiram'dan bir topluluktan
hadis dinlediği gibi, Yahya b. Ebi Kesir ondan rivayette bulunmuş, Ahmed b.
Hanbel de sika olduğunu belirtmiştir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
390; İbn Mace, 245; Nesai, III, 10; Ebu Davud, 921; Taberani, Evsat, 2538;
Darimi, l, 354; İbn Hibban, Sahih, 2351; Abdurrezzak, Musannef, 1754; İbn
Huzeyme, Sahih, 869; İmam Ahmed, Müsned, II, 255 sahih bir hadistir.
979- ... Bize el-Fadl b.
Musa tahdis etti, bize Abdullah b. Said b. Ebi Hind, Sevr b. Zeyd'den tahdis
etti. O İkrime'den, o İbn Abbas'tan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazda iken (göz ucuyla) sağa ve sola bakar ama
boynunu arka tarafına doğru çevirmezdi.
Bu Buhari'nin şartına
göre sahih bir hadis olmakla birlikte Müslim ile bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi,
587; Nesai, III, 9; Hakim, Müstedrek, l, 236 (898 numaralı hadis) ona da
bakınız.
980- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti. .. Bize Yahya, Süfyan'dan tahdis etti.
Bana Ali b. Hamşaz da
tahdis etti ... Bize el-Eşcai, Süfyan'dan tahdis etti. O Mansur'dan, o Rib'i b.
Hiraş'dan, o Tarık b. Abdullah el-Muharibi'den şöyle dediğini nakletti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Namazda olduğun
takdirde önüne de, sağ tarafına da tükürme!Ama eğer boş ise sol tarafına doğru
ya da ayaklarının altına tükür." Ayağını da ayağı ile onu (tükürüğünü)
çizercesine hareket ettirdi.
Bu Ebu'l-Abbas'ın
rivayet ettiği lafızdır. Bu benim daha önce tabiinden olan kimsenin münferid
olarak sahabiden hadis rivayet etmesi ile ilgili olarak koymuş olduğum esasa
göre sahih bir hadistir. Bununla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç
etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 478; Tirmizi, 571; Nesai, II, 52; İbn Mace, ı021. Tirmizi hasen,
sahihtir demektedir.
981 - Bize Ebu Bekr b.
İshak tahdis etti. .. Bize el-Cureyri tahdis etti.
Bize Ahmed b. Cafer
el-Katii de haber verdi. .. Bize el-Cureyri, Ebu'l-Ala b. eş-Şihhir'den tahdis
etti. O babasından rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) ile birlikte namaz kıldı. Balgam çıkardı ve onu sol ayakkabısı ile
ovalayıp sildi.
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Ancak her
ikisi de ittifakla Ebu'l-Ala'dan rivayet nakletmişlerdir. Onun adı ise Yezid b.
Abdullah b. eş-Şihhir'dir. Müslim'de sahabi olan Abdullah b. eş-Şihhir'den
hadis tahriç etmiştir. Hadis Buhari ve Müslim'in şartına göre sahihtir.
Diğer Tahric: Müslim,
544; Ebu Davud, 482; Nesai, II, 52. Hadis ile ilgili değerlendirmesinde Hakim
yanılmıştır. Çünkü hadis Müslim'de vardır ama Hakim'in ifadesinin zahirinden
anlaşıldığına göre o Abdullah b. eş-Şihhir'den hadis tahriç etmiş olmakla
birlikte bizzat bu hadisi tahriç etmemiştir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
376- Kıble
Tarafına da, Sağ Tarafına da Tükürmek Caiz Değildir