MÜSNED-İ HANBEL |
SİYER |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
114- Fetihten Sonra
Artık Meke'ye Saldırmanın Yasaklanması
1. Haris b. Barsa
25418- (1) Haris b. Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bu günden sonra artık kıyamete
kadar Mekke'ye savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Tirmizi
4/159 (1611), Humeydi (260/572) ve Beyhaki (9/214) rivayet ettiler.
25419 (2)- Haris b. Malik
b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bu günden sonra artık kıyamete kadar Mekke'ye
savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
25420 (3)- Haris b. Malik
b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Bugünden sonra artık Mekke'ye savaş açılmaz'' buyurdu.
[Sahih]
25421 (4)- Haris b.
Malik b. Barsa'nın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Mekke'nin fethedildiği gün: ''Bugünden sonra artık kıyamete kadar Mekke'ye
savaş açılmaz'' buyurdu.
2. Abdullah b. Amr
25422- Amr b. Şuayb, babasından, o da dedesinden bildiriyor:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'yi fethettiği zaman: ''Huzaa
kabilesinin Bekr oğullarına karşı taşıyacağı silah dışında herkes silahlarını
bıraksın'' buyurdu ve Huzaalıların silah taşımasına izin verdi. ikindi namazını
kıldırdıktan sonra da: ''Siz de silahlarınızı bırakın'' buyurdu. ikinci gün
Huzaa kabilesinden bir adam Müzdelife'de karşılaştığı Bekr oğullarından bir
adamı öldürdü. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bundan haberdar olunca
bir konuşma yapmak üzere kalktı ve şöyle buyurdu: ''Allah katında en azgın olan
kiş i, Harem bölgesinde azgınlık yapan veya kendi katilinden başkasını öldüren
veya Cahiliyel den kalma davalardan dolayı birini öldüren kişidir. ''
Adamın biri kalkıp:
"Ey Allah'ın Resulü! Filan kişi benim oğlumdur.
Cahiliyede'yken
annesiyle zina yapmıştım" deyince, Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''İslam'da bu şekilde çocuk üzerinde hak iddia etme yoktur. Cahiliyelde olan bu
tür şeylerin hükmü kalkmıştır. Çocuk, kimin yatağında doğmuşsa onundur. Zina
edene ise esleb vardır'' karşılığını verdi. Oradakiler: "Esleb
nedir?" diye sorunca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Taştır
(recmdir)'' buyurdu ve şöyle devam etti: ''Parmaklarda her parmak için diyet
olarak on deve, kemiği ortaya çıkaran yaralamalarda da beşer deve vardır. Sabah
namazından sonra güneş doğana kadar, ikindi namazından sonra da güneş batana
kadar namaz kılınmaz. Bir kadın halasıyla veya teyzesiyle aynı nikah altında
tutulamaz. İslamı Cahiliye döneminde yapılan anlaşmaları daha da
sağlamlaştırmıştır. Eski anlaşmalara riayet edin, ama artık İslamıda (kendi
adınıza) yeniden böylesi anlaşmalar yapmayın.''
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(2274, 3547, 4566), Tirmizi (1390, 1585) ve Nesai (5/65, 6/278, 5/57) rivayet
ettiler.
3304 (2)'de tekrar
etmiştir.
3. İbn Ömer
25423- İbn Ömer der ki:. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
Mekke'nin fetih gününde Kabe'nin merdivenlerinde durup şöyle buyurdu:
''(Mekke'nin fethine dair) vaadini yerine getirenı bunda kuluna yardım edip
düşman topluluklarını hezimete uğratan Allah'a hamdolsun. Bilmiş olun ki
kırbaçla veya asayla bilerek öldürmeye benzeyen hata ile öldürmenin diyeti- bir
defada: ''Ağırlaştırılmış olarak diyeti'' ibaresi geçmiştir- kırk tanesi gebe
olmak üzere yüz devedir. Bilmiş olun ki Cahiliye'den kalma bütün üstünlükler,
kan gütme ve kavgaya çağırmalar -bir defada: ''Kan gütme ve mal davaları''
ibaresi geçmiştir- bugün ayaklarımın altındadır. Ancak hacılara su dağıtma ışı
ve (Kabelye) perdedarlık yine aynı kişilerde kalacaktır. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud (4596),
İbn Mace (2628) ve Nesai (8/42) rivayet ettiler. 17109 (l)'de tekrar etmiştir .
4. Ebu Şureyh
25424- Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından olan
Ebu Şureyh elHuzai el-Ka'bi anlatıyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem), Mekke'nin fetih gününde bize Bekr oğulları ile savaşmamıza izin verdi.
Hatta onlardan öcümüzü almak için aradığımız adamı Mekke'de ele geçirdik. Sonra
Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kılıçların indirilmesini emretti. Bizden
bir grup sabah vakti Harem bölgesinde Huzeyl kabilesinden bir adamla karşılaştı
ve onu öldürdü. Bu kişi Müslüman olmak için Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e gelmekteydi. Aynı zamanda bu kişi Cahiliye döneminde kendilerine ok
atmış biri idi. Bu sebeple onun peşinde idiler. Resulullah'a (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) gidip iman etmesine engel oldular. Bu durum Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e ulaşınca çok öfkelendi. Vallahi daha önce böylesine
öfkelendiğini asla görmemiştim. Bunun üzerine bizi bağışlaması için Ebu Bekr,
Ömer ve Ali'nin yanına gittik. Helak edilmiş olmaktan korkmuştuk. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) namaz kıldıktan sonra kalkıp kendisine yakışır
bir şekilde Allah'a hamdü sena etti ve şöyle buyurdu: ''Derim ki! Şüphesiz ki
Allah, Mekke'yi haram kıldı, insanlar haram kılmadı. Bana da ancak gündüzden
bir saat (bir süre) helal kıldı. Şüphesiz ki Allah katında taşkınlık (azgınlık)
bakımından insanların en ileri gelenleri üçtür. Bunlar Harem'de adam öldürenı
katilinden başkasını öldüren ve Cahiliye döneminden kalan kan davasını güden
kimselerdir. Vallahi öldürmüş olduğunuz adamın diyetini ödeyeceğim. '' Sonra
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) adamın diyetini ödedi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
4/171 (4503) ve Tirmizi4/21 (1406) rivayet ettiler.
5. İbn Abbas
25425- İbn Abbas'ın bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) sırtını Mültezem'e dönerek halka hutbe verdi.
[Hasen]
Heysemi (3111) der ki:
"Hadisi Ahmed b. Hanbel rivayet etmiş olup senedinde ismi geçen Abdullah
b. el-Mu'emmel güvenilir olmakla beraber hakkında tenkit bulunmaktadır."