MÜSNED-İ HANBEL |
BÜYÜK VE KÜÇÜK GÜNAHLAR |
ANA SAYFA
Kur’an Hadis Sözlük Biyografi
39- üçlü Dörtlü
......Olarak Gelen Yasaklamalar
1. Ruveyfi' b. Sabit
24130 (1) Şiyeym b. Beytan der ki: Mesleme b. Muhalled, Mısır'ın aşağı
taraflarında idi. Ruveyfi' b. Sabit el-Ensari'yi vali tayin etmişti. Kendisiyle
birlikte Şerik denen yerden Kevmi Alkam'a veya Kevmi Alkam'dan Şerik'e doğru
yürüdük. Ruveyfi' b. Sabit şöyle dedi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) zamanında gazveye çıktığımız zaman bizden biri elde edeceği ganimetin
yarısını ona vermek şartıyla (din) kardeşinin devesini alırdı. Hatta bizden
birine ganimetten payolarak okun temreni düşerken tüyü ve ağaç kısmı da (din)
kardeşinin olurdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu:
''Ey Ruveyfi'! Umarım ki sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim
sakalına düğüm atarsa veya boynuna yay kirişiyle (nazarlık olarak) gerdanlık
takarsa veya hayvan tezeği ile veya kemikle istinca yaparsa (taharetlenirse)
Allah'ın, Muhammed'e indirdiğinden beri olacağını haber ver. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Ebu Davud
(36) rivayet etti.
24131 (2)- Şiyeym b.
Beytan der ki: Ruveyfi' b. Sabit bize şöyle anlattı:
"Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) zamanında (gazveye çıktığımız zaman) bizden biri
elde edeceği ganimetin yarısını ona vermek ve yarısının kendisinin olması
şartıyla (din) kardeşinin devesini alırdı. Hatta bizden birine ganimetten
payalarak okun tüyü ve ağaç kısmı düşerken temreni (din) kardeşinin olurdu.
Sonra Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: "Ey
Ruveyfi'f Umarım ki sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim
sakaffarına düğüm atarsa veya boynuna yay kirişiyle gerdanlık takarsa veya
hayvan tezeği ile veya kemikle istinca yaparsa Muhammed (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) kendisinden uzaktır diye haber ver. ''
[Hasen]
24132 (3)- Şiyeym b.
Beytan bildiriyor: Şeyban el-Kıtbani'nin şöyle dediğini işittim: Mesleme b.
MuhaUid, Ruveyfi b. Sabit el-Ensari'yi Mısır'ın aşağı taraflarına vali tayin
etmişti. Kendisiyle birlikte yola çıktık. Ruveyfi dedi ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana şöyle buyurdu: "Ey Ruveyfi' Umarım ki
sen benden sonra uzun zaman yaşarsın. İnsanlara, kim sakallarına düğüm atarsa
veya boynuna yay kirişiyle gerdanlık takarsa veya hayvan tezeği ile veya
kemikle istinca yaparsa Muhammed (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kendisinden
uzaktır diye haber ver. ''
1. Ebu Hureyre
24133 (1) Ebu Hureyre bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) kişinin ayakta su içmesini ve tulumun ağzından içmesini yasakladı.
Bunun yanında kişinin, duvarına, komşusunun direğinin ucunu koymasına engel
olmasını da yasakladı."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5627) ve İbn Mace (3420) rivayet ettiler.
18876 (5)'te tekrar
etmiştir.
1. Ebu Hureyre
24134 (1) Ebu Hureyre der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: "üç sınıf insan vardır ki, Allah (kıyamet gününde) onlarla
konuşmaz, onlara (rahmet bakışıyla) bakmaz ve kendilerini temize çıkarmaz.
Onlar için can yakıcı bir azab vardır. Biri, geniş yerde ihtiyacından fazla
olan suyunu başkasından men edendir. Biri, dünyalık için halifeye biat eden ve
halife istediğini verirse ahdine vefa gösterenı vermezse ahdini bozan kişidir.
Biri de, ikindi vaktinden sonra malını satan ve: ''Ben bunu şu kadara aldım''
diye yemin eden ve müşteriyi aldatandır. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5/25, 209, 13/174),Müslim (1/41, 42), Ebu Davud 3/295 (3474, 3475), Nesai
(2/213), Tirmizi (2/294, 295) İbn Mace (2207, 2870) ve Ebu Avane (1/41, 42),
rivayet ettiler.
24135 (2)- Ebu Hureyre
der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "üç sınıf
insan vardır ki, Allah (kıyamet gününde) onlarla konuşmazı onlara (rahmet
bakışıyla) bakmaz ve kendilerini temize çıkarmaz. Onlar için can yakıcı bir
azab vardır. Bunlardan biri, ihtiyacından fazla olan sudan yolcuyu men eden,
biri, ikindi vaktinden sonra malını satan yalan yeminle satan ve biri de,
halifeye biat eden ve halife istediğini verirse ahdine vefa gösterenı vermezse
ahdini bozan kişidir. ''
[Sahih]
2. Muğire b. Şu'be
24136 (1) Muğire b. Şu'be'nin katibi Verrad der ki: Muaviye, Muğire b.
Şu'be'ye: "Bana, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den işitmiş
olduğun şeylerden yaz" diye bir mektup yazdı. Bunun üzerine Muğire beni
çağırıp şöyle bir mektup yazdı: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in namazını kılıp bitirdiği zaman: "Allah'tan başka hiç bir ilah
yoktur. O, birdir ve hiç bir ortağı yoktur. Mülk O'nundur ve hamd Unadır. O
herşeye gücü yetendir. Allahım! Senin verdiğine mani olacak, senin mani
olduğuna da verecek hiç kimse yoktur. Makam sahibinin sahip olduğu şeyler,
senin yanında kendisine hiçbir fayda vermez'' diye dua ettiğini işittim. Ayrıca
dedikodudan, çok soru sormaktan, malı telef etmekten, kız çocuklarını diri diri
toprağa gömmekten, analara itaatsizlik etmekten ve verilmesi gerekeni
vermemekten ve hakkı olmayan bir şeyi istemekten yasakladığını işittim."
[Sahih]
5476 (7)' de tekrar
etmiştir.
3. Sakif Oğullarından
Biri
24137 (1) Sakif oğullarından bir adam der ki: Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'den üç şey istedik, ama bize izin vermedi. Kendisine:
"Bizim topraklarımız soğuk bir bölgededir" diyerek abdest konusunda
bize serbestlik tanımasını istedik. Bu konuda bize izin vermedi. Kabak içinde
şıra yapmak için izin istedik, bu konuda da bize izin vermedi. Ebu Bekre'yi
bize geri vermesini istediğimizde kabul etmeyip: ''O, Allah'ın ve Resulü'nün
azatlısıdır'' karşılığını verdi. Ebu Bekre, Taif kuşatıldığı zaman Allah
Resulü'ne (Sallallahu aleyhi ve Sellem) kaçarak müslüman olmuştu.
[Sahih]
Diğer tahric: Said b.
Mansur, cihad 2/290 (2808), İbn Sa'd (7/9) ve Tahavi, Şerh Me'ani'l-Asar
(3/279) rivayet ettiler. Heysemi (4/245): "Ahmed'in ravileri Sahih'in
ravileridir" dedi.
24138 (2)-Z Şa'bi, Sakif
oğullarından bir adam kanalıyla Allah Resulü'nden (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
bir önceki hadisin aynısını aktardı.
[Sahih]
4. Hz. Aişe
24139 (1) Hz. Aişe der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu: ''Allah katında amel defterleri üç çeşittir. Allah bunlardan
birisinin içindekileri hiç önemsemez. Birisinin içindekilerden hesabı
sorulmadık bir şey bırakmaz. Diğerinin ise içindekilerden hiçbir şeyi affetmez.
İçindekilerden hiçbir şeyi affetmediği defterı içinde Allah'a şirk koşma olan
defterdir. Zira Allah: ''Biliniz ki kim Allah'a ortak koşarsa muhakkak Allah
ona cenneti haram kılar''[Maide 72] buyurmaktadır. İçindekileri önemsemediği
defteri kulun kendisiyle Rabbi arasında olanı tutmamış olduğu bir günlük oruç
veya namaz gibi kendi nefsine zulmettiği şeylerin yazılı olduğu defterdir.
Allah, eğer dilerse bunları affeder ve bağışlar. Hesabını sormadık bir şey
bırakmadığı defter ise, kulların birbirine yaptığı haksızlakların yazıldığı
defterdir. Bunlara muhakkak kısas uygular.
[Hasen]
Diğer tahric: Hakim,
Müstedrek'te (5/575) rivayet etti. Heysemi (18382) der ki: "Ahmed rivayet
etti. Ravilerden Sadaka b. Musa'yı çoğunluk zayıf bulmuş, Müslim b. İbrahim
ise: "Sadaka b. Musa bize nakletti ve kendisi dürüsttü" dedi. Diğer
ravileri güvenilirdir."
1. Hz. Ali
24140 (1)-z Hz. Ali der ki: Allah
Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bana şöyle buyurdu: ''Ey Ali! Sana çok
zor gelse de abdestini tam al. Sadaka (zekat) malını yeme. Eşeği ata sıçratma
ve yıldız ilmiyle uğraşan kimselerle (müneccimlerle) oturma.''
[Zayıf]
Diğer tahric: Ebu Ya'la
(484) rivayet etti. Heysemi (1213, 8474) der ki: "Senedinde yer alan
Kasım b. Abdirrahman
zayıftır."
2. Ebu Said
24141 (1) Ebu Said der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu:
''Kalpler dört çeşittir.
Biri (içinde hile ve aldatma olmayan) temiz kalptir ki onda kandil gibi bir nur
vardır. Biri kılıfı üzerine bağlı (hakkın içine girmesine engel) olan kapalı kalptir.
Biri ters çevrilmiş (içine girmiş olan hayırlar boşalmış) olan kalptir. Biri de
ikiyüzlü olan kalptir. Temiz olan kalp, müminin kalbidir. Onun kandili nurudur.
Kılıfı üzerine bağlı olan kapalı kalp ise, kafirin kalbidir. Ters çevrilmiş
kalp ise, hakikatı bildikten sonra inkar eden münafığın kalbidir. İkiyüzlü olan
kalp ise, içinde hem imanı hem de nifağın bulunduğu kalptir. Ondaki imanı tatlı
suda yetişip gelişen bakla gibidir. Nıfak ise, kan ve irin toplayan bir yara
gibidir. Bunlardan hangisi daha üstün gelirse, kalbe o hakim olur. ''
[Zayıf]
Heysemi (224) der ki:
"Hadisi Ahmed b. Hanbel ve el-Mu'cemu's-sağir'de Taberani rivayet etmiş
olup senedinde Leys b. Ebi Süleym vardır."
1. Abs el-Gifar!
24142 (1) Uleym anlatıyor: Bir damda oturmuştuk. Beraberimizde Allah
Resulü'nün (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ashabından bir kişi bulunmaktaydı. -
Yezid:
"Bu kişinin ancak
Abs el-Gifarı olduğunu biliyorum" dedi.- İnsanlar vebadan dolayı kaçıp
gidiyordu. Abs üç defa: "Ey veba! Beni al (yakala)!" dedi. Zazan Ebu
Ömer şöyle devam etti: "Bunun üzerine Uleym: "Niçin öyle diyorsun?
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Sizden biri ölümü temenni etmesin.
Çünkü ölümı kişinin amelinin kesildiği anda gelir, Kişi artık Allah'ın rızasını
kazanmak için tekrar dünyaya döndürülmez'' buyurmadı mı?" deyince, Abs şu
karşılığı verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu işittim: ''Altı şey gelmeden önce ölüm hususunda acele ediniz
(Allah'tan ölüm isteyiniz), Bunlar sefih kimselerin idareci olması, polislerin
çoğalması, hükmün satılması, kanın değersiz görülmesi, sıla-i rahmin kesilmesi
ve Kur'an'ı teğanni şeklinde çalgı ile okuyan bir neslin türemesidir, İnsanları
fıkhı kendilerinden daha az biliyor olsalar da Kur'an'ı bu şekilde okuyanları (namazda)
öne geçirecektir. ''
[Hasen]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir 18/35- 37 (57- 73) rivayet etti. Heysemi (5/245) der ki:
"Ahmed ve Taberani, M. el-Kebir'de iki senetle rivayet ettiler. M.
el-Kebir'in senetlerinden biri, Sahih'in ravileridir."
2. Avf b. Malik
24143 (1) Şeddad Ebu Ammar eş-Şami der ki: Avf b. Malik: "Ey
veba! Beni al (yakala)!" dedi. Oradakiler: "Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: ''Müslümanın ömrü ne kadar uzun olursa; bu kendisi için hayırdır''
buyurduğunu işitmedin mi?" deyince, Avf b. Malik şöyle dedi: "Evet
(işittim), ancak altı şeyden korkmaktayım. Bunlar sefih kimselerin idareci
olması, hükmün satılması, güvenlikçilerin çoğalması, sıla-i rahmin kesilmesi,
Kur'an'ı teğanni şeklinde çalgı ile okuyan bir neslin türemesi ve kan
dökülmesidir."
[Hasen]
Diğer tahric: İbn Ebi
Şeybe (15/244) ve Taberani, el-Mu'cemu'l-kebir'de (18/104) rivayet ettiler.
24144 (2)- Şeddad Ebu
Ammar bildiriyor: Avf b. Malik el-Eşca'i: "Ey veba! Beni al (yakala)!"
dedi. Oradakiler: "Niçin öyle diyorsun? Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in: ''Müminin ömrünün uzun olması sadece hayırını arttırır''
buyurduğunu işitmedin mi?" deyince, Avf b. Malik: "Evet (işittim) ...
" Sonrasında ravi bir önceki hadisin aynısını aktardı.
[Hasen]
1. Ebu Reyhane
24145 (1) Ebu'l-Husayn el-Heysem der ki: Ben ve Ebu Amir diye
adlandırılan bir arkadaşım İyliya'da (Kudüs'te) namaz kılmaya gittik. Onların
kıssacısı Ebu Reyhane adlı Ezd kabilesinden bir adam idi. Arkadaşım benden önce
mescide gitti. Sonra ben kendisine yetiştim ve yanına oturdum. Bana: "Ebu
Reyhane'nin kıssalarına ulaştın mı?" deyince:
"Hayır"
cevabını verdim. Bunun üzerine şöyle anlattı:
Onun işittim, diyordu
ki: "Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şu on şeyi yasakladı: Ön
dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin
yolunmasını, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle (çıplak bir
şekilde) yatmasını, aralarında bir örtü olmaksızın kadının kadınla (çıplak bir şekilde)
yatmasını, yağmalamayı, kaplan postu üzerine oturmayı, kişinin Cahiliye
dönemindeki gibi giysileri altına ipek giymesini, kişinin Acemler gibi
omuzlarına ipek koymasını ve kişinin idareci olmadığı halde yüzük
takınmasını."ı
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud,
libas 4/48 (4049), Nesai, zine 8/143 (5091) ve İbn Mace, libas 2/1205 (3655)
rivayet ettiler.
24146 (2)- Ebu Reyhane
der ki: "Bize ulaşan habere göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem),
ön dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin
yolunmasını, şiğar'ı, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle veya
kadının kadınla çıplak bir şekilde yatmasını, saç eklemeyi ve mülamese usulü
satışı yasaklamıştır."
24147 (3)- Ayyaş b. Abbas
el-Kitbani, Ebu'l-Husayn el-Hacri'den bildiriyor: Kendisi ve bir arkadaşı Ebu
Reyhane'nin yanına gidip ondan hayırlı şeyler öğrenirlerdi. Ebu'l-Husayn
el-Hacri şöyle devam etti:
Bir gün arkadaşım Ebu
Reyhane'nin yanında bulundu. Ben gidememiştim. Arkadaşım ondan şöyle işittiğini
söyledi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) on şeyi haram kıldı: Ön
dişlerin törpülenerek inceltilmesini, dövme yapılmasını, (yüzdeki) tüylerin
yolunmasını, aralarında bir örtü olmaksızın erkeğin erkekle (çıplak bir şekilde)
yatmasını, aralarında bir örtü olmaksızın kadının kadınla (çıplak bir şekilde)
yatmasını, kişinin giysileri altına ipek giymesini, kişinin omuzlarına ipek
koymasını, kaplan postu üzerine oturmayı, yağmalamayı ve kişinin idareci
olmadığı halde yüzük takınmasını."
[Sahih]