HAKİM

el-Müstedrek

İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ

 

351- Sizden Biriniz Yerinde Namaz Kıldıktan Sonra imam ile Birlikte Namaza Yetişecek Olursa O Namazı Kılsın Çünkü O Namaz Onun için Bir Nafile Olur

 

925- Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Bahr b. Nasr b. Sa'dık el-Havlani tahdis edip dedi ki: Abdullah b. Vehb'e kıraat ile: Bana Malik b. Enes haber verdi.

Bize Abdurrahman b. Hemdan el-Hemdani Hemdan'da haber verdi. Bize İshak b. el-Cezzar tahdis etti, bize İshak b. Süleyman tahdis edip dedi ki:

Malik b. Enes'i, Zeyd b. Eslem'den tahdis ederken dinledim. O Deyl oğullarından bir adam olan Busr b. Mihcen'den, o babasından rivayet ettiğine göre babası Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte oturuyorken namaz için ezan okundu. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kalkıp namaz kıldı sonra geri döndü. Mihcen hala oturduğu yerde olduğu gibi duruyordu. Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisine: "Cemaat ile birlikte namaz kılmaktan seni alıkoyan nedir? Sen Müslüman bir adam değil misin?" dedi. Mihcen: Elbette müslümanım ey Allah'ın Rasulü. Ama Ey Allah'ın Rasulü! Ben ailem ile birlikte namaz kılmıştım dedi. Allah Rasulü: "Geldiğin takdirde cemaat ile birlikte önceden namaz kılmış olsan dahi namaz kıl."

 

Diğer Tahric: Nesai, II, 112; İmam Ahmed, Müsned, IV, 34; Taberani, el-Kebir, XX, 697; Beyhaki, es-Sünenu'l- Kübra, II, 300; İbn Hibban, Sahih, 2405; İmam Malik, Muvatta, IV, 34; Beğavi, Şerhu's-Sünne, 856 hasen olduğunu belirterek; Aynı şekilde Abdurrezzak, Musannef, 3932, 3933

 

 

 

926- Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize er-Rabi' b. Süleyman bildirdi, bize Şafii bildirdi, bize Abdulaziz b. Muhammed, Zeyd b. Eslem'den bildirdi ve bu hadisi buna yakın olarak zikretti.

 

Bu sahih bir hadistir. Malik b. Enes ise Medinelilerin rivayet ettikleri hadiste hakem konumundadır. O da Muvatta'da bu hadisi delil göstermiştir. Bu ise daha önce sözkonusu ettiğim sahabinin eğer iki ravisi yoksa Buhari ve Müslim'in o hadisi tahriç etmediklerini söylediğim türdendir.

 

 

 

927- Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakılb tahdis etti, bize Esid b. Asım tahdis etti, bize el-Huseyn b. Hafs, Süfyan'dan tahdis etti.

Bize Fakih Ahmed b. Süleyman Bağdat'ta haber verdi. Bize Kadı Ahmed b. Muhammed b. İsa tahdis etti. Bize Ebu Huzeyfe tahdis etti, bize Süfyan tahdis etti.

Bize Ali b. Hamşaz da tahdis etti, bize Yezid b. el-Heysem tahdis etti, bize İbrahim b. Ebi'l- Leys tahdis etti, bize el-Eşcai, Süfyan'dan tahdis etti. O Ya'la b. Ata'dan, o Cabir b. Yezid b. el-Esved'den, o babasından şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Mina'da namaz kıldım. Selam verdiği vakit insanların geri taraflarında iki adam gördü. Onları çağırarak:

"Sair insanlarla birlikte namaz kılmanızı engelleyen nedir?" buyurdu. Her ikisi de: Ey Allah'ın Rasulü biz kaldığımız yerde namaz kıldık dediler. Allah Rasulü şöyle buyurdu: "Hayır, yapmayınız. Sizden herhangi bir kimse eşyalarının bulunduğu yerde namaz kılacak olup da sonra da imam ile birlikte o namaza yetişecek olursa onu imam ile birlikte kılsın çünkü o namaz onun için bir nafile olur."

 

Bu Şube'nin, Hişam b. Hassan'ın, Gaylan b. Cami'in, Ebu Halid ed-Dalani'nin, Ebu Avane'nin, Abdulmelik b. Umeyr'in, Mübarek b. Fedale'nin, Şerik b. Abdullah'ın ve başkalarının Ya'la b. Ata'dan diye rivayet ettikleri bir hadis-i şeriftir. Müslim de Ya'la b. Ata'nın rivayetini delil göstermiştir.

 

Diğer Tahric: Abdurrezzak, Musannef, 3934; İmam Ahmed. Müsned. IV. ı60; Taberani, Evsat, ı247; Ebu Davud, Sünen, 575, 576; Tirmizi, 219; Nesdi, II, 112; İbn Hibban, Sahih, 1564; Darakutni, Sünen, 1,413; Taberani, el-Kebir, XXII, 610 vd.; İbn Huzeyme, Sahih, 1279_ Tirmizi: Hasen, sahih bir hadistir demiştir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

352- Ezanı Duyup da Ona Cevap Vermeyen Kimsenin Namazı Yoktur