HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
274- Deliklerde Küçük Abdest
Bozmanın Yasaklanışı, (Geceleyin) Kandilleri Söndürmenin, içeceklerin Üzerini
Örtüp, Kapıları Kapatmanın Tekid Edilişi |
692- *Bize Ali b. Hamşaz tahdis etti, bize Muhammed
b. İsa b. es-Seken el-Vasıti tahdis
etti, bize el-Müsenna b. Muaz
el-Anberi tahdis etti, bize
Muaz b. Hişam tahdis etti.
Bize Ebu
Zekeriya Yahya b. Muhammed el-Anberi
de tahdis etti, bize İbrahim b. Ebi
Talib tahdis etti, bize İshak b. İbrahim ve Ubeydullah b.
Said, Muhammed b. el-Müsenna,
Muhammed b. Beşşar, Abbas
el-Anberi ve İshak b. Mansur da tahdis etti.
İshak b. İbrahim bize bildirdi dedi. Diğerleri ise bize Muaz b. Hişam tahdis
etti dedi. Bana babam Katade'den tahdis
etti. O Abdullah b. Sercis'ten naklettiğine göre Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Sakın sizden herhangi bir kimse (haşeratın)
deliğine işemesin. Uyurluğunuz vakit kandili söndürünüz çünkü fare gelir fitili
çeker ve ev halkının üzerine evi yakar. Kapların ağzını kapatınız, içeceklerin
üzerini örtünüz, kapıları kilitleyiniz."
Katade'ye: "Haşeratın"
deliklerinde işemek niye mekruhtur diye sorulunca, o: Çünkü oral
ar cinlerin meskenleridir.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
29; Nesai, l, 33. Hadisin haşerat
deliklerine işeme yasağı kısmını zikretmişlerdir. Sonrasına da bakınız.
693- Ebu
Zekeriya el-Anberi Yahya b.
Muhammed'i şöyle derken dinledim: Muhammed b. İshak
b. Huzeyme'yi şöyle derken dinledim: Ben yerdeki haşerat deliklerine küçük abdestin
bozulmasını Abdullah b. Sercis'in verdiği şu haber
dolayısıyla yasak buluyorum: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem): "Sakın sizden kimse yerdeki haşerat deliklerine küçük abdestini
bozmasın" buyurdu.
Katade dedi ki: Çünkü oraları cinlerin meskenleridir. Ben kendim
buraların cinlerin meskeni olduğunu kesinlikle söylüyor değilim çünkü bu Katade'nin sözüdür.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadistir. Çünkü her ikisi de bunun bütün ravilerinin rivayetini delil göstermişlerdir. Belki
herhangi bir kimse vehme kapılarak Katade'nin,
Abdullah b. Sercis'ten hadisi dinlemiş olduğunu
zikretmediğini zannedebilir. Bu ise garib
karşılanacak bir şey değildir. Asım b. Süleyman el-Ahvel'in
kendilerinden dinlemediği bir takım sahabeden hadis dinlemiştir. Müslim de Asım
b. Abdullah b. Sercis'in hadisini delil göstermiştir
ki o da Basra'ya yerleşenlerden birisidir. Doğrusunu en iyi bilen Allah'tır.
Diğer Tahric: et-Telhis, r, 116'da şöyle demektedir: İbn Huzeyme ve İbnu's-Seken hadisi sahih kabul etmişlerdir. Bir önceki
hadise de bakınız.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
,