HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
275- Sizden Herhangi Bir Kimse Büyük Abdest
için Girdiği Vakit Euzu Billahi Mine'r-Riczi'n-Necis eş-Şeytani'r-Racim: Necis, Pislik Olan Kovulmuş Şeytandan Allah'a Sığınırım
Desin |
694- *Bize Ebu Abdullah Muhammed b. Abdullah es-Saffar
haber verdi, bize Kadı İsmail b. İshak tahdis etti.
Bize Ebu
Bekr Muhammed b. Ahmed b. Baleveyh de tahdis etti. Bize
Muhammed b. Galib tahdis
edip (İsmail ile birlikte) dediler ki: Bize Amr b. Merzuk tahdis etti, bize Şube, Katade'den bildirdi. O en-Nadr b.
Enes'ten, o Zeyd b. Erkam'dan rivayet ettiğine göre Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu:
"Şüphesiz bu
keneflere hazır bulunulur (orada şeytanlar bulunur). Bu sebeple biriniz eğer
def-i hacet için (oraya) girecek olursa: Euzu billahi
minerriczinnecis eş-şeytanirracim:
Necis, pislik olan kovulmuş şeytandan Allah'a
sığınırım desin."
Müslim, Katade'nin, en-Nadr b. Enes'ten, onun Zeyd b. Erkam'dan diye rivayet ettiği bir hadisi delil gösterdiği
gibi Buhari de Amr b. Merzuk'un rivayetini delil göstermiştir. Bu hadiste Katade'ye muhalefet edilmiştir. Said
b. Ebi Arube, Katade'den, o el-Kasım b. Avf eş-Şeybani'den, o Zeyd b. Erkam'dan diye rivayet etmektedir:
Diğer Tahric: Bu hadis bir sonraki hadisin aynısıdır. Ancak İbn Mace'de ve Ebu Davud'da bu lafızia zikredilmediğinden ötürü zevaiddendir.
695- Bunu bize adaletli Ebu'l-Fadl el-Hasen
b. Yakub haber verdi. Bize Yahya b. Ebi Talib tahdis
etti, bize Abdulvehhab b. Ata bildirdi, bize Said bildirdi.
Bize Ebu
Bekr b. İshak da tahdis etti, bize Ebu'l-Musenna bildirdi. Bize Muhammed b. el-Minhal
bildirdi, bize Yezid b. Zurey'
tahdis etti. Bize Said b. Ebi Arube, Katade'den
tahdis etti. O el-Kasım b. Avf
eş-Şeybani'den, o Zeyd b. Erkam'dan şöyle dediğini nakletti: Rasulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "Şüphesiz bu kenefler (şeytanlar tarafından) hazır
bulunulan yerlerdir. Sizden biriniz oraya girecek olursa euzu
bike mine'l-hubsi ve'l-habais:
Sana hubsden ve habaisden
(pislikten ve pis şeylerden / erkek ve dişi şeytanlardan) sığınınm
desin."
Her iki senet de
Sahih'in şartına uygun olmakla birlikte ikisi de bu lafızla bunu tahriç etmemişlerdir. Ancak her ikisi de Abdulaziz b. Suhayb'ın, Enes'ten yalnızca istiazeyi sözkonusu ettiği hadisi ittifakla rivayet etmişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
6; İbn Mace, 296; İmam Ahmed, Müsned, IV, 369; Nesai, Amelu'l-Yevmi ve'l-Leyle, 75; Beyhaki, es-Sünenu'l-Kübra, I, 96; İbn Hibban, Sahih, 1408; İbn Huzeyme, Sahih, 69. Hasen, sahih bir hadistir.
696- Bize adaletli Ali
b. Hamşaz tahdis etti, bize
Abdullah b. Eyyub b. Zazan ed-Darir tahdis
etti.
Bize Ebu
Bekr Muhammed b. Ahmed b. Baleveyh de haber verdi. Bize Abdullah b. Ahmed b. Hanbel tahdis edip (Abdullah ile birlikte) dediler ki: Bize Hutbe
b. Halid tahdis etti, bize Hemmam, İbn Cureyc'den
tahdis etti. O ez-Zühri'den
şöyle dediğini nakletti: -Ki ben bunu ancak ez-Zühri'den
diye biliyorum- O Enes'ten diye rivayet ettiğine göre
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
helaya girdiği vakit yüzüğünü bırakırdı.
Diğer Tahric: Ebu Davud,
ı9; Tirmızı, 1746; NeslU,
VIII, 178; İbn Mace, 303; İbn Hibban, Sahih, 1413. Tirmizi: Hasen, sahih, garib bir hadistir derken başkası zayıf olduğunu kabul
etmektedir. Ayrıca bk. Telhisu'l-Habir,
I, 107 ile bir sonraki hadise de bakınız.
697- Bize Ali b. Hamşaz da tahdis etti, bize Ubeyd b. Abdulvahid tahdis etti, bize Yakılb b. Ka'b el-Antaki tahdis etti, bize Yahya b. el-Mütevekkil elBasri, İbn Cureyc'den
tahdis etti. O ez-Zühri'den
naklettiğine göre Rasulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) nakşı (Muhammedun
Rasulullah) olan bir yüzük taktı, helaya girdiği
vakit onu çıkartırdı.
Bu Buhari
ve Müslim'in şartına göre sahih bir hadis olmakla birlikte bunu tahriç etmemişlerdir. Her ikisi de yalnızca yüzükteki nakşı
bildiren hadisi tahriç etmişlerdir.
Diğer Tahric: Hadis merhum Hakim Ebu
Abdullah'ın dediği gibidir. Bu da bir önceki hadisin illetli olduğunu gösteren mürsel bir rivayettir.
698- * ... Bize Muhammed
b. İshak, el-A'meş'ten tahdis etti. O Mücahid'den, o İbn Abbas'tan: "Orada
tertemiz olmayı arzu eden erkekler vardır" buyruğu hakkında şöyle dediğini
nakletmektedir: Bu ayet nazil olunca Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Uveym b. Saide'ye birisini
göndererek: "Allah'ın kendisi sebebiyle sizden övgüyle söz ettiği bu
temizlik nedir?" diye sardurttum. Onlar: Ey
Allah'ın Nebisi! Bizden erkek olsun, kadın olsun büyük abdest
yaptıktan sonra mutlaka dübürünü-ravi:
yahut makadını dedi- yıkar dediler. Bunun üzerine
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"İşte bunun hakkında (yüce Allah böyle buyurmuştur)" buyurdu.
Bu Müslim'in şartına
göre sahih bir hadistir. Bu hadisi Seleme b. el-Fadl
bu şekilde Muhammed b. İshak'tan diye rivayet
etmiştir. Ebu Eyyub'un
rivayet ettiği hadis de bunun şahididir.
Diğer Tahric: Buna yakın bir rivayet daha önce Uveyn'den geçmiş bulunmaktadır. Bk. Hakim, Müstedrek, l, 155 (hadis no: 571 -çeviren-) ed-Durru'l-Mensur, III, 497'de
hadisin Ebu'ş-Şeyh ve İbn Merduye tarafından rivayet edildiği de belirtilmektedir. İbn Abbas'ın rivayet ettiği
hadisi de Taberanı, el-Kebir, l1065'te yer
almaktadır. Hadisi Heysemi, Mecmau'z-Zevaid, l, 212'de zikretmiş ve: Senedi hasendir.
Şu kadar var ki İbn İshak tedlis yapar burada da hadisi "an" lafzını
kullanarak rivayet etmektedir. (Yani sema lafzını kullanmadığı için tedlis yaptığı anlaşılmaktadır demektedir.)
699- Bunu bize Ebu Bekr b. İshak
tahdis etti, bize Muhammed b. Eyyub
bildirdi.
Bana Abdullah b.
Muhammed b. Musa da haber verdi. Bize İsmail b. Kuteybe
tahdis edip (Muhammed b. Eyyub
ile birlikte) dediler ki: Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe
tahdis etti, bize Abdurrahim
b. Süleyman tahdis etti. O Vasıl b. es-Saib er-Rukaşi'den, o Ata b. Ebi Rebah ile İbn
Sevre'den, o amcası Ebu Eyyub'dan şöyle dediğini nakletti: Ey Allah'ın Rasulü! Şu: "Orada tertemiz olmak isteyen erkekler
vardır. Allah çokça temizlenenleri sever." (Tevbe,
108) buyruğunda sözü edilenler kimlerdir? dediler. O şöyle buyurdu:
"Bunlar su ile istinca ederlerdi ve gecenin
tümünü uyku ile geçirmeyen kimselerdi."
İşte bu Taharet
bölümüne dair Buhari ve Müslim'in -Allah ikisinden de
razı olsun- şartına uygun olup, kendilerinin tahriç
etmediği hadislerden bize kadar ulaşan rivayetlerin nihayetidir.
Diğer Tahric: Mecmau'z-Zevaid, I, 2l3'te diyor ki: Hadisi Taberani,
el-Kebir'de rivayet etmiştir. Senedinde Vasıl b. es-Saib
bulunmaktadır ki o zayıfbir ravidir.
Ebu Eyyub'un rivayet ettiği
hadisi de İbn Mace:
"Onlar geceleyin uyurlardı" ifadesi dışında rivayet etmiş
bulunmaktadır.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: