MÜSNED-İ HANBEL

FAZİLETLER

 

ANA SAYFA      Kur’an      Hadis      Sözlük      Biyografi

 

30- Medine'de Oturmanın Fazileti

 

1. İbn Ömer

 

27998 (1) Zübeyr'in azatlısı Yuhannes der ki: İbn Ömer'in yanındayken azatlı bir cariyesi geldi. Çektiği sıkıntılardan yana şikayette bulunup Medine'den ayrılmak istediğini söyleyince, İbn Ömer ona şu karşılığı verdi: "Oturduğun yerde otur! Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Medine'nin çile ve meşakkatine katlanın kişinin kıyamet gününde şefaatçisi (veya şahidi) olurum'' buyurduğunu işittim."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/388-389) ve Malik, Muvatta'da (3/83) rivayet ettiler.

 

 

 

27999 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

''Medine'nin çile ve meşakkatine katlanın kişinin kıyamet gününde şefaatçisi (veya şahidi) olurum'' buyurmuştur.

 

[Sahih]

 

 

 

28000 (3)- Yuhannes bildiriyor: İbn Ömer'in azatlı bir cariyesi yanına gelip: "Selam üzerine olsun, ey Ebu Abdirralıman!" dedi. İbn Ömer: "Ne istiyorsun?" deyince: "Ben (Medine'den) çıkıp (yiyeceği ve içeceği bololan) sulak yerlere gitmek istiyorum" dedi. Bunun üzerine İbn Ömer şu karşılığı verdi: "Otur (yerinde kal). Zira Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Her kim (Medine'nin) çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimsenin şahidi (veya şefaatçisi) olurum'' buyurduğunu işittim."

 

[Sahih]

 

 

 

28001 (4)- İbn Ömer bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim (Medine'nin) çile ve meşakkatine katlanırsa kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi (veya şahidi) olurum'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim, Sahih (1/388) rivayet etti.

 

 

2. İbn Ömer

 

28002 (1) İbn Ömer bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kimin Medine'de (kalıp orada) ölmeye gücü yeterse öyle yapsın. Çünkü Medine'de ölen kimseye (kıyamet gününde) şefaat edeceğim'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Tirmizi (4/372, 373, hasen sahih garib") ve İbn Mace (2/139) rivayet ettiler.

 

 

 

28003 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Peygamberimiz (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Elinden gelenler Medine'de ölmeye baksın. Zira (Kıyamet gününde) orada ölenlerin şefaatçisi olacağım'' buyurmuştur.

 

[Hasen]

 

 

3. Ebu Hureyre

 

28004 (1) Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi ve şahidi -veya şahidi ve şefaatçisi- olurum'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (1/389) ve Malik, Muvatta (sh. 887, 888) rivayet ettiler.

 

 

 

28005 (2)- Vuheyb bildiriyor: Hişam bir önceki hadisin aynısını rivayet ederken ''şahidi olurum'' veya: ''şefaatçisi olurum'' ifadelerinden hangisi olduğu konusunda şüpheye düştü.

 

[Sahih]

 

 

 

28006 (3)- Ebu Hureyre der ki: Ebu'l-Kasım'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: ''Bazı kimseler Medine'den hoşlanmayarak başka yerlere gitmektedir. Eğer bilselerdi Medine kendileri için daha hayırlı idi. ''

 

[Sahih]

 

 

 

28007 (4)- Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi veya şahidi olurum'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Bu kanalla Müslim (4/119) ve Tirmizi (3924) rivayet ettiler.

 

 

 

28008 (5)- Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi veya şahidi olurum'' buyurdu,

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (4/119) rivayet ettiler.

 

 

 

28009 (6)- Ebu Hureyre bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi veya şahidi olurum'' buyurdu,

 

[Sahih]

 

 

 

28010 (7)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Bir grup insan: ''Hayırlısına, hayırlısına (bolluk memleketine)'' diyerek kavimleriyle birlikte Medine'den hoşlanmayarak başka yerlere gitmektedir. Eğer bilselerdi Medine kendileri için daha hayırlı idi. Muhammed'in canı elinde olana yemin olsun ki her kim oranın çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimsenin şefaatçisi veya şahidi olurum. Muhammed'in canı elinde olana yemin olsun ki Medine şehri ahalisinin kirini, demirci körüğünün demirdeki pası temizlediği gibi temizler. Muhammed'in canı elinde olana yemin olsun ki bir kimse oradan hoşlanmayarak çıkarsa Allah mutlaka onun yerine ondan daha hayırlısını getirir. ''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim, hac 2/1005 (1381) ve İbn Hibban (3733) rivayet ettiler.

 

 

 

28011 (8)- Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Bazı topraklar ve şehirler fethedilecek ve bazı kimseler kardeşlerine: ''(Haydi Medine'den çıkıp yiyeceği ve içeceği bolalan) sulak yerlere gelin'' diyecektir. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimseye şahid veya şefaatçi olurum. ''

 

[Sahih]

 

 

 

28012 (9)- Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Sulak yerler fethedilecek ve bazı kimseler tanıdıklarının yanına gelip onlarla birlikte gidecektir. '' Sonra iki defa: ''Eğer bilseler, Medine kendileri için daha hayırlıdır'' buyurdu.

 

[Hasen]

 

 

 

28013 (10)- Ebu Hureyre der ki: Ebu'l-Kasım'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu işittim: ''Canım elinde olana yemin olsun ki, bazı kimseler Medine'den hoşlanmayarak oradan çıkacaktır. Eğer bilseler, Medine kendileri için daha hayırlıdır.''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim, hac 2/1005 (1381) ve Malik (2/887,888) rivayet ettiler.

 

 

 

28014 (11)- Ebu Hureyre bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Bazı kimseler Medine'den hoşlanmarayarak oradan çıkacaktır. Eğer bilseler Medine kendileri için daha hayır'ıdır. ''

 

[Hasen]

 

 

 

28015 (12)- Başka bir kanalla yukarıdaki hadisin aynısı nakledilmiştir.

 

[Hasen]

 

 

4. Sa'd b. Ebi Vakkas

 

28016 (1) Sa'd b. Ebi Vakkas der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Ben Medine'de iki kara taşlık arasını haram kıldım. Onun ağacı kesilmez ve avı avlanmaz'' buyurdu. Sonrasında ise şöyle devam etti: "Eğer bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. Bir kimse oradan hoşlanmayarak çıkarsa Allah mutlaka onun yerine ondan daha hayırlısını getirir. Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa mutlaka kıyamet gününde o kimseye şahid veya şefaatçi olurum. ''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (4265) rivayet etti.

 

 

5. Ebu Said el-Hudri

 

28017 (1) el-Mehri'nin azatlısı Ebu Said der ki: Kardeşim vefat edince Ebu Said el-Hudri'nin yanına gittim ve: "Ey Ebu Said! Kardeşim vefat etti ve geriye çocuklar bıraktı. Benim de çocuklarım bulunmaktadır. Ben çocuklarımla ve yeğenlerimle şu şehirlerden birine gitmek istiyorum. Orada maişetimiz daha rahat olur" dedim. Bunun üzerine bana şu karşılığı verdi:

"Yazık sana! Gitme! Zira Allah Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa kıyamet gününde o kimseye şahid veya şefaatçi olurum'' buyurduğunu işittim."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Abd b. Humeyd (982) rivayet etti.

 

 

 

28018 (2)- Ebu Said el-Hudri der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Her kim Medine'nin çile ve meşakkatine katlanırsa, kıyamet gününde o kimseye şefaatçi olurum'' buyurduğunu işittim.

 

[Sahih]

 

 

 

28019 (3)- Said b. Ebi Said bildiriyor: Mehri'nin azatlısı Ebu Said, Harre vakasının olduğu günlerde Ebu Said el-Hudri'nin yanına geldi. Medine'deki pallahlıktan, çoluk çocuğunun fazlalığından şikayette bulundu. Medine'de bu yöndeki sıkıntıya daha fazla dayanamayacağını ifade edip başka bir bölgeye ayrılma konusunu ona danıştı. Ebu Said el-Hudri ona şu karşılığını verdi: "Yazık sana! Böyle bir şey yapmanı istemem. Zira Resulullahlın (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi Medine'nin çile ve meşakkatine katlanıp ölürse ve müslümansa kıyamet gününde onun şefaatçisi veya şahidi olurum'' buyurduğunu işittim."

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim (3318) ve Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (4266) rivayet ettiler.

27651 (1)'de tekrar etmiştir.

 

 

7. Cabir b. Abdillah

 

28020 (1) Cabir b. Abdullah bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Öyle bir zaman gelecek ki insanlar daha rahat yaşam için Medine'den başka yerlere gidecek ve istedikleri rahatlığı bulacaktır. Sonra ailelerini bu rahatlığa götürecekler. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır.''

 

[Hasen]

 

 

8. Esma binti Umeys

 

28021 (1) Sahibu'l-Mesahif olarak bilinen Abdullah b. Müslim et-Tavil bildiriyor: Sa'd b. Leys oğullarına mensub Kilab b. Telid Said b. el-Müseyyeb ile oturmuşken Nafi' b. Cübeyr b. Mut'im b. Adiy'in elçisi gelip: ''Teyzen oğlu sana selam etmekte ve ''Bana Esma binti Umeys'ten rivayet etmiş olduğun hadis nasıldı?'' demektedir" dedi. Bunun üzerine Said b. el-Müseyyeb şu karşılığı verdi: "Esma binti Umeys'in bana bildirdiğine o, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in: ''Medine'nin çile ve meşakkatine katlanan kişinin kıyamet gününde şefaatçisi veya şahidi olurum'' buyurduğunu işitmiştir."

 

[Hasen]

 

Diğer tahric: Nesai, es-Sünenu'l-kübra'da (4268) rivayet ettiler.

 

 

 

28022 (1) Busr b. Said, Leys oğullarının meclisinde Süfyan'dan naklen şu olayın anlatıldığını bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in onları keşif için gönderdiği bir seferde (Süfyan'ın) atı Akik denilen yerde hastalanınca geri dönüp binek istedi. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir binek bulmak için onunla birlikte gitti. Ancak Ebu Cehm b. Huzeyfe el-Adevi'nin yanında bir binek bulabildiler. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bineğin fiyatını sorunca, Ebu Cehm: "Bunu sana satmayacağım, ey Allah'ın Resulü! Ancak bunu al ve ona dilediğini bindir" dedi. Sonra onu alarak yola çıktı ve İhab kuyusuna vardı. Süfyan'ın dediğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: ''Binaların buralara kadar gelmesi pek yakındır. Şam'ın fethedilmesi de pek yakındır. O fethedildiğinde çöl halkından bazı adamlar oranın rahat ve bolluğundan hoşlanacaktır. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. Daha sonra da Irak fethedilecektir. Bunun üzerine bir kavim aileleri ve kendilerine uyanları alarak oraya gidecektir. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. Hz. İbrahim Mekke halkı için dua etmişti. Ben de Allah'dan Mekke'nin tartı ve ölçeklerini bereketli kıldığı gibi tartı ve ölçeklerimizi bereketli kılmasını diliyorum. ''

 

[Hasen]

 

Heysemi (5814) der ki: "Sahih'te bunun bir bölümü yer almıştır. Hadisi, İmam Ahmed rivayet etmiştir. Bir grup ravinin isimleri yoktur." Sözkonusu bölümü Buhari, feth 4/90 (1875) ve Müslim, hac 2/1008 (1388) rivayet ettiler.

 

 

 

28023 (2)- Süfyan b. Ebi Zuheyr el-Behzi der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu işittim: ''Yemen fethedilecek. Bir grup insan aileleri ve kendilerine tabi olanlarla birlikte Medine'den oraya gidecektir. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. Sonra Şam fethedilecektir. Yine bir grup insan aileleri ve kendilerine tabi olanlarla birlikte Medine'den oraya gidecektir. Halbuki bilseler Medine kendileri için daha hayırlıdır. ''

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Müslim 2/1009 (1388) ve Humeydi 2/381 (865) rivayet ettiler.

 

 

 

28024 (3)- Süfyan b. Ebi Zuheyr der ki: Resulullah'ın (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

"Yemen fethedilecek. Bir grup insan aileleri ve kendilerine tabi olanlarla birlikte Medine'den oraya gidecektir'' buyurduğunu işittim. Sonrasında Süfyan b. Ebi Zuheyr bir önceki hadisin aynısını aktardı.

 

[Sahih]

 

 

9. Cabir b. Abdullah

 

28025 (1) Cabir b. Abdullah der ki: Bedevinin biri Resulullah'a (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldi ve İslam dini üzerine biat etti. Sonra humma hastalığına yakalanınca tekrar Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip: "Biatımı iptal et" diyerek Medine'den çıkmak istediğini ifade etti. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun bu isteğini kabul etmedi. Sonra bir daha gelip: "Biatımı iptal et" dedi. Ancak Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yine onun bu isteğini kabul etmedi. Sonra Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bu adamı sorunca: "(Medine'den çıkıp) gitti" dediler. Bunun üzerine: ''Medine demirci körüğü gibidir. Pis olanı yok ederken, geriye güzelolanı bırakır'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

Diğer tahric: Buhari, feth 13/200 (7209), Müslim, hac 2/1006 (1383) ve İbn Ebi Şeybe (12/180) rivayet ettiler.

 

 

 

28026 (2)- Cabir der ki: Bedevinin biri Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip Müslüman oldu ve hicret için biat etti. Çok bir zaman geçmeden humma hastalığına yakalandı. Bu sebeple Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gelip: "Biatımı iptal et" dedi. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hayır iptal etmem'' buyurdu. Sonra bir daha gelip yine: "Biatımı iptal et" dedi. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yine: ''Hayır iptal etmem'' buyurdu. Adam bir daha gelip: "Biatımı iptal et" dedi. Hz. Peygamber (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Hayır (iptal etmem)'' buyurunca, adam Medine'den kaçıp gitti. Bunun üzerine Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Medine demirci körüğü gibidir. Pis olanı yok ederken geriye güzelolanı bırakır'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

28027 (3)- Cabir der ki: Bir bedevi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelip:

"İslam dini üzerine biatımı kabul et" dedi. Hz. Peygamber de (Sallallahu aleyhi ve Sellem) İslam dini üzerine onun biatını kabul etti. Ancak diğer gün humma hastalığına yakalanmış olarak Allah Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldi ve:

"Ey Allah'ın Resulü! Biatımı iptal et" diyerek Medine'den çıkmak istediğini ifade etti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun bu isteğini kabul etmedi. İkinci gün yine ateşler içinde gelerek: "Biatımı iptal et" dedi. Ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yine onun bu isteğini kabul etmedi. Adam (Medine'yi terk edip) gidince, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Medine demirci körüğü gibidir. Pis olanı yok ederken geriye güzelolanı bırakır'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

28028 (4)- Cabir b. Abdullah el-Ensari der ki: Kendisinde hastalık olan bir grup insan Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte Medine'ye geldi. Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara izin vermeden Medine'den dışarı çıkmalarını yasaklamıştı. Onlar Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in izni olmadan çıkıp gidince: ''Medine, demirci körüğünün demirdeki pası söküp attığı gibi pisliği söküp atar'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

 

28029 (5)- Cabir der ki: Bedevinin biri Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e geldi ve İslam dini üzerine biat etti. Ancak diğer gün humma hastalığına yakalanmış olarak Hz. Peygamber'e (Sallallahu aleyhi ve Sellem) geldi ve: "Ey Allah'ın Resulü! Biatımı iptal et" diyerek Medine'den çıkmak istediğini ifade etti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun bu isteğini kabul etmedi. Bedevi üç gün üst üste Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e aynı konu için geldi. Her defasında da: "Ey Allah'ın Resulü! Biatımı iptal et" diyor, ancak Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onun bu isteğini kabul etmiyordu. Son defasında adam dönüp gittiğinde: ''Medine demirci körüğü gibidir. Pis olanı yok ederken geriye güzel olanı bırakır'' buyurdu.

 

[Sahih]

 

 

SONRAKİ