HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
310- Rasulullah (S.A.V.) Ön Saf için Üç Defa Mağfiret
Diler, ikincisine Bir Defa Mağfiret Dilerdi |
807- Bize Ebu'l-Huseyn
Ahmed b. Osman el-Ademi haber verdi, bize Ebu Kılabe tahdis etti, bize Sehl b.
Hammad tahdis etti. Hişam b. Ebi Abdullah, Yahya b. Ebi Kesir'den bildirdi. O
Muhammed b. İbrahim et-Teymi'den, o Halid b. Madan'dan, o el-İrbad b.
Sariye'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ön
saf(takiler)e üç defa, ikincisine bir defa mağfiret dilerdi.
Bu senedi sahih bir
hadistir. Buhari ve Müslim daha önce benim tabiinin müfred rivayetleri ile
ilgili olarak söz ettiğim şekilde sahabi olmayanların rivayetini delil
göstermekte ittifak etmişlerdir.
Diğer Tahric: İbn Mace,
996; Nesai, II, 92; Taberani, Evsat, 1163; İbn Hibban, Sahih, 2158; İbn
Huzeyme, Sahih, 1558; Darimi, Sünen, l, 290; İbn Ebi Şeybe, Musannef, I, 379;
İmam Ahmed, Müsned, IV, 126. Hadisi bazılarında farklılık bulunan çeşitli
yollardan tahriç etmişlerdir. Ancak bu hadisin subutunu tenkide maruz bırakmaz.
Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır. Hakim bunu I, 217'de tekrar edecektir.
808- *Bana Ebu'l-Hasan
Ubeydullah b. Muhammed el-Belhi et-Tacir haber verdi, bize Said b. el-Hakem b.
Ebi Meryem tahdis etti. Bana Abdullah b. Vehb haber verdi, bana İbn Cureyc, Ata
b. Ebi Rebah'tan haber verdiğine göre o Abdullah b. ez-Zubeyr'i minber üzerinde
iken insanlara şunları söylerken dinlemiştir: Biriniz mescide girip de
insanları rükuda olduğunu görürse o da mescide girdiğinde rükua varsın. Sonra
da safa katılıncaya kadar rüku'da olduğu halde yürüsün bu sünnettir. Ata dedi
ki: Ben onu aynı şeyi yaparken gördüm.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olup bunu tahriç etmemişlerdir.
Hadis merfu hükmündedir.
Senedi -eğer İbn Cureyc'in tedlisi ve burada sema yoluyla hadi- si aldığını
açıklamaması olmamış olsaydı- senedi sahih olurdu.
809- ... Bize Yusufb.
Yakub es-Sedusi tahdis etti, bize Süleyman et-Teymi, Ebu Miclez'den tahdis
etti. O Kays b. Abbad'dan şöyle dediğini nakletti:
Medine'de mescitte ön
safta durmuş namaz kılıyor iken arkamdan bir adam beni öyle bir yakalayıp çekti
ki bir kenara itti ve benim yerimde durdu. (Kays) dedi ki: Allah'a yemin ederim
nasıl namaz kıldığımı bilemedim. Namazını bitirince o kişinin Ubey b. Ka'b
olduğunu gördüm. Şöyle dedi: Delikanlı Allah sana kötü gün göstermesin. Bu Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'nin bize hemen arkasında namaza durmamız için
verdiği bir emirdir. Sonra kıbleye dönerek Kabe'nin Rabbine yemin olsun ki -üç
defa- akit ehli helak oldu dedi. Arkasından sözlerini şöyle sürdürdü: Allah'a
yemin ederim onlar için üzülmüyorum ama onların saptırdıkları kimselere
üzülüyorum. (Kays) dedi ki: Bu sözlerinle kimleri kastediyorsun dedim. O:
Emirleri dedi.
Bu Buhari'nin şartına
göre sahih bir hadistir. Çünkü o Yusufb. YakılbesSedılsi'nin rivayetini delil
göstermiştir ama Müslim ile bu hadisi tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Nesai,
II, 88. Senedi kavidir.
810- * ... Bize Süfyan
b. Abdullah b. Ebi Bekr, Said b. el-Müseyyeb'den tahdis etti. O Ebu Said
el-Hudri'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: ''İmam, Allahu ekber dediği takdirde siz de Allahu ekber
deyiniz, o semiallahu limen hamideh diyecek olursa siz Rabbena ve leke'lhamd
deyiniz."
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olup, bu lafızIa bunu tahriç etmemişlerdir.
Hadiste oldukça değerli bir sünnet vardır ki bu da imama uyan kimsenin imam
tekbir alıncaya kadar durması ve hemen onunla birlikte tekbir getirmemesidir.
Diğer Tahric:
Mecmau'z-Zevaid, II, 134'te hadisi uzunca zikrettikten sonra şunları
söylemektedir: İbn Mace hadisin bir kısmını rivayet etmiştir. el-Bezzar da bu
hadisi rivayet etmiştir. Senedinde Abdullah b. Muhammed b. Akıl bulunmaktadır
ki onun hakkında bazı sözler söylenmiştir. Ayrıca Ebu Ya'la da bu hadisi
muhtasar olarak, Ahmed de tamamıyla rivayet etmiş bulunmaktadır. Derim ki: İbn
Akil'e, İbn Ebi Ber ile mutabaatta bulunulmuştur.
811- Bize Fakih Ebu Bekr
Ahmed b. İshak haber verdi, bize Ebu'l-Müsenna bildirdi, bize Müsedded tahdis
etti.
Bize Muhammed b. Salih
b. Hani de tahdis etti. Bize Muhammed b. Şazan tahdis etti. Bize Muhammed b.
Abdullah b. Buzeyğ tahdis edip (Müsedded ile birlikte) dediler ki: Bize Yezid
b. Zurey tahdis etti, bize Said, Katade'den tahdis etti. Onun el-Hasen'den
rivayet ettiğine göre Semura b. Cundub ile İmran b. Husayn karşılıklı olarak
müzakerede bulundular. Semura b. Cundub, Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'dan iki susuş bellediğini tahdis etti. Birinci susuşu tekbir aldıktan
sonra, diğeri ise kıraatini bitirdiği vakit rüküu esnasındaki susuşudur.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadistir ama onlar bu lafızla bu hadisi tahriç
etmemişlerdir. Her ikisi de Umare b. el-Ka'ka"ın, Ebu Zur'a'dan, o Ebu
Hureyre'den şöyle dediğini nakletmektedir: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
tekbir aldığı vakit tekbir ile kıraat arasında (bir parça) susardı hadisini
ittifakla rivayet etmişlerdir. Semura'nın rivayet ettiği hadise gelince,
herhangi bir kimse el-Hasen'in, Semura'dan hadis dinlemediği gibi yanlış bir
kanaate kapılmasın. el-Hasen, Semura'dan hadis dinlemiştir.
Bu hadisin sahih bir
isnad ile bir şahidi vardır:
Diğer Tahric: İmam
Ahmed, Müsned, V, 7, ll, 15.20; Ebu Davud. 762. 763; İbn Mace, 844, 845; İbn
Hibban, Sahih. 1798; Taberani, el-Kebir, 6875; Tirmizi, 215 -hasen olduğunu
belirterek- senedinde farklılık vardır. el-Hasen'in, Semura'dan hadis
dinlediğini birden çok kişi söylemiştir. Ben de bu hadisin hasen olacağını ümit
ederim. Bundan sonraki şahidine de bakınız.
812- * ... Bize Yahya b.
Said, İbn Ebi Zibb'den tahdis etti. O Said b. Sem'an'dan şöyle dediğini
nakletti: Beni Zureyk mescidinde Ebu Hureyre yanımıza gelerek Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ın yaptığı üç şey vardı. İnsanlar bunları terk
etti. Kulaklarından yukarıya kadar ellerini kaldırırdı, kıraatten sonra da
biraz susar Allah'ın lütfundan niyazda bulunurdu.
Diğer Tahric: Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, II, 27. Bu ceyyid bir senet olup bir önceki hadise bakınız.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: