HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
358- Namazlar Arasında Münafıklara En Ağır Gelenleri
Yatsı ve Sabah Namazlarıdır 359- Ön Safta Namaz Kılmaya Gayret Ediniz Çünkü O
Meleklerin Safı Gibidir |
939- Bize adaletli Ebu'l-Fadl
el-Hasen b. Yakub tahdis etti, bize Yahya b. Ebi Talib tahdis etti, bize
Abdulvehhab b. Ata tahdis etti.
Bize Ebu Abdullah
Muhammed b. Abdullah es-Saffar ile Kadı Ebu'lAbbas Abdullah b. el-Huseyn tahdis
edip dediler ki: Bize el-Haris b. Ebi Usame tahdis etti. Bize Said b. Amir
tahdis edip dedi ki: Bize Şube tahdis etti.
Bize Fakih Ebu Bekr
Ahmed b. İshak da tahdis etti, bize Ali b. el-Huseyn b. Beyan bildirdi, bize
Abdullah b. Reca tahdis etti, bize Şube tahdis etti.
Bize İbrahim b. İsmail
el-Kari de haber verdi, bize Osman b. Said ed-Darimi tahdis etti. Bize Muhammed
b. Kesir tahdis etti, bize Şube, Ebu İshak'tan tahdis etti. O Abdullah b. Ebi
Basir'den, o Ubey b. Ka'b'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sabah namazını kıl(dır)dı ve: -Namaza gelmemiş münafıklardan
bir grup kimse için: "Filan kişi burada mı?" diyesordu. Sonra şöyle
buyurdu: "Şüphesiz ki bu iki namaz münafıklara en ağır gelen
namazlardandır. Eğer bu iki namazda neler olduğunu bilselerdi emekleyerek dahi
olsa bu namazlara gelirlerdi." O bununla yatsı ve sabah namazlarını
kastediyordu. Sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Öndeki safta namaz kılmaya bakınız çünkü o meleklerin safı gibidir. Eğer
o safta neler olduğunu bilseydiniz daha erken o safa geçmek için birbirinizle
yarışırdınız." Yine şöyle buyurdu: "Senin bir adamla birlikte namaz
kılman tek başına namaz kılmandan daha iyidir. İki kişi ile birlikte namaz
kılman bir adam ile birlikte namaz kılmandan daha iyidir. Ne kadar çok kişiyle
kılarsan Aziz ve Celil Allah onu daha çok sever."
Şube'nin ashabı
(arkadaşları, öğrencileri) arasından birinci tabakayı teşkil eden Yezid b.
Zurey, Yahya b. Said, Abdurrahman b. Mehdi, Muhammed b. Cafer ve onlara denk
olanlar bu hadisi böylece rivayet ettiği gibi Süfyan b. Said de Ebu İshak'tan
böylece rivayet etmiş bulunmaktadır.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 544; İbn Huzeyme, 1477; İbn Hibban, Sahih, 2056; Taberani, Evsat, 554;
Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, III, 67; İmam Ahmed, Müsned, V, 140; Darimi, Sünen,
l, 291; Abdurrezzak, Musannef, 2004. Senedinde bazı ihtilaflar meydana
gelmiştir ki İbn Hibban, 2057'deki senedinde görüldüğü gibi bunu Şube
düzeltmiştir. İleride gelecektir. Hakim de ileri gelen alimlerden bunun
senedini tashih edenleri sözkonusu edecektir.
940- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Esid b. Asım tahdis etti, bize el-Huseyn b.
Hafs, Süfyan'dan tahdis etti.
Bize Ebu Bekr b. İshak
da haber verdi, bize Muhammed b. Galib bildirdi, bize Ebu Huzeyfe tahdis etti,
bize Süfyan tahdis etti.
Bize Fakih Ahmed b. Sehl
de Buhara'da tahdis etti, bize İbrahim b. Ali et-Tirmizi tahdis etti, bize
Abdussamed b. Hassan tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti.
941- Bize adaletli Ali b.
Hamşaz da tahdis etti, bize Yezid b. el-Heysem tahdis etti, bize İbrahim b.
Ebi'l- Leys tahdis etti, bize el-Eşcai, Süfyan'dan tahdis etti.
Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub da tahdis etti, bize Esid b. Asım tahdis etti, bize Ebu
Süfyan Salih b. Mehran tahdis etti, bize en-Numan b. Abdusselam, Süfyan'dan
tahdis etti.
Bize Ebu Zekeriya
el-Anberi haber verdi, bize İbrahim b. Ebi Talib tahdis etti, bize İshak b.
İbrahim tahdis etti, bize Veki", Süfyan'dan bildirdi.
Bize Hafız Ebu Bekr b.
Ebi Darim de Kufe'de haber verdi, bize Ahmed b. Ali b. Bişr tahdis etti, bize
Luveyn tahdis etti, bize Abdurrezzak, Süfyan'dan tahdis etti. O Ebu İshak'tan,
o Abdullah b. Ebi Basir'den, o Ubey b. Ka'b'dan şöyle dediğini nakletti:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını kıl(dır)dı. Namazını
bitirdikten sonra: "Filan kişi burada mı?"diye sordu ve hepsi de
hadisi Şube'nin hadisine yakın olarak zikrettiler.
Bu hadisi Zuheyr b.
Muaviye, Rukbe b. Maskala, Mutarrif, İbrahim b. Tahman ve başkaları da Ebu İshak'tan
böylece rivayet ettikleri gibi bunu Abdullah b. el-Mubarek de Şube'den, o Ebu
İshak'tan, o Ebu Basir'den, o Ubey b. Ka'b'dan rivayet etmiş bulunmaktadır.
942- Bunu bize el-Hasen
b. Halim haber verdi, bize Ebu'l-Muveccih bildirdi, bize Abdan bildirdi, bize
Abdullah bildirdi deyip, hadisi zikretti.
İsrail b. Yunus, Ebu
Hamza es-Subkeri, Abdurrahman b. Abdullah elMesudi ve Cerir b. Kilabe de böyle
demiştir. Hepsi de: Ebu İshak'tan, o Ebu Basir'den, o Ubey'den diye rivayet
etmişlerdir.
Ebu Bekr b. Ayyaş,
Halid b. Meymun, Zeyd b. Ebi Uneyse, Zekeriya b. Ebi Zaide ile Yunus b. Ebi
İshak da Ebu İshak'tan, o Abdullah'tan diye rivayet etmişlerdir.
943- es-Sevri'nin
hadisine gelince ... O Ebu Basir'den, o Ubey b.
Ka'b'dan -Süfyan
es-Sevri'den de denilmiştir-, o Ebu İshak'tan, o el-Ayzar b. Hureys'den, o Ebu
Basir'den, o Ubey b. Ka'b'dan
944- es-Sevri'nin
hadisini bize Hafız Ebu Ali el-Huseyn b. Ali tahdis etti, bize Cafer b. Musa
en-NeysaburiBağdat'ta bildirdi, bize Ali b. Bekkar el-Mıssisi tahdis etti, bize
Ebu İshak el-Fezari, Süfyan'dan tahdis etti. O Ebu İshak'tan, o el-Ayzar b.
Hureys'den, o Ebu Basir'den şöyle dediğini nakletti:
Ubey b. Ka'b dedi ki:
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir gün bize sabah namazını kıldırdı
ve: "Filan kişi burada mı?"diye sordu ve hadisin geri kalan kısmını
zikretti.
945- Hadisin Ebu'l-Ahvas
yoluyla gelen rivayetini bize Abdullah b. Muhammed es-Saydalani haber verdi,
bize İsmail b. Kuteybe tahdis etti, bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe tahdis etti,
bize Ebu'l-Ahvas Ebu İshak'tan tahdis etti. O el-Ayzar b. Hureys'ten, o Ebu
Basir'den şöyle dediğini nakletti: Ubey b. Ka'b dedi ki: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bize sabah namazını kıldırdI. .. Sonra hadisin geri kalanını
zikretti.
Burada hadisin rivayetinde
Ebu İshak'a dört cihetten muhalefet etmişlerdir. Rivayette Ebu Basir ile oğlu
Abdullah'tan ifadesi de vardır ki hepsi sahihtir. Buna delil ise Halid b.
el-Haris'in (şu) rivayetidir: Bize Şube, Ebu İshak'tan tahdis etti. Ayrıca Muaz
b. Muaz el-Anberi ile Yahya b. Said de Şube'den (diye rivayet etmişlerdir).
946- Halid b. el-Haris
yoluyla gelen hadisi bize Ebu Abdullah Muhammed b. [...] tahdis etti. Bize
Yahya b. Muhammed b. Yahya b. Muhammed b. Yahya tahdis etti, bize Abdullah b. Abdulvehhab
el-Hacebi tahdis etti, bize Halid b. el-Haris tahdis etti, bize Şube, Ebu
İshak'tan tahdis ettiğine göre o kendisine Abdullah b. Ebi Basir'den haber
verdi. O babasından (diye) nakletti, Şube dedi ki: Ebu İshak şöyle dedi: Ben bu
hadisi ondan ve babasından dinledim. Dedi ki: Ben Ubey b. Ka'b'ı şöyle derken
dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize namaz kıldırdı. .. ve
hadisin geri kalan kısmını zikretti.
947- Hadisin Muaz b.
Muaz yoluyla gelen rivayetine gelince, bana Ebu Bekr b. Abdullah b. Kureyş
haber verdi. Bize el-Hasen b. Süfyan bildirdi, bize Ubeydullah b. Muaz tahdis
etti, bana babam tahdis etti, bize Şube, Ebu İshak'tan tahdis etti. O Abdullah
b. Ebi Basir'den (nakletti). Şube dedi ki: Ebu İshak dedi ki: Ben bu hadisi kendisinden
ve babasından, o Ubey b. Ka'b'dan şöyle dedi diye dinledim: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını kıl(dır)dı ve hadisin geri kalan
kısmını zikretti.
948- Hadisin Yahya b.
Said yoluyla gelen rivayetini de bana Ebu Abdullah Muhammed b. Ahmed Musa
el-Hazin haber verdi, bize İbrahim b. Yusuf el-Hisincani tahdis etti, bize
Muhammed b. Hallad tahdis etti, bize Yahya b. Said tahdis etti, bize Şube
tahdis etti, bize Ebu İshak, Abdullah b. Ebi Basir'den şöyle dedi diye tahdis
etti. Şube dedi ki: Ebu İshak dedi ki: Ben bunu kendisinden ve babasından Ubey
şöyle dedi diye dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah
namazını kıl(dır)dı ve hadisin geri kalan kısmını zikretti.
Hadis imamları olan
Yahya b. Main, Ali b. el-Medini, Muhammed b. Yahya ez-Zühri ve başkaları bu
hadisin sahih olduğu hükmünü vermişlerdir.
949- Ben Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub'u şöyle derken dinledim:
Ben el-Abbas b. Muhammed
ed-Duri'yi şöyle derken dinledim, ben Yahya b. Main b. Main'i şöyle derken
dinledim: Ebu İshak'ın, Ebu Basir'den, onun Ubey b. Ka'b'dan diye rivayet
ettiği hadisini bu şekilde Zuheyr b. Muaviye söylemektedir. Şube ise Ebu
İshak'tan, o Abdullah b. Ebi Basir'den ve babasından, o Ubey b. Ka'b'dan diye
rivayet etmektedir. Doğru rivayet Şube'nin rivayetidir ve o Zuheyr'den daha
sağlam bir ravidir.
950- Bize el-Hasen b.
Muhammed el-Mihricani bildirdi, bize Ebu'l-Hase ..
Muhammed b. Ahmed b.
el-Bera. tahdis etti, bize Ali b. el-Medini, Ubey b. Ka'b'ın hadisi hakkında
şunu tahdis etti: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) sabah namazını kıl(dır ıp:
"Filan kişi burada mı" buyurdu. Bunu Ebu İshak bu hadisten başkasını
dinlemediği bir şeyhten (hadis rivayet eden ilim adamından) rivayet etmiştir ki
bu kişi de Abdullah b. Ebi Basir, Şube de Ebu İshak'tan onun bu hadisi hem
babasından, hem de kendisinden dinlemiş olduğunu söylemiştir. Ebu'l-Ahva da:
Ebu İshak'tan, o el-Ayzar b. Hureys'ten diye rivayet etmiştir. Ben hadisin
ancak sahih olduğu görüşündeyim.
Fakih Ebu Bekr b.
İshak'ı da şöyle derken dinledim: İbrahim b. İshak el-Harbi'yi şöyle derken
dinledim: Ali b. el-Medini'yi şöyle derken dinledim:
Ebu İshak da Abdullah b.
Ebi Basir'den ve onun babası Ebu Basir'den dinlemiştir.
951- Bize Ebu Bekr b.
İshak tahdis edip dedi ki: Abdullah b. Muhammed el-Medini'yi şöyle derken
dinledim: Muhammed b. Yahya'yı şöyle derket: dinledim: Yahya b. Said ile Halid
b. el-Haris'in, Şube'den rivayeti ile Ebu'lAhvas'ın, Ebu İshak'tan, onun
el-Ayzar b. Hureys'ten diye rivayeti hepsi de mahfuz rivayetlerdir.
Böylelikle hadis
imamlarının sözleri ile bu hadisin sahih olduğu açıkça ortaya çıkmış
bulunmaktadır ama Buhari ile Müslim bu (rivayet senedindeki) ihtilaftan ötürü
bu hadisi tahriç etmemişlerdir.
952- ... Bize Abdulaziz
b. Muhammed b. Musa b. İbrahim tahdis edip dedi ki: Ben Seleme b. el-Ekva'ı
şöyle derken dinledim: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sorarak:
Bazen avda oluyorum da
üzerimde sadece bir tek gömlek yahut bir tek cübbe bulunuyor. Ben onu bağlıyorum
ya da ilikliyorum dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Evet, bir
diken ile dahi olsa (böyle yap)" buyurdu.
Bu (ravileri) Medineli
sahih bir hadistir. Çünkü burada sözü edilen Musa, İbn İbrahim b. Abdullah
el-Mahzumi'dir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 932; İbn Huzeyme, 777; Nesaf, II, 70; İbn Hibban, Sahih, 2294; İmam
Ahmed, Müsned, IV, 49. Hadisin rivayetinde Abdulaziz'e muhalefet edilmiştir.
Abdulaziz bir seferinde buradaki gibi söylerken bir diğerinde: Musa b.
Muhammed'den, o babasından, o Seleme'den diye rivayet etmiş olmaktadır. Hafız
(İbn Hacer) et-Talik adlı eserinde: Eğer bu hadisi ed-Deraverdi hıfz etmiş ise
bu hadisin rivayetinde onun iki şeyhi vardır demektir (II, 201) derken
Fethu'l-Bari'de ise (I, 466) buradaki ni tercih etmiş bulunmaktadır. Nevevi de
hadisin hasen olduğunu belirtmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: