HAKİM

el-Müstedrek

İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ

 

321- Kur'an Tilaveti Secdesinde Uzunca Dua Etmek ve Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'nin Hiçbir Şey ilave Etmeksizin Ya Hayy Ya Kayyum Lafızlarını Tekrarlaması

 

840- *Hafız Hakim Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah 394 yılı Zülkade ayında İmyala yoluyla bize tahdis etti. Bize Ebu'l-Abbas Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Muhammed b. Sinan el-Kazzaz tahdis etti. Bize Ebu Ali, Abdullah b. Abdulmecid el-Hanefi tahdis etti, bize Ubeydullah b. Abdurrahman b. Mevhib tahdis etti. Bana İsmail b. Avn b. Ubeydullah b. Ebi Rafi, Abdullah b. Muhammed b. Ömer b. Ali'den haber verdi. O babasından, o dedesinden, o Ali b. Ebi Talib'den şöyle dediğini nakletti: Bedir günü bir süre savaştıktan sonra Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ne yaptı? diye görmek üzere hızlıca geldim. Yanına vardığımda onun secdede olduğunu, üzerlerine bir şeyeklemeksizin "Ya hayy, ya kayyum" dediğini gördüm. Tekrar savaşa geri döndüm sonra yine geldiğimde o yine secde halinde idi ve aynı şeyleri söylüyordu. Daha sonra yine çarpışmaya geri gittim sonra döndüm. O yine secde halindeydi, aynı sözleri söylüyordu. Allah ona zafer nasip edinceye kadar bu sözleri söylemeye devam etti

 

Bu isnadı sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Senedinde cerh edildiği bildirilmiş bir kimse bulunmamaktadır.

 

Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, X, 147'de hadisi zikretmekte ve el-Bahru'z-Zehhar'da olduğu gibi Bezzar, 662; Ebu Ya'la, Müsned, 530 tarafından rivayet edildiğini belirterek senedi hasendir demiştir. Zehebi'nin, el-Kazzaz'ın yalancı olduğunu Ebu Davud söylemiştir. İbn Vehb hakkında ise uzman alimlerin farklı görüşleri vardır. İsmail bir parça meçhul bir ravidir şeklindeki sözlerine de cevap şudur: el-Kazzaz'a, Buhari ve Müslim'de mutabaatta bulunulmuştur. İbn Vehb'e gelince, asıl nüshada bulunan Ubeydullah b. Abdurrahman b. Mevhib'dir. el-Bezzar ve Ebu Ya'la'da da böyledir. Doğrusu da budur. Bu ravi ise pek güçlü değildir. Zehebi'nin maksadı da muhtemelen odur. Ancak müstehsihler bunu tahrif etmişlerdir. İsmail ise mutabaat halinde kabul edilebilir bir ravidir. Zehebi'nin onun hakkında söylediği ise uzak bir ihtimal değildir. Heysemi ise ancak İbn Hibban'a uyarak onun sika olduğunu söylemiştir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

322- "Sana Selam Edene, Ben de Selam Veririm. Sana Salat Getirene Ben de Salat Getiririm"