EL-ESNA

Fİ ŞERHİ ESMAİLLAHİ’L-HÜSNA

VE SIFATİHİL ULYA

 

16. BÖLÜM

 

Derim ki: Allah Teala'nın "Aşık" olarak vasfedilmesi de caiz değildir. Bazı aşırı sofiler ve o anlayışa mensup cahiller caiz demişlerdir. Bu şekilde bir ismi dinletilerinde söyler ve o sırada ayaklarını yere vurup dururlar. Çabaları boşa çıksın! Amelleri hüsrana uğrasın!

 

Şayet derlerse ki: Biz bunu "Sevgi"ye kıyaslayarak caiz gördük.

 

Deriz ki: Bu konuda kıyasa mahal yoktur. Bu hususta nas ve Şari'in izni temeldir. "A-şı-ka" lafzını Allah için kullanmak mahaldir. Bunu hevasının peşinden gidenlerden ve Mevlasının emirlerine muhalefet edenlerden başka söyleyen yoktur. Bu konuda kıyas geçerlidir diyenler bunu yüceltme, tazim, ululama ifade eden manalar hakkında söylemişlerdir. "A-şı-ka" lafzı ise bu manalardan biri değildir. Bilakis bunu lafzı fısk-u fücur ehli kullanmaktadırlar. Hal böyle iken Allah Teala için kullanılması kesinlikle caiz olmayan bir hususi dinlemek nasıl caiz olur.

 

Yine, mana açısından; "Aşk" tek bir kişiye sevgi duymaktır. Bu ise Allah Teala için muhaldir. Bu konuda Kuşeyriye risalesinde gelen rivayete itibar edilmez. Zikir kitabında şöyle der: Muhammed b. Hüseyin'den işittim, dedi ki: Abdurrahman b. Abdullah ed-Dünyavi'den işittim, dedi ki: Ceriri'den işittim dedi ki: Cüneyd'den işittim, dedi ki: Seriy'den iş it tim dedi ki: Allah'ın indirmiş olduğu bazı kitaplarda şöyle yazılıdır: Kulum için galip olan hal zikrim ise "O bana aşık olur, ben de ona aşık olurum." Ancak bu ifade zikrettiğimiz izahlardan dolayı caiz değildir.

 

Gerçekten kitapta yer alıyorsa o zamanda manası "O beni sever, bende onu severim." şeklinde yorumlanır. Çünkü Allah Teala "Sevmek"le vasfedilir. "Aşk" ile vasfedilmez.

 

Kadı Ebu Bekr b. Arabi (rahimehullah), Sicar'ül-Müridin de şöyle der: Sufilerin "Aşk" latzını yüce Mevla hakkında kullanmalarında aşırılıkları vardır. Yüce Mevla kendisi "Sevgi"yi kullanmasaydı bizde kullanmazdık. Hal böyleyken nasılolur da bu sınır aşılır da fısk ehlinin kullandıgı ve şeriatta aslı olmayan lafızlar kullanılabilir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

17. BÖLÜM