HAKİM el-Müstedrek |
TAHARET |
259- Mestlerin Üzerine Mesh Etmek |
623- Bize Hafız Ebu
Abdullah Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Yahya b. Muhammed b. Yahya tahdis
etti, bize Ahmed b. Abdullah b. Yunus tahdis etti, bize el-Has en b. Salih b.
Hayy, Bukeyr b. Amir el-Beceli'den tahdis etti. O Abdurrahman b. Ebi Nuğm'den,
o el-Muğire b. Şube'den rivayet ettiğine göre Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) mestleri üzerine mesh etti. Ben ey Allah'ın Rasulü unuttun (mu) dedim.
O: "Hayır, aksine unutan sensin. Aziz ve Celil olan Rabbim bana bunu
emretti" buyurdu.
Buhari ve Müslim,
Muğire b. Şube (r.a)'ın mestler üzerine meshe dair hadisinin çeşitli yollarını
ittifakla tahriç etmişler. Ancak her ikisi de Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'nin: "Rabbim bana bunu emretti" sözünü tahriç etmemişlerdir,
senedi de sahihtir.
Evet, durum Hakim'in
dediği gibidir fakat bu şekliyle hadis Ebu Davud'un Sünen'inde yer almaktadır.
Ayrıca bk: Buhari, 200; Müslim, 274; İmam Malik, Muvatta, l, 36; Ebu Davud,
149-151; Tirmizi, 97-100; Nesdi, l, 82; İbn Mace, 389 ve 445
624- Bize Ebu Cafer
Muhammed b. Muhammed el-Bağdadi haber verdi. Bize Yahya b. Osman b. Salih
es-Sehmi tahdis etti, bize Amr b. er-Rabi' b. Tarık tahdis etti.
Bize Ebu Bekr Muhammed
b. Ahmed b. Baleveyh de tahdis etti, bize Ebu'l-Müsenna el-Anberi tahdis etti,
bize Yahya b. Main tahdis etti, bize Amr b. er-Rabi' b. Tarık tahdis etti. Bize
Yahya b. Eyyub, Abdurrahman b. Rezin'den bildirdi. O Muhammed b. Yezid b. Ebi
Ziyad'dan şöyle dediğini nakletti: Mısır ahalisinden bir şeyh (hadis ravisi)
olan Yahya Ubade b. Nusey'den şöyle dediğini nakletti: Ubade babasından, o Ubey
b. Umare'den -ki Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte her iki
kıbleye doğru da namaz kılmış birisi idi- şöyle d,ediğini nakletti: Ey Allah'ın
Rasulü mestler üzerine mesh edeyim mi? Allah Rasulü: "Evet" buyurdu.
(Ubey) bir gün mü deyince, Allah Rasulü:
"İki gün de"
buyurdu. Ubade: Üç gün de (mesh edebilir miyim) deyince, Allah Rasulü:
"Dilersen, evet" buyurdu.
Ubey b. Umare tanınan
bir sahabidir. Bu da Mısırlı(ların) bir isnadıdır. Bunlardan herhangi birisinin
dahi cerhe nispeti yoktur. Malik b. Enes de bu kanaattedir ama Buhari ve Müslim
bunu tahriç etmemişlerdir.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 158; İbn Mace, 577. Hadisin senedinde Zehebi'nin de dikkat çektiği gibi
meçhul (hadis rivayeti bilinmeyen) bir ravi bulunmaktadır. Ebu Davud: Pek kavi
(bir raYi) değildir demiştir. Buhari zayıf olduğunu belirtmiş Ye sahih değildir
derken, Ebu Dayud: Senedinde ihtilaf edilmiştir Ye pek güçlü değildir
demektedir. Ebu Zur'a ed-Dımeşki, Ahmed'den şöyle dediğini nakletmektedir:
Ricali (rayileri) tanınmamaktadırlar. Ebu'l-Feth el-Ezdi de: Bu pek ayakta
duramayan bir hadistir derken, İbn Hibban: Ben haberinin senedine itimat
etmiyorum demiştir. Darakutni. Sabit değildir demektedir. Ayrıca hadisin
rivayetinde Yahya b. Eyyub'a çokça muhalefet edilmiştir. İbn Abdilberr şöyle
demektedir: Sabit değildir ye hadisin doğru dürüst bir senedi yoktur. Neyevi
Mühezzeb şerhinde hadisin zayıflığı üzerinde imamların ittifak ettiklerini
nakletmekte, İbn Hacer de: Mevzu gibidir demektedir.
625- Bize Ebu Abdullah
Muhammed b. Abdullah es-Saffar haber verdi.
Bize Kadı Ahmed b.
Muhammed b. İsa haber verdi, bize Ebu Nuaym tahdis etti. Bana Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Ahmed el-Mahbubi de haber verdi. Bize Ahmed b. Yesar tahdis etti,
bize Muhammed b. Kesir tahdis edip (Ebu Nuaym ile birlikte) dediler ki: Bize
Süfyan, Mansur'dan tahdis etti. O Mücahid'den, o Süfyan b. el-Hakem'den -yahut
el-Hakem b. Süfyan'danşöyle dediğini nakletti: Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) küçük abdestini bozduğu vakit abdest alır ve üzerine su serperdi.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadistir. Bizim onu terk edişimizin sebebi hadisteki
(senedindeki) şüpheden dolayıdır. Bu ise hadisin senedini zayıflatacak bir
durum değildir. Ayrıca bir topluluk Mansur'dan, o Mücahid'den, o el-Hakem b.
Süfyan'dan diye rivayet etmiş bulunmaktadır. İbn Ebi Necih de Mansur b.
el-Mutemir'e yine şüpheli bir şekilde rivayeti hususunda mutabaatta bulunmuştur.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 166-168, l, 41; İbn Mace, 461. Hadis zayıftır.
626- Bunu bize Ali b.
İsa tahdis etti, bize İbrahim b. Ebi Talib tahdis etti, bize İbn Ebi Ömer
tahdis etti. Bize Süfyan, İbn Ebi Necih'ten tahdis etti. O Mücahid'den, o
Sakiften bir adamdan, o babasından şöyle dediğini nakletti:
Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'ı küçük abdestini bozduktan sonra ferci üzerine su serptiğini
gördük.
627- Bize Ebu'l-Abbas
Muhammed b. Yakub tahdis etti, bize Ahmed b. Abdulcebbar tahdis etti, bize
Ebu'l-Muaviye tahdis etti.
Bize Ebu Yahya
es-Semerkandi de haber verdi, bize Muhammed b. Nasr tahdis etti, bize Hennad b.
es-Serri tahdis etti, bize Abdullah b. İdris tahdis etti.
Bize Ebu Bekr b. İshak
da -ki lafız onundur- tahdis etti. Bize Musa b. İshak el-Ensari bildirdi, bize
Ebu Bekr b. Ebi Şeybe bildirdi, bize Şerik ve Cerir hepsi el-A'meş'ten tahdis
etti. O Şakik'den şöyle dediğini nakletti: Abdullah dedi ki: Bizler (yürürken
pisliğe) basmaktan dolayı abdest almazdık, saçımızı ve elbisemizi de toprak
bulaşmasın diye kollamazdık.
Diğer Tahric: Ebu
Davud, 204; İbn Mace, 1041 sahih bir hadistir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
260- içinde Suret,
Köpek ve Cünüp Bulunan Bir Eve Melekler Girmez