HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
308- Karanlıklardan Mescitlere Yürüyen Kimselere Kıyamet
Gününde Mükemmel Nuru Müjdele! |
799- ... Bize İbrahim b.
Muhammed el-Basri tahdis etti, bize Yahya b. Haris eş-Şirazi -ki sika birisi idi.
Abdullah b. Davud da ondan övgüyle söz ederdi- bildirip dedi ki: Bize Zuheyr b.
Muhammed et-Temimi ile Ebu Gassan el-Medeni Ebu Kilabe'den tahdis etti. O Sehl
b. Sa'd es-Saidi'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu: "Karanlıklarda mescitlerde yürüyen kimselere
kıyamet gününde mükemmel nuru müjdele!"
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olup, bunu tahriç etmemişlerdir. Bu hadisin
Sabit'ten, onun Enes'ten diye meçhul rivayette bir de şahidi bulunmaktadır:
Diğer Tahric: İbn
Mace, 780; İbn Huzeyme, Sahih, 1498; Taberani, el-Kebir, VI, 181. Busiri der
ki: Senedi hakkında bazı sözler söylenmiştir. Sonra da Iraki'den hadisin hasen,
garib olduğunu nakletmektedir. (1, 99) Sonrakine de bakınız.
800- Bize fakih Ebu Bekr
b. İshak tahdis etti, bize Muhammed b. Eyyub bildirdi, bize Davud b. Süleyman
b. Müslim bildirdi. Bize Sabit b. Eslem elBunani'den bildirdi, o Enes'ten
rivayet ettiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Gece
karanlıklarda mescitlere yürüyen kimseleri kıyamet gününde mükemmel nur ile
müjdele!"
Diğer Tahric: İbn
Mace, 781; İbnu'l-Cevzi, el-İle I, 685; Ukayli, ed-Duafa, II, 140; Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, ın, 63; Şuabu'l-İman, I, 470/a. Hadisin durumu Hakim'in (az
önce) Süleyman hakkında söylediği gibidir. İbnu'l-Cevzi ve İbn Hacer'in
söyledikleri de bu şekildedir. el-Busır! bu senet hakkında el-Misbah'ta I,
ıoO'de zayıftır demektedir. Derim ki: Ama bunun çok sayıda şahidi vardır ki
bunlardan birisi de geçen hadistir. Ayrıca Bureyde'den, Ebu'dDerda'dan, Ebu
Said, Aişe, Ebu Umame, Ebu Musa ve Ömer'den de, onun oğlundan İbn Abbas ve
başkalarından da şahitleri gelmiştir. O halde metin sabittir.
801- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Bahr b. Nasr bildirip dedi ki: İbn Vehb'e:
Sana Amr b. el-Haris şunu haber verdi diye okundu: Bize fakih Ebu'n-Nadr da
haber verdi. Bize Osman b. Said ed-Darimi tahdis etti, bize Esbağ b. el-Perac
tahdis etti, bize Abdullah b. Vehb bildirdi. Bana Amr b. el-Haris, Durrac'dan
haber verdiğine göre kendisine Ebu'lHeysem'den diye tahdis etmiştir. O Ebu Said
el-Hudri'den şöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Bir kimsenin mescide (namaz kılmak üzere gitmeyi) itiyat
haline getirdiğini görecek olursanız onun iman sahibi olduğuna şahitlik ediniz.
(Çünkü) aziz ve celil olan Allah: Allah'ın mescitlerini ancak Allah'a ve ahiret
gününe iman edenler imar eder." (Tevbe, 18) buyurmuştur.
Bu Mısırlılara ait bir
rivayet olup, sıhhatinde ve ravilerinin doğru sözlü olduklarında ihtilaf
etmemişlerdir. Şu kadar var ki Sahih'in iki şeyhi (üstadı) Buharive Müslim bu
hadisi tahriç etmemişlerdir. Bundan önce hadisin sıhhati ile ilgili görüşü
kaydetmiş idim.
Diğer Tahric: İbn
Mace, 802; İbn Hibban, Sahih, ını; Hakim, Müstedrek, II, 332; Tirmizi, 2617;
İbn Huzeyme, Sahih, 1512; İmam Ahmed, Müsned, III, 68; Darimi, Sünen, I, 278.
Zehebi: Dürrac münker rivayetleri çok olan bir kimsedir demiştir. Derim ki:
Özellikle de burada olduğu gibi Ebu'l- Heysem'den rivayetleri böyledir. Ancak
İbn Main, Hakim'in bu kitapta (II, 3025) naklettiği gibi onun bu rivayetinin
sahih olduğunu belirtmektedir.
802- *Bize Abdan b.
Yezid ed-Dekkak, Hemdan'da tahdis etti. Bize İbrahim b. el-Huseyn tahdis etti,
bize Adem b. Ebi Iyas tahdis etti. Bize İbn Ebi Zibb, Said b. Ebi Said
el-Makburi'den tahdis etti. O Said b. Yesar'dan, o Ebu Hureyre'den, o
Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'dan şöyle buyurduğunu nakletti:
"Sizden namaz için mescitlere gitmeyi it iyat haline getiren bir kimseden
ötürü Allah mutlaka gurbete gitmiş bir yakınlarının yanlarına geri geldiği
sırada ileri derecede sevindikleri gibi, evinden çıktığı andan itibaren de
Allah da mutlaka onun bu gelişine sevinir."
Bu Buhad ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olup, bunu tahriç etmemişlerdir. el-Leys b. Sa'd,
İbn Ebi Zibb'e muhalefet ederek bunu el-Makburi'den rivayet etmiştir.
el-Makburi, Ebu Ubeyde'den, o Said b. Yesar'dan rivayet ettiğine göre o Ebu
Hureyre'yi şöyle derken dinlemiştir: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Sizden bir kimse güzelce bir abdest alıp, azaları nı iyice
yıkadıktan sonra mescide ancak orada namaz kılmak arzusu ile giderse mutlaka
gurbette olan yakınlarının kendilerine dönüşleri sebebiyle sevindikleri gibi
Allah da onun bu halinden sevinir."
Diğer Tahric: İbn
Mace, 800; İbn Hib, Sahih, 2278; İmam Ahmed, Müsned, III, 328; Taberani,
el-Evsılt, 2334; İbn Huzeyme, Sahih, 1513. el-Bılsıri, Misbahu'z-Zucace, s.
54'te senedi sahihtir demekte ve hadisi İbn Ebi Şeyde, Müsedded ve Ahmed b.
Meni'e nispet etmektedir.
803- Bize fakih Ebu Bekr
Ahmed b. Süleyman Bağdat'ta haber verdi, bize Cafer b. Muhammed b. Şakir tahdis
etti, bize Affan tahdis etti, bize Vuheyb tahdis etti, bize Abdurrahman b.
Harmele tahdis etti.
Bize Ebu'l-Hasen Ahmed
b. Muhammed b. Abdus el-Gazzi de -ki lafız onundur- tahdis etti. Bize Osman b.
Said ed-Darimi tahdis etti, bize Ahmed b. Salih el-Mısri tahdis etti, bize
Abdullah b. Vehb tahdis etti. Bana Yahya b. Eyyub, Abdurrahman b. Harmele'den
haber verdi. O Ebu Ali el-Hemdani'den şöyle dediğini nakletti: Ukbe b. Amir'i
şöyle derken dinledim: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'ı şöyle
buyururken dinledim: "İnsanlara imamlık yapan (ve onlara namaz kıldırıp)
vakti isabet ettiren kimse kendisinin de, onların da lehine bir iş yapar. Kim
bundan eksik bir şey yaparsa onun aleyhine olur ama onların aleyhine
olmaz."
Bu sahih bir hadistir
çünkü Müslim, Abdurrahman b. Harmele'nin rivayetini delil gösterdiği gibi
Buhari de Yahya b. Eyyılb'un rivayetini delil göstermiştir ama her ikisi de
bunu tahriç etmemişlerdir.
Hadis daha önce I, 210
-787 numara ile- geçmiş idi.
804- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakılb tahdis etti, bize el-Abbas b.
Muhammed ed-Duri tahdis
etti, bize İshak b. Mansur es-Seruri tahdis etti, bize İsrail, Simak'den
bildirdi. O Cabir b. Semura'dan şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'nin müezzini ezan okuduktan sonra bir mühlet verirdi. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'nin geldiğini görünce ikamete başlardı.
Bu Müslim b.
el-Haccac'ın şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte Buhari ile bunu
tahriç etmemişlerdir.
Hadis daha önce I,
201'de -751 numara ile- geçmiş bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
309- Bir Saffı
Bitiştiren Kimseyi Allah da Bitiştirir, Bir Saffı Kesen Kimseyi Allah da
Koparır