HAKİM el-Müstedrek |
İMAMET VE CEMAATLE NAMAZ |
299- Nebi (s.a.v.) Namaza Başladığında: "Allah'ım
Kovulmuş Şeytandan, Onun Hemzinden, Nefhinden ve Nefsinden Slğınırım"
derdi |
777- ... Bize Muhammed
b. Fudayl, Ata b. es-Saib'den
tahdis etti. O Ebu Abdurrahman es-Sülemi, o İbn Sülemi'den şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) namaza başladığında "Allah'ım
kovulmuş şeytan, onun hemzinden, nefhinden
ve nefsinden sana sığınırım." (Ravi) dedi ki:
Şeytanın hemzi delilik, nefsi şiir, nefhi büyüklenmektir.
Bu senedi sahih bir
hadistir. Buhari, Ata b. es-Saib'in
rivayetini delil göstermiştir.
Diğer Tahric: İbn Mace,
880; İbn Huzeyme, Sahih,
472; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, II, 39'da böylece rivayet etmişlerdir. Hafız
el-Meclis, s. 87'de hasen olduğunu söylemiştir. Ancak
Ata'nın hafızası karışmıştır. Muhammed ise hafızasının karışmasından önce de
sonra da ondan hadis dinlemiş birisidir. Hammad b.
Seleme bu hadisi Ata'dan rivayet etmiş ve onu mevkuf olarak nakletmiştir.
Nitekim Taberani, el-Kebir, 932; Beyhaki,
es-Sünenu'l-Kübra, II,
39'da böyledir. Bazı hafızların zikrettiklerine göre ise İbn
Seleme kendisinden hafızası karışmadan önce hadis dinlemiş olan kimselerdendir.
Bu durumda bu daha tercihe değer olur. Ancak İbn
Seleme Muhammed b. Fudayl gibidir diyen kimselere
göre böyle kabul edilemez. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
778- ... Bize Abdullah
b. Amr b. Hassan tahdis
etti, bize Şerik, Salim'den tahdis etti. O Said b. Cubeyr'den, o İbn Abbas'tan şöyle dediğini
nakletti: Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) (namazda) bismillahirrahmanirrahim'i
açıktan okurdu.
Buhari burada geçen Salim'in rivayetini -ki o İbn Aclan el-Aftas'dır-
delil gösterdiği gibi Müslim de Şerik'in rivayetini delil göstermiştir. O halde
bu sahih bir isnad olup, herhangi bir illeti
bulunmamakla birlikte Buhari ve Müslim onu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Tirmizi, 245. Ancak orada
açıktan okuduğu sözkonusu edilmemektedir. Mecmau'z-Zevaid, II, 109'a da
bakınız. Orada hadisin Bezzar tarafından da rivayet
edildiğini belirtmekte ve ravilerinin sika olduğunu
söylemektedir ama Zehebi şöyle demektedir: İbn Hassan'ın yalancı olduğunu
birden çok kişi söylemiştir. Böyle bir hal ise musannıfa
saklı kalacak bir durum değildir. Derim ki: Evet İbn
Hassan oldukça vahidir, onun Lisan, III, 320'de de biyografisi vardır.
779- Bize Ebu Cafer Muhammed b. Ali b. Rahim eş-Şeybani
haber verdi ... Bu Müslim'in şartına göre sahih bir hadis
olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir.
780- ... Bize Yahya b. Said, İbn Ebi
Zibb'den tahdis etti. O Abdurrahman b. Mehran'dan, o Abdurrahman b. Sa'd'dan, o Ebu Hureyre'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
şöyle buyurduğunu nakletti: "(Cemaatle namaza gelenler arasında) kimin
geldiği yer mescide daha uzaksa ecri daha büyüktür."
Bu ravileri
Medineli olan sahih bir hadistir. Yahya b. Said ise
hadis ricalinin tenkidinde imam olan bir zıttır ama Buhari
ve Müslim bunu -bundan başka bir senetle bu hadisi rivayet etmediğinden ötürü -
tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
556; İbn Mace, 782. Abdurrahman b. Mehran hakkında İbn Hacer, Takribu't-Tehzib'de: Meçhul bir ravidir
demektedir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: