EL-ESNA

Fİ ŞERHİ ESMAİLLAHİ’L-HÜSNA

VE SIFATİHİL ULYA

 

9- EL-BAKİ

 

Kur'an'da fiil olarak varid olmuştur. Buyuruyor ki: "Rabbinin veçhi (zatı) Baki kalacaktır."(Rahman, 27)

 

Ebu Hüreyre (r.a.) hadisinde "'el-Baki" varid olmuştur. Allah'tan başkasına herhangi bir kayda bağlamadan el-Baki denilmez. Şöyle denilebilir: Amr'dan sonra Baki kalan Zeyd'dir. Çünkü ölümünden sonra yaşamıştır. Bekası da bir vadeye kadardır sonra bitecektir. Allah'ın bekası ise böyle değildir.

 

İbnü'l-Arabi (rahimehullah) der ki: Bu isim hakkında ne Kur'an da ne de Sünnet de bir şey varid olmuştur. Ancak Kur'an'da fiil olarak varid olmuştur, ümmet de üzerinde ittifak etmiştir. Derim ki: Tirmizi'nin isimleri sayan hadisinde geçmiştir. Sanki bu hadisi okumamış gibidir. Hadisi İbn Mace de rivayet etmiştir. Kur'an'a gelince yalnız fiil olarak varid olmuştur. Allah'ın bekası varlığının Daim olduğunun ifadesidir. Bu da kıdem gibi makul bir husustur. Kadı Ebü'l- Tayyib (rahimehullah) böyle demiştir.

 

Halimı (rahimehullah) der ki: Bu da "Kadim" sözümüzün mülhaklarındandır. Çünkü şayet o, başlangıcı olamadan ve bir sebebe bağlı kalmadan mevcut ise onun için tükenmek ve yok olmak caiz olmaz.

 

Eş'ariler, "beka" konusunda ihtilaf etmişlerdir. Beka, Alim için ilim mesabesinde Baki için varlığına ziyade olan bir sıfatı mıdır? Yoksa beka Daim varlığın bizzat kendisine herhangi bir ziyade olmaksızın dönmekte midir? İmam Ebü'l-Meali (rahimehullah) bu son mezhebi tercih etmiştir. Kadı (rahimehullah) ve Halim! (rahimehullah)'den aktardığımız mezhep de budur.

 

Ebü'l-Meali (rahimehullah) der ki: Biz bu yolu tutmasaydık o zaman ezeli olan sıfatları Baki kalmakla vasfedecektik sonra bu sıfatlara bekayı ispat edecektik. Bu sözün sonu mananın, mana ile kaim olması konusuna sürükleyecekti. Sonra biz Kadim bir beka takdir edecek olursak yine onu beka ile vasfetmemiz gerekecekti ve bu husus teşeksülen devam edecekti.

 

Eş'arilerden Ebü'l-Meali (rahimehullah) dışındakiler ise şu görüşte oldular: Beka, ilim gibi zati bir sıfattır. Allah Teala kendisinde kaim olan bir beka ile Bakidir. Ebu'l-Meali (rahimehullah) ve Kadı (rahimehullah)'ya göre beka aynı bir sıfattır, herhangi bir ziyade olmaksızın varlığın kendisine racidir. Diğerlerinin görüşüne göre ise, Beka, ilim gibi zati bir sıfattır. Her iki mezhepte Eş'arı mezhebinde meşhurdur. Şu şiiri söyleyen ne güzel söylemiştir:

 

Azim bir Mevla olmakta Daim

Kulları etmeden tazim

Daim olan bir beka'da

Sonu olmaktan yücedir Celal ve Uluhiyet içinde.

 

Binaenaleyh her mükellefin, Allah'ın hiçbir şekilde yok olmayan baki olduğunu, kendisi dışında hiçbir varlığın, O'nun Baki bırakması dışında Baki kalamayacağını, nefsinde fani, zail olduğunu, çok yakında göçüp gideceğini bilmesi vaciptir. Kainata fena gözüyle bakmalı, dünyanın artıklarına iltifat etmemeli, harama bulaşmak bir tarafa helaline rağbet göstermemelidir. Diyen ne güzel söylemiş:

 

Farz edelim, dünya ayağına sürülüyor Peki bunların hepsinin, sonu zeval değil midir?

 

Hikmet ehli insanlar dediler ki: Dünya fani bir altın, ahiret baki bir çömlek olsa yine akıllıya düşen, fani altından yüz çevirmek, baki olan çömleğe rağbet etmektir. Peki ya dünyanın damla damla veren malı da fani ise nasıl olur? Şair ne güzel demiş:

 

Sana yönelen dünya seni aldatmasın

Fenadan başka bir şeye yaratılmamıştır.

 

Anlatılanları kavradıysan, fena için değil de beka için yaratıldığınl bilirsin. Sen ancak bir diyardan başka bir diyara amelinin karşılığını almak için nakledilmektesin. Dur düşün! Kimsin, kimin kulusun, neden yaratıldın, senden istenilen nedir? Sen büyük bir emrin, fena olmayan Kerim bir makamın ehli kılındın. Layıkında, amel edersen o makama ulaşırsın. Arkana atar, ondan yüz çevirirsen, senin elem verici bitmeyen, yok olmayan bir azapta Baki kalacağını bilesin, o azapta ne ölür ne de hayat bulursun. Kendi nefsin hakkında Allah'tan kork. Bu candan başka canın yoktur. Allah'a yemin olsun ki ne oluyorsa hak bir vaad ve sağlam bir emirle bu nefis etrafında dönüyor. Rabbine yakar, ondan onu vesile ederek niyazda bulun, günahlarını bağışlasın, ona yaklaştıracak amelleri elinde Baki kılsın. Zira kendine sığınanları geri çevirmez.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

10- ED-DAİM