HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
312- Bir Rekate Yetişen Kimse
Namaza Yetişmiş Demektir |
814- ... Bize Said b. Meryem tahdis etti, bize Nafi b. Yezid tahdis
etti, bana Yahya b. Ebi Süleyman, Zeyd
Ebu Attab ile Said el-Makburi'den tahdis etti. Onlar Ebu Hureyre'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Bizler secdede iken siz gelecek olursanız derhal secdeye
kapanınız ve ondan başka bir şey yapmayınız. Bir rekate
yetişen kimse namaza yetişmiş demektir."
Bu senedi sahih bir
hadis olmakla birlikte Buhari ve Müslim bunu tahriç etmemişlerdir. Yahya b. Ebi
Süleyman ise Mısırlıların sikalarından birisidir.
Diğer Tahric: Bu Ebu Davud'un, 893'teki lafzıdır. Buhari
555; Müslim, 607'de hadisin son kısmını tahriç
etmiştir.
815- * ... Bize Said b. Ebi Meryem tahdis etti, bize Abdullah b. Ferruh
bildirdi, bize İbn Cureyc,
Ata'dan bildirdi. O Enes b. Malik'ten şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) insanlar arasında eksiksiz olmakla
birlikte namazı en çabuk kılan idi. (Enes devamla)
dedi ki: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ile birlikte namaz kıldım. Selam
verdiği anda derhal kalkardı. Sonra Ebu Bekr ile birlikte namaz kıldım, selam verdi mi ateşte
kızdırılmış taşın üzerinden kalkarcasına yerinden kalkardı.
Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, II, 146-147'de belirtildiği gibi Taberani, el-Kebir'de bu hadisi rivayet etmiştir. Heysemi şunları da söylemektedir: Senedinde Abdullah b. Ferrfıh vardır. el-Cüzecani:
Hadisleri münkerdir derken, İbn
Ebi Meryem: Yeryüzündekilerin en razı olunacak
kimsesidir demiş, İbn Hibban
da sika olduğunu belirterek: Muhalefet ettiği de olur demiştir. Diğerleri ise
sikadırlar. Ümmü Seleme'den
gelen rivayetise Hakim'in de belirttiği gibi Buhari, 812'de yer almaktadır.
Bu sahih bir hadistir.
Abdullah b. Ferrfıh dışında bütün ravileri
Buhari ve Müslim'in şartına uygundur ama her ikisi de
bunu tahriç etmemişlerdir. Tahriç
etmeyişleri ise senedindeki bir cerh dolayısıyla değildir. Bu uygulana gelen
bir sünnettir ama bunun bundan başka bir senedi olduğunu da bilmiyorum. Haris
kızı Hind'in, Ümmü Seleme'den rivayet ettiği: Rasulullah
(s.al döneminde kadınlar Rasulullah farz namazı kıldı
mı hemen kalkarlardı hadisini de Buhari tahriç etmiştir.
816- ... Bize Abdulhamid b. Süleyman, Ebu Kilabe'den tahdis etti.
Sehl b. Sa'd'dan (onun yaptığını
naklederek) dedi ki: Onun kavminin gençlerinden bazılarını öne geçirip
kendisine namaz kıldırdıklarını görüyordum. Kendisine: Sen Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın ashabındansın. Hem fazilet sahibi, hem erken Müslüman
olmuş birisi olduğun halde bu gençleri öne geçiriyorsun ve onlar sana namaz kıldınyorlar. Niçin sen öne geçip
kavmine kendin namaz kıldır mıyorsun? Şöyle dedi: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) buyurdu ki: "Şüphesiz imam teminat eden
kimsedir. Eğer namazını tam olarak kılarsa onun da lehine, onların da lehine
olur. Eğer eksik kılarsa onun aleyhine olur ama onların aleyhine olmaz."
Bu sebeple bunu yüklenmek istemiyorum.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadis olup, Buhari ve Müslim bunu bu
lafızla tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: İbn Mace,
981 buna yakın olarak. Ayrıca daha önce geçmiş bulunan Ukbe
b. Amir'in, I, 2l0'daki (797 numaralı) hadisine de bakınız.
817- *". Bize Ebu Hişam er-Rifai
tahdis etti, bize Ebu Halid el-Ahmer, el-Hasen b. Ubeydullah en-Nehai'den tahdis etti. O Talha b. Musarrif'den, o Abdurrahman b. Avsece'den, o el-Bera b. Azib'den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Safta sımsıkı
durunuz ve aranızdaki boşluklardan siyah koyunların oğlakları gidip
gelmesin." Ben: Siyah koyunların oğlakları da ne demektir? deyince, O:
Yemen topraklarında olan tüysüz, siyah koyun çeşididir" buyurdu.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bu lafızla bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, III, 101
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
313- Safın Doğru
Tutulması, Namazın Güzelliğinin Bir Parçasıdır