HAKİM el-Müstedrek |
İMAN |
68- Allah'ın Dışında Bir Şeye Yemin Eden Kişi Şirk Koşmuş Olur |
171- *Bize Ebu Cafer
Muhammed b. Ali b. Rahim eş-Şeybani Kuffe'de haber verdi. Bize Ahmed b. Kilabe,
Ebu Urve el-Gıfari'den tahdis etti, bize Ubeydullah b. Musa tahdis etti, bize
İsrail, Said b. Mesruk'tan bildirdi. O Sad b. Ubeyde'den, o İbn Ömer'den şöyle dediğini nakletti: Ömer babam hakkı için
hayır dedi. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdu: "Babalarınız adına yemin etmeyin. Her kim Allah'tan başka bir
şeyadına yemin ederse şirk koşmuş olur."
172- Bize Ebu Zekeriya
Yahya b. Muhammed el-Anberi haber verdi, bize İbrahim b. Ebi Talib tahdis etti,
bize Muhammed b. Yahya tahdis etti, bize Abdurrezzak tahdis etti, bize Süfyan babasından,
el-A'meş'ten ve Mansur'dan bildirdi. O Sad b. Ubeyde'den, o İbn Ömer'den şöyle
dediğini nakletti: Ömer babamın hakkı için diye yemin ederdi. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) ona (böyle yemin etmeyi) yasaklayarak şöyle buyurdu:
"Allah'ın dışında kim bir şeye yemin ederse şirk koşmuş olur." Öteki
ise: "O bir şirktir" demiştir.
173- Bize Abdullah b.
Muhammed b. Musa haber verdi, bize Muhammed b. Eyyub tahdis etti, bize Yahya b.
Muğire bildirdi, bize Cerir, el-Has en b. Ubeydullah'tan tahdis etti. O Sad b.
Ubeyde'den, o İbn Ömer'den, o Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den:
"Allah'tan başkası adına yemin eden kimse kafir olmuş olur" buyurdu.
Bu Buhari ve Müslim'in
şartına göre sahih bir hadis olduğu halde bu hadisi bu lafızIa tahriç
etmemişlerdir. Benim bunu iman bölümüne kaydetmemin sebebi ise içinde şirk
lafzının geçmiş olmasıdır. Mus'ab b. el-Mikdam, İsrail'den diye hadisin gelen
rivayetinde "Hfir olmuş olur" denilmektedir.
Diğer Tahric: Tirmizı,
1535; Ebu Davud, 3251.
174- Buhari ve Müslim'e
gelince, onlar bu hadisi Salim, Nafi ve Abdullah b. Dinar'ın, İbn Ömer'den
rivayeti olarak tahriç etmişlerdir. Buna göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) Ömer'e: "Şüphesiz Allah sizlere babalarınızın adına yemin etmeyi
yasaklamıştır" buyurdu diye yalnızca bu kadarıyla rivayet etmişlerdir. Bu
ise ötekinden farklı bir hadistir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: